تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۴

گروه ادب و هنر-‌ علی‌ شیدفر: اجرای چند تئاتر جدید در تالارهای نمایشی تهران، گشایش جشنواره تئاتر تک‌نفره در فرهنگسرای نیاوران، بین‌المللی‌شدن بخش خیابانی تئاتر دانشگاهی، اجرای نمایش «حسن سنتوری» در دوبی، امکان حضور آقایان در جشنواره تئاتر بانوان، اجرای نمایش گروه فرانسوی «ژیلبرت تسای» در کتابخانه ملی ایران، برگزاری جلسه بررسی کتاب «شعبده بازیگری» نوشته رضا کیانیان در فرهنگسرای هنر، بازگشت گروه نما

حسن سنتوری در دوبی
نمایش حسن سنتوری به کارگردانی معصومه تقی‌پور از چهارشنبه گذشته به مناسبت عید سعید فطر در باشگاه ایرانیان دوبی به اجرا درآمده است. مجید مظفری، مریم کاظمی، شهره سلطانی، حسین محب‌اهری، فرهاد بشارتی و سعید تهرانی، از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش حضور دارند.
نمایشنامه حسن سنتوری در سال‌1344 توسط علی‌اصغر صفوی نوشته شده و در سال 53 مرحوم هادی اسلامی با اضافه‌کردن یک پرده به نسخه اصلی، آن را به اجرا درآورده است. معصومه تقی‌پور که به عنوان بازیگر در آن اجرا حضور داشته، در سال‌های 80 و 81 در مقام کارگردان، «حسن سنتوری» را در فرهنگسرای سرو و تئاتر شهر به صحنه برده و اکنون با تغییر بسیاری از بازیگران، آن را در دوبی به اجرا درآورده است.
نمایش حسن سنتوری در حالی راهی خارج از کشور شده که نویسنده آن «علی‌اصغر صفوی» معروف به «صفی»‌که از نمایشنامه‌نویسان دهه چهل است، در خانه سالمندان کهریزک به سر می‌برد.

یک شب در کتابخانه
اجرای نمایش «یک شب در کتابخانه» به کارگردانی ژیلبرت تسای از فرانسه یکی از مهمترین رویدادهای تئاتری هفته بود که در کتابخانه ملی ایران به صحنه آمد. این نمایش که براساس نوشته کریستف بانی با بازی سعید پورصمیمی، پانته‌آ بهرام، رحیم نوروزی و سهند عبیدی در محلی غیر از تالارهای تعریف‌شده تئاتر به عنوان کاری مشترک به اجرا درآمد، تجربه تازه‌ای در هنرهای نمایشی ماست.شیوه اجرای این نمایش، به گونه‌ای‌است که چهار بازیگر آن انسان نیستند بلکه چهار کتاب‌اند. در واقع این چهار موجود به نوعی تبلور حرف‌ها و اندیشه‌های درون کتاب‌اند که در کلامشان کمتر دیالوگ وجود دارد و بیشتر گفتار به صورت مونولوگ انجام می‌شود. بازی آنها نیز به نوعی بازی بینابینی، تخت، بدون ابراز احساسات و بیان انسانی است.همزمان با اجرای این نمایش، مرکز اسناد کتابخانه ملی با مشارکت بخش فرهنگی سفارت فرانسه قصد دارد نمایشنامه را به دو زبان فارسی و فرانسه منتشر و در روز پایانی این نمایش به تماشاگران عرضه کند.

جشنواره تئاتر تک‌نفره
جشنواره تئاتر تک‌نفره نیز این هفته طی مراسمی در فرهنگسرای نیاوران فعالیت خود را آغاز کرد. این جشنواره که روز دوشنبه 8آبان با حضور گروهی از هنرمندان گشایش یافت، روز جمعه با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان خواهد داد.
دکتر محمود عزیزی دبیری جشنواره و داوود رشیدی، فرشید ابراهیمیان و تاجبخش فنائیان، داوری نمایش‌ها را برعهده دارند.
مصاحبه به کارگردانی شهرزاد خیاطان، آرش کمانگیر به کارگردانی ماندانا عبقری، یک داستان واقعی به کارگردانی مرادی، هوس کار آرش عباسی، کینه به کارگردانی جواد اسماعیلی، کهنه ننو به کارگردانی هایده حائری، مینا قصه کار زری طالبی، شب یهودا اثر سمیرا سپهرنیا، عاشقی به کارگردانی ایزد مهرآفرین و هپروت به کارگردانی کیوان نخعی، از جمله نمایش‌هایی است که در این جشنواره به اجرا درمی‌آید.
هر روز5 نمایش از ساعت 14 در این جشنواره به صحنه می‌آید. مدت هر نمایش 30دقیقه و ورود عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان اعلام شده است.

بازگشایی سالن نمایش
هفته گذشته همزمان با عید سعید فطر، نمایش «رستم دات کام» نوشته و کار معصومه مالکی در سالن شاهد سینما شاهد تهران به صحنه آمد و به این ترتیب پس از هشت سال وقفه، بار دیگر این سالن میزبان تماشاگران تئاتر شد.
این نمایش درباره یک گروه نمایشی است که بازیگر نقش اول آن دچار مشکل می‌شود و گروه مجبور می‌شوند که فرد دیگری را جایگزین او کنند. در این نمایش، مجید فروغی، امیر زمانی، مصطفی میرقاسمی، جواد گلزار، ملیحه حاجیلو، کامران مقدادی، افشین نراقی و شهره نیک‌نام به عنوان بازیگر حضور دارند.نمایش رستم دات کام تا آغاز ماه محرم، هر شب ساعت‌21 در سالن شاهد سینما شاهد واقع در چهارراه نظام‌آباد میزبان تماشاگران خواهد بود.

تئاتر خیابانی در جشنواره دانشجویی
با منتفی‌شدن بخش خیابانی جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان، این هفته اعلام شد نمایش‌های خیابانی دهمین جشنواره تئاتر عروسکی به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.
خبر منتفی‌شدن بخش خیابانی تئاتر عروسکی که هفته گذشته از سوی دبیر جشنواره اعلام شد، با واکنش ناباورانه علاقه‌مندان و فعالان تئاتر خیابانی به ویژه دانشجویان همراه بود چرا که برگزاری این بخش برای دانشجویان آن هم در یک جشنواره دانشجویی یک ضرورت به شمار می‌آید. امروز در تمامی جشنواره‌ها یکی از عمده‌ترین بخش‌ها مربوط به نمایش خیابانی است.
دانشجویان و جوانان با توجه به این که نمایش خیابانی نیاز به امکانات زیادی ندارد راحت‌تر می‌توانند استعدادهای خود را بروز دهند.به هر حال شاید بین‌المللی شدن نمایش خیابانی به نوعی جبران آن اشتباه باشد اما ضربه‌ای که با حذف نمایش خیابانی در یک جشنواره دانشجویی به تئاتر دانشگاهی وارد می‌شود، قابل جبران خواهد بود؟