همشهری آنلاین- مریم باقرپور: افزایش مسیرهای حملونقل و تردد در کشور و پایتخت باعث شده تا جمعیت زیادی از مردم پیش از شروع رانندگی و هنگام حرکت از نرمافزارهای مسیریاب استفاده کنند. در واقع کاربران برای یافتن بهترین، کوتاهترین و خلوتترین مسیر رانندگی از اپلیکیشنهای مسیریابی استفاده میکنند. اما گاه همین مسیریابها به دلیل ایجاد حواسپرتی عامل اصلی تصادف هستند. به طوریکه سرهنگ «احسان مؤمنی» رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ میگوید: «بیتوجهی راننده به جلو یکی از شایعترین عوامل تصادفهای شهر تهران است، تا جایی که ۴۹ درصد آمار تصادفها را به خود اختصاص داده و نسبت به سالهای گذشته هم ۷درصد افزایش داشته است. در این میان دلیل ۳۰درصد از حوادث هم مربوط به استفاده از تلفن همراه میشود.»
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
حواس پرتکنها
بیتوجهی به جلو هنگام رانندگی، توسط پلیس مصادیق مختلفی دارد. سرهنگ مؤمنی دراینباره میگوید: «هر عاملی که باعث حواسپرتی شود از خوردن و آشامیدن تا صحبت کردن و... میتواند منجر به تصادف شود. در ان میان شایعترین موارد استفاده از تلفن همراه است که همیشه دلیلش صحبت کردن با تلفن همراه و پیامک نیست، بلکه نقشههای مسیریاب باعث بروز تصادف میشود.»
تصادف راننده ۵۰ساله در غرب تهران با پدر و پسری که در کنار بوستان بودند و منجر به جراحت کودک شد، یکی از همین حوادث است. در این حادثهای راننده خودرو با وجود تبحر در رانندگی، چون ناگهان به مسیریاب نگاه کرده تا از خیابان به اشتباه عبور نکند، با کودک و پدرش برخورد کرده است. سرهنگ مؤمنی میگوید: «حوادث مشابه این موضوع زیاد هستند و در این میان تعداد زیادی از حوادث توسط رانندههای تاکسیهای اینترنتی رخ میدهد. چون اکثرشان از تلفن همراه و مسیریاب استفاده میکنند و در این میان با کوچکترین حواس پرتی حادثه رخ میدهد.»
بیشترین تصادفات در بزرگراهها
بزرگراهها، بیشترین محل بروز حوادث در زمینه بیتوجهی به جلو هنگام رانندگی به شمار میآیند. چون در سرعت بالا و در نتیجه استفاده از تلفن همراه، کنترل خودرو راحت نیست. نمونهاش تصادفی است که چندی پیش در بزرگراه صدر رخ داده است. راننده پراید هنگام استفاده از مسیریاب و تغییر مسیر به دلیل سرعت با عقب کامیون تصادف و به دلیل انحراف به راست، سرنشین پراید فوت کرده است. سرهنگ مؤمنی با بیان این نمونه، ادامه میدهد: «در چنین مواردی تنها پیشنهاد ما هنگام گم کردن مسیر، توقف در گوشهای امن است و فرد میتواند پس از مشخص کردن مقصد به مسیر خود ادامه دهد.»
حوادث براساس عبور از مسیر
بر اساس آمارها تعداد تصادفهایی که توسط رانندههای خودروهای اینترنتی در بزرگراهها رخ میدهد بیشتر است. یکی از دلایل آن را هم میتوان حرکت با دنده عقب در زمان عبور از مسیر پیشبینی شده دانست. نمونهاش هم راننده یکی از تاکسیهای اینترنتی است که چندی پیش در بزرگراه یادگار امام(ره) پس از عبور از ورودی بزرگراه نیایش، به جای دور زدن مسیر، با دنده عقب تلاش کرد که مسیرش را کوتاه کند اما باعث تصادف و ترافیک سنگین شد. سرهنگ «محمد رازقی» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ دراینباره میگوید: «زیاد دیده شده، رانندگانی که به معابر آشنایی کافی ندارند، مسیرها را گم میکنند یا مقصد اصلی خود را درست انتخاب نکردهاند و از ورودیها رد شده و سپس دنده عقب میروند.»
او میافزاید: «این رانندگان بدترین حالت و خطرناکترین راه را برای اصلاح مسیر و بازگشت انتخاب میکنند و به استفاده از دوربرگردان و معابر بعدی و اصلی یا جایگزین، خطرناکترین روش را برای اصلاح مسیر میروند که باعث بروز حوادث ناگوار و تصادفات شدید میشود.»
شهرستانیها بیشتر راه را اشتباه میروند
به گفته سرهنگ رزاقی آمار این اشتباهات در میان رانندگان شهرستانی بیشتر است. او میگوید: «این افراد به معابر آشنایی کافی نداشته و به تابلوهای تعیین مسیر توجهی هم ندارند.»
او درباره استفاده از نقشههای مسیریاب هم تأکید میکند: «مسیریابها میتوانند مسیر را به درستی نشان بدهند ولی استفاده از آنها باید به شرطی باشد که در رانندگی حواس پرتی و بیتوجهی به جلو ایجاد نکند.»
جریمه ۱۵۰ هزارتومانی خاطیان
براساس قانون و برابر ماده ۱۵۵ آیین نامه حرکت با دنده عقب ممنوع بوده و جریمه اش ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین برای رانندگان متخلف وسایل نقلیه عمومی ۷ نمره منفی و برای وسایل نقلیه شخصی ۵نمره منفی در نظر گرفته می شود.
همچنین جریمه صحبت کردن با تلفن همراه توسط رانندگان هم ۱۰۰ هزار تومان است. در کنار این جریمهها، اگر سرعت خودرو بیشتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت باشد، نهتنها جریمه ۱۰۰ هزار تومانی لحاظ میشود، بلکه راننده خاطی وسیله نقلیه شخصی ۳ نمره منفی و راننده خاطی خودروی عمومی ۵ نمره منفی میگیرند.