در محله‌های نه چندان قدیمی پایتخت، راسته‌هایی به دلیل استقبال زیاد شهروندان شهره شده‌اند. خیابان ستارخان محدوده خیابان شادمهر تا بهبودی هم به راسته اسپرت‌کارها معروف است و از جانمایی ضبط و باند خودرو گرفته تا فروش روکش و لوازم صوتی و تصویری در آن انجام می‌شود اما فعالیت آنها موجب گله اهالی شده است.

همشهری‌آنلاین - مریم باقرپور: خیابان ستارخان در محدوده منطقه۲ تهران در چند سال اخیر به یکی از معبرهای خوش‌خوراک تهران با رستوران‌های جدید تبدیل شده‌است. اما در این میان آنها، اسپرت‌کاران هم حضور فعالی دارند. این موضوع به‌ویژه در قسمت‌های جنوبی خیابان نرسیده به میدان توحید بیشتر دیده می‌شود. «علی زمانی» یکی از اهالی درباره شکل‌گیری راسته اسپرت‌کارهای خودرو می‌گوید: «بعد از تقاطع خیابان شادمهر، قسمت‌هایی از زمین‌های خیابان ستارخان روبه‌روی مجتمع‌های مسکونی وقفی هستند. بیشتر مغازه‌های راسته اسپرت‌کارها تا ۲۰ سال پیش خالی بود جز یک کبابی، تعمیرات کولر و فروشگاه لوازم‌خانگی که مغازه قدیمی اینجا محسوب می‌شدند.»

او ادامه می‌دهد: «۱۵ سال پیش از وقتی نبش کوچه نجاری، مغازه فروش روکش خودرو باز شد کم‌کم مغازه‌های خالی با او همراه شدند و کاری مشابه او شروع کردند. تا امروز نزدیک ۱۰ سال است که این خیابان به راسته اسپرت‌کارها معروف شده است.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

تبدیل کوچه به کارگاه نصب لوازم صوتی و تصویری

«زهرا سخایی» ساکن نخستین کوچه خیابان شادمهر است. او می‌گوید: «آلودگی صوتی و بصری در این خیابان امان‌ ما را بریده است. کوچه فرحزاد کوچه پشتی مغازه‌دارها محسوب می‌شود. اما آنها به جز در اصلی مغازه‌شان، در کوچکی در انتهای مغازه به سمت کوچه ما باز کرده‌اند و مشتری‌ها را به آن سمت راهنمایی می‌کنند. چند بار به شهرداری اطلاع دادیم و آنها این درها را به دلیل تخلف بستند اما دوباره مالکان آنها را باز می‌کنند و به کارشان ادامه می‌دهند. در واقع کوچه ما به کارگاه بزرگ نصب لوازم صوتی و تصویری خودرو تبدیل شده که پر از ضایعات، نایلون و سیم و جوان‌هایی است که‌ تردد و تأمین امنیت را سخت می‌کنند.»

اختلال در تردد خودروهای ساکنان

«حسن پورابراهیم» هم از دیگر ساکنان کوچه فرحزاد است که از ۱۵ سال پیش در این محدوده زندگی می‌کند. او می‌گوید: «صاحبان مغازه یا شاگردان آنها، ۹ صبح کرکره‌های مغازه را بالا می‌برند و سیم‌های رابط بلند و جعبه‌ابزارشان را وسط خیابان و کوچه پشتی می‌گذارند تا ساعت ۱۲ شب. ساکن کوچه هم تا ساعت ۱۰ صبح وقت دارند که خودرویشان را از پارکینگ خارج کنند در غیر این صورت کوچه تا ساعت ۸ شب بسته می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «داخل کوچه فرحزاد ۲ مغازه از همان راسته‌ وجود دارد اما شهرداری به آنها اعلام کرده است که فقط مجوز فروش و تعمیر لوازم خودرو را دارند. متأسفانه چون کارگرهای این مغازه‌ها مدام در حال جابه‌جایی هستند صاحبان مغازه هم چندان در قبال‌شان سختگیری نمی‌کنند. بعضی از آنها جوان‌های ۱۵، ۱۶ ساله‌ای هستند که شیشه‌ها را دودی و روکش‌های خودرو را تعویض می‌کنند. بارها دیده‌ام بساط قلیان هم کنارشان فراهم است و این درست جلو چشم پسران و دختران ما انجام می‌شود.»

ساکنان این محدوده بارها با کارگران مغازه‌ها درگیر شده‌اند. زمانی دراین‌باره هم می‌گوید: «بارها اهالی با مغازه‌دارها صحبت کرده‌اند اما کارشان به درگیری لفظی و حتی فیزیکی رسیده است. حتی به پیشنهاد یکی از اهالی برای ۴ سال نگهبانی برای کوچه پشتی در نظر گرفتیم تا فقط به ساکنان اجازه ورود بدهد. همچنین استشهادیه محلی تهیه کردیم و به شهرداری منطقه فرستادیم. آنها هم در زمین خالی که بعد از ۴ مغازه اول وجود دارد مانع نصب کرده‌اند اما تغییری در عملکرد مغازه‌دارها نشده است و ما همچنان از معضلات فعالیت این راسته رنج می‌بریم.»

رفع مشکل با طرح‌های پیشنهادی

موضوع  را با «محمد کریمی» شهردارناحیه۶ شهرداری منطقه۲ درمیان می‌گذاریم. او دراین باره می‌گوید: «اسپرت‌کارها در کل خیابان ستارخان  فعالیت دارند اما بیشتر ساکنان خیابان‌های حدفاصل بهبودی تا شادمان و به‌ویژه کوچه فرحزاد از این موضوع شاکی هستند چون فعالیت این مغازه‌ها در محدوده بافت مسکونی است. ما بارها برای سدمعبر، تخلفات باز کردن در پشتی و... با صاحبان مغازه‌ها برخورد قانونی کرده‌ایم. گاردریلی در کوچه فرحزاد نزدیک زمین رها شده کوچه نصب و در سال‌های اخیر کوچه فرحزاد از حالت بن‌بست خارج کردیم و تعدادی از واحدهای تجاری هم رأی ماده ۱۰۰ گرفته‌اند. اما همچنان مشکل اسپرت‌کاران رفع نشد. در واقع برای حل مشکل باید راهکار اساسی ارائه شود. چون اقدام مقطعی نتیجه‌ اثربخش ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «برای خیابان ستارخان پیشنهادهایی مطرح شده که در صورت اجرا معضلات را تاحدودی کم می‌کند. به‌عنوان مثال پیشنهاد شد تا فضایی در اختیار این افراد قرار گیرد. همچنین در طرحی دیگر پیشنهاد شده با توجه به عرض ۳متری و نیم متری جوی، این محدوده بهسازی و در ادامه حدود یک و نیم‌متر برای پیاده‌رو و تردد شهروندان و بقیه برای فعالیت اسپرتی‌ها اختصاص باید و در مقابل از آنها عوارض بگیرند. همچنین محدوده‌ای را برای پارک حاشیه‌ای در نظر بگیرند.»

کریمی درباره زمان اجرای این طرح‌ها می‌گوید: «کارشناسان در حال بررسی هستند که معضل تا حدودی کم شود.»

برچسب‌ها