به گزارش همشهری آنلاین، خط۱۰ مترو ۴۷کیلومتر طول دارد و از ۳۶ایستگاه تشکیل می شود که یک سوم از تعداد این ایستگاهها در منطقه۲۲ واقع شدند. «سیدمجتبی شفیعی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، واگذاری زمین برای دپوی خط ۱۰ مترو تهران را گام بزرگی در ایجاد زیرساختهای موثر در توسعه حمل و نقل عمومی میداند و اعتقاد دارد رتبه بیستم کشور در زمینه شبکه مترو تهران از نظر طول ایستگاه و تعداد آن باتوجه به تحریم دشمنان، در میان ۲۵۰ شهر بزرگ دارای مترو جهان بسیار ارزشمند است.
همچنین «مسعود درستی» مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در مراسم واگذاری زمین تملک شده توسط شهرداری منطقه به شرکت مترو به اهمیت و ضرورت خط ۱۰ مترو برای ساکنان غربیترین منطقه از پایتخت اشاره میکند و میگوید: « در دهههای گذشته توسعه شهر تهران بیشتر به سمت غرب بوده تا شرق تهران، درحالیکه آن شبکه خطوط مترو تهران در شرق تقریباً پوششدهی مناسبتری نسبت به غرب شهر دارد.در همینراستا بهرهبرداری از خط ۱۰ مترو تهران میتواند شاخصهای سرانه حملونقل عمومی را در سمت غرب تهران بهبود ببخشد.»
او گفت:«اکنون ۱۲ ایستگاه از ۳۶ ایستگاه خط ۱۰ در منطقه ۲۲ قرار دارند. به عبارتی تقریباً یکسوم ایستگاههایی که در خط ۱۰ مترو تهران راهاندازی میشود در منطقه ۲۲ واقع شدند و بقیه ایستگاهها هم در مناطق یک تا ۵ قرار دارند. طبق محاسبات و برآوردها، این خط در آینده در زمان پیک ترافیک، مسافران بیشماری را جابهجا خواهد کرد و این امر می تواندتاثیر به سزایی در کمک به حملونقل عمومی و کاهش ترافیک داشته باشد. همچنین تأمین زمینهای دپوی مترو به خاطر مساحت و دشواری تملک ملک، یکی از سختترین اقدامات در ساخت و بهرهبرداری از خطوط مترو است که خوشبختانه در نخستین مراحل کار در خط ۱۰ به همت شهرداری منطقه ۲۲ زیرساخت کلیدی آن فراهم شد تا بتوانیم همزمان با ساخت ایستگاهها و تونلها، پایانهاش را هم آماده کنیم. در واقع با این اقدام در زمان بهره برداری به لحاظ کیفیت، خدماتدهی، مسافرگیری و راندمان کار، مطلوب و معقول خواهد بود.»
منطقهای خاص با تصمیمات خاص
«وحیدرضا محمدی» شهردار منطقه ۲۲ در این مراسم به مساحت جغرافیایی و وضعیت منطقه اشاره میکند و میگوید: «اتفاقات خوبی در حوزه حملونقل متناسب با بضاعت مدیریت شهری و شهرداری تهران به شکل ویژهای در منطقه ۲۲ انجام شده است. در همین زمینه اقدامات گستردهای در حوزه حمل و نقلی اجرایی شده که ایمنسازی و تجهیز ناوگان، توسعه ناوگان باتوجه به توسعه شتابزده و نیازهایی ساکنان این محدوده از جمله آنها است. جوانترین منطقه پایتخت ۵ هزار و ۹۰۰ هکتار وسعت و بیش از ۲۰ کیلومتر طول دارد. به همین پراکندگی و وسعت زیاد منطقه، در حوزه حملونقل پاسخگویی به نیازهای شهروندان بسیار سخت است. امیدواریم با راهاندازی مدهای حملونقل عمومی بتوانیم در این حوزه نیازهای شهروندان را مرتفع کنیم.»
به دنبال مدهای متفاوت برای تردد آسان ساکنان
وی در ادامه به اضافه شدن یک ایستگاه به تعداد ایستگاههای قبلی این خط در منطقه ۲۲ تاکید می کند و میگوید: «قرار بود خط ۱۰ مترو از وردآورد در غرب تهران به سمت شرق تهران امتداد پیدا کند و مراحل کلنگزنی آن هم انجام شد، اما براساس رایزنی های انجام گرفته با معاونت حملونقل و ترافیک شهداری تهران و شرکت مترو و نگاه ویژه «دکتر شفیعی» برای عملکرد بهتر و ارائه خدمات یکپارچه به سایر محلههای پراکنده در سطح منطقه، علاوه بر احداث ۱۱ ایستگاه ابتدایی، ایستگاه «مروارید شهر» نیز باهدف دسترسی آسانتر ساکنان این محدوده ساخته شود. برهمیناساس غربیترین ایستگاه منطقه، ایستگاه «مرواریدشهر» و ایستگاه «علامه طباطبایی» شرقیترین ایستگاه منطقه خواهند بود.
درستی با بیان اینکه اعتقاد داریم اگر در توسعه حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو اتفاق خاص و جدی رخ ندهد، حتماً ترافیک این منطقه به ترافیک استان البرز متصل میشود. گفت:« اکنون مراحل کار در ایستگاههای دریاچه و میدان اتریش آغاز شده است و به ترتیب این روند در سایر ایستگاهها هم ادامه خواهد داشت. »
طول منطقه 22 بیش از ۲۰ کیلومتر است و اتوبانهای شهیدهمدانی، شهید خرازی و شهید فهمیده از جمله بزرگراههایی است که به عنوان مبادی ورودی شهر شناخته میشود. پیشبینی میکنیم تا پایان این دوره مدیریت شهری و تا سال ۱۴۰۴ قسمتی از خط ۱۰ اجرا شود بهره برداری کامل آن در منطقه ۲۲ جزو اولویتهای این برنامه است. ما ناچاریم با توجه به نیاز شهروندان مُدهای حملونقلمان را متناسب با نیاز و درخواست شهروندان توسعه بدهیم و در حال حاضر هم این کار انجام میشود، ولی واقعیتی که وجود دارد جغرافیای منطقه، بارگذاری و طول منطقه ۲۲ با پهنههای سبز و نقاط گردشگری متعدد، میطلبد که مُد حملونقل عمومیاش هم از سایر مناطق متفاوت باشد. در همینراستا این مدها هم در حال بررسی است. اکنون سایر مُدهای حملونقلی که در مناطق دیگر وجود دارد در منطقه فعالیت میکنند، اما این در منطقه ۲۲ کافی نیست و باید به دنبال روشهای نوین باشیم که متناسب با نیاز شهروندان طراحی و اجرا شود. چون طبق اطلاعات و بررسیهای انجام شده تا سال ۱۴۰۴ جمعیت این منطقه به ۵۰۰ هزار نفر میرسد و سکونت در آن به دلیل وسعتش، پراکنده است. به همین خاطر باید قبل از بارگذاری جمعیت به دنبال راه حل بود تا در آینده ساکنان با معضل روبرو نشوند.»
ایستگاه پایانی؛شهرک مروارید
«محمود یوسفی» مجری خط ۱۰ مترو درباره زمین واگذار شده در منطقه ۲۲ میگوید: «قرار است از این زمین ۳۲ هکتاری برای احداث پایانه خط ۱۰ مترو استفاده شود. همچنین از آنجا که تامین مالی پروژه به صورت تهاتری است، بخشهایی از این زمین هم برای تامین مالی خط استفاده میشود. در ابتدا قرار بود شهرداری منطقه ۲۲ یک قطعه زمین در محدوده ایستگاه وردآورد را واگذار کند که زمین مورد نیاز در این بخش موجود نبود و این کار انجام نشد و زمین واگذار شده فعلی حدود ۳ کیلومتر از ایستگاه وردآورد فاصله دارد. با توجه به این موضوع احتمالا تغییراتی در خط ایجاد میشود و ایستگاه پایانی به جای وردآورد، ایستگاه شهرک مروارید خواهد بود که بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. به این ترتیب تعداد ایستگاههای خط ۱۰ مترو در این منطقه از ۱۱ ایستگاه به ۱۲ ایستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.»