«هویت فرهنگی هر جامعه را آداب‌ورسوم، ارزش‌ها و باورهای اعتقادی آنان شکل می‌دهد.» «عیسی بیگدلی»، مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه١٨، با بیان این مطلب از جایگاه برپایی محافل عزاداری حسینی در بین مردم و همچنین تنوع برنامه‌های ماه محرم صحبت کرد.

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ با بیان اینکه تنوع قومیتی در این نقطه از تهران باعث شده تا محافل و مجالس عزاداری حسینی با شوروشوق بیشتری برپا شود، افزود: «فرهنگ شیعه متاثر از قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورایی است و با شهادت‌طلبی و عزاداری برای اباعبدالله (ع) عجین شده است، به گونه‌ای که سوگواری در بین مردم نمادی از احیای ارزش‌های انسانی به شمار می‌رود. از همین روست که آرمان‌ها و پیام‌های این واقعه بزرگ، ابعاد زندگی فردی و اجتماعی هر انسان آزاده‌ای را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تا جایی که می‌توان ادعا کرد که در میان آیین‌های معنوی، فرهنگ عاشورایی، فراگیرترین، ژرف‌ترین و عبرت‌آموزترین وقایع تاریخی است.»
به گفته بیگدلی، در محرم و صفر سال١٤٠١ معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های مدیریت شهری و در جهت گسترش فضای معنوی در شهر، تکریم شعائر اسلامی و گرامیداشت عزای سیدالشهدا (ع)، برنامه‌های متنوع آیینی و مذهبی را در قالب‌های مختلف در دستور کار خود قرار داده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

مراسم سیاهپوشان و نصب بیرق عزا در بیت‌الشهدا

مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه١٨ تاکید می‌کند که برای هرچه باشکوه برگزار شدن سوگواری‌ها و عزاداری‌ها اقدامات متعددی انجام شده است. امسال در هر محله یک معبر به‌عنوان خیابان ویژه انتخاب و در آن فضاسازی محیطی ویژه متناسب با ایام محرم شکل می‌گیرد. این کار با همکاری نواحی ٧‌گانه، معتمدان و مدیران هیئت‌ها و تکایای مذهبی انجام شده است.
بیگدلی توضیح می‌دهد:«یکی دیگر از برنامه‌هایی که اجرایی شده طرح سیاهپوش کردن میدان‌های اصلی و معابر پر رفت‌وآمد است. در کنار آن، نصب بیرق و پرچم مراسم عزاداری در کنار خانه و منازل خانواده‌های معظم شهدا در هر ٧ ناحیه و با کمک معتمدان و خادمان انجام شده و علاوه بر آن، شهرداری نیز در برپایی مراسم عزاداری با تکایا و هیئت‌ها همکاری دارد و در نصب داربست‌ها تا تامین روشنایی محل و سیستم‌های صوتی محافل حسینی مددرسان بوده است.»

تجلیل از خادمان و پیرغلامان و نوگلان حسینی

بیگدلی از دیگر برنامه‌های ماه محرم صحبت می‌کند و می‌گوید: «شرط لازم و ضروری در اجرای همه برنامه‌های ماه محرم رعایت کامل و بدون قیدوشرط نکات بهداشتی و پروتکل‌هاست. مثلا در این ماه مراسم تقدیر و تجلیل از پیرغلامان، خادمان و نوگلان حسینی در محله‌ها و در فضای باز مناسب با حداقل شرکت‌کننده اجرا می‌شود و در آن به مقام والای آنها ادای احترام خواهیم کرد. البته طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، مراسم «دمام‌زنی» و «چاوشی‌خوانی» در طول دهه اول محرم در مکان و فضای مناسب که مسائل و مشکلات ترافیکی به وجود نیاورد، قبل از نماز مغرب و عشاء، به اجرا درآمده و یکی از این محل‌ها بوستان قائم (عج) است. به‌جز اینها، مراسم تعزیه‌خوانی به مدت ١٠ روز در دهه اول ماه محرم در محله‌ها برگزار و در کنار آن کتابچه‌های مقاتل‌الحسین (ع) به تعداد زیاد چاپ و تا پایان دهه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.»

کوچه‌های حسینی و برپایی مراسم چهارپایه‌خوانی

مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ از جذاب‌ترین و تاریخی‌ترین مراسم عزاداری ماه محرم در کوچه‌ها و خیابان‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید: «طبق اسناد تاریخی، مراسم «چهارپایه‌خوانی» از جمله برنامه‌های رایج و متداول در تهران قدیم بوده و این آیین عاشورایی در تیمچه حاجب‌الدوله بازار تهران سابقه طولانی دارد. در این برنامه مداحان اهل بیت (ع) بر روی چهارپایه چوبی می‌ایستند و شروع به مداحی می‌کنند. البته چهارپایه‌خوانی آداب خاص خودش را دارد. مثلا مداحان وضو دارند و با طهارت کامل روی چهاپایه‌ها می‌ایستند و محافل عزاداری را رونق می‌بخشند.»
عیسی بیگدلی اضافه می‌کند: «امسال با راه‌اندازی کوچه‌های حسینی در محله‌ها و دعوت از مداحان تلاش کردیم تا گوشه‌ای از این مراسم معنوی را برای شهروندان، به‌ویژه نسل جدید، به نمایش بگذاریم.»

برچسب‌ها