گروه شهری: برداشت بی‌رویه و غیراصولی شن و ماسه از بستر سفیدرود علاوه بر ایجاد اختلال در اکوسیستم این رودخانه، ظرفیت آن را خدشه‌دار کرده و خسارات جبران ناپذیری را به این شریان حیاتی منطقه وارد می‌کند.

مهندس حسن احمدپور، رییس شبکه‌های زیست محیطی منطقه شمال کشور با بیان این مطلب به ایسنا گفت: بستر فعال سفیدرود در شرایطی در حال تهی‌شدن است که شن و ماسه آن به هیچ عنوان از استاندارد لازم برای ساخت و ساز برخوردار نیست و استفاده از آن در حوزه‌های عمرانی، کیفیت بناها و سازه‌ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رییس شبکه‌های زیست محیطی منطقه شمال کشور خاطرنشان کرد: عملکردهای بدون مطالعه علمی و کارشناسی، گاه آسیبهایی به دنبال خواهد داشت که به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

وی گفت: برداشت بی‌رویه شن و ماسه از سواحل و مصب رودخانه‌های مهم شیلاتی و تخریب زیستگاههای طبیعی ماهی و پیشروی آب دریا و همچنین هجوم افراد فرصت‌طلب به ساحل، موقعیتی را در رودخانه‌ها و سواحل دریای مازندران بخصوص در غرب استان بوجود آورده که نتیجه آن در آینده نزدیک بر کسی پوشیده نخواهد بود.

وی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز و غیرکارشناسانه شن و ماسه از استانداری مازندران خواست تا با توجه به وضع موجود، ترتیبی اتخاذ شود تا نسبت به صدور مجوز برداشت شن و ماسه غیرکارشناسانه بدون کسب نظر موافق شیلات جلوگیری شود، همچنین دستگاههای مربوطه نیز در برخورد قانونی و شدید در جلوگیری از برداشت غیرقانونی شن و ماسه اقدامات لازم را در این باره به عمل آوردند.