همشهری آنلاین - پریسا نوری: در نگاه اول از فراوانی کامیونهای حملبار در گوشه گوشه محله، اینطور به نظر برسد که همه ساکنان تهرانپارس یکباره تصمیم به اسبابکشی گرفتهاند، اما واقعیت این است که کامیونهای حاضر در اینجا برای اسبابکشی و جابه جایی وسایل اهالی نیامدهاند، بلکه آنها مدتهاست در قراردادی نانوشته خیابانهای این محله را به پارکینگ و توقفگاه خود تبدیل کردهاند. موضوعی که گلایه و شکایت اهالی را به دنبال داشته است.
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
دردسرهای توقف کامیونها
به درخواست اهالی محله و برای پیگیری موضوع توقف شبانه کامیونهای باربری ساعت ۸ صبح به محله تهرانپارس رفتیم. طبق شنیدهها کامیونهای باربری ساعت ۵ تا ۶ صبح محله را ترک میکنند برای همین انتظار داشتیم ردی از آنها را در محله نبینیم اما با گشتی در خیابانهای محله تهرانپارس و مجیدآباد با تعداد قابل توجهی از کامیونهای شرکتهای باربری ظریف بار، شریفبار، اتوبار بهار، اتوبار ماندگار، فدک بار، اتوبار الغدیر و... که هنوز محله را ترک نکرده بودند، برخوردیم. به گفته اهالی بیش از ۳ سال است کامیونهای شرکتهای مختلف باربری از نقاط مختلف تهران برای توقف شبانه به این محله میآیند و مشکلات بسیاری برای ساکنان به وجود میآورند.
«نسرین بهادری» از ساکنان خیابان توحید شمالی دراینباره میگوید: «کوچه ما نبش خیابان توحید است و فقط دسترسی محلی دارد، یعنی انتظار داریم خودروهای همسایهها و ساکنان کوچه در اطراف پارک کنند اما از یک سال پیش چند کامیون شرکت باربری هر شب میآیند و در اطراف کوچه توقف و صبح خیلی زود محله را ترک میکنند.»
این شهروند ادامه میدهد: «حضور کامیونهای شرکتهای باربری علاوه بر نازیبایی محله، موجب آلودگی محیطی و تصرف فضاهای پارک حاشیهای خیابان میشوند. همچنین اینها سروصدای زیادی دارند بهطوری که صبح زود هنگام روشن کردن ماشینهایشان، همه اهالی کوچه را از خواب بیدار میکنند.»
ساکن محله نیستند
«نیلوفر خسروی» یکی دیگر از ساکنان خیابان توحید است و او با تایید صحبت همسایهاش اینطور ادامه میدهد: «در فصل زمستان و وقتی هوا سرد است، دردسر این ماشینها بیشتر میشود، چون رانندگان برای گرم شدن موتور کامیون را به مدت طولانی روشن میکنند و این کار هوای اطراف را به شدت آلوده میکند به طوری که دود از لای درز پنجرهها وارد خانه میشود.»
این شهروند که معتقد است اغلب رانندگان کامیونهای باربری ساکن محله نیستند، میگوید: «مشکل اینجاست که رانندگان این کامیونها ساکن محله نیستند و وقتی کامیون را پارک میکنند از سر خیابان تاکسی میگیرند و میروند و صبح فردا برای بردن کامیون برمیگردند، حرف ما این است چرا کامیونهایشان را در محله خودشان پارک نمیکنند!؟»
اینها بنرهای تبلیغاتی هستند
«علی فرهمند» یکی دیگر از ساکنان خیابان رجایی هم معتقد است این کامیونها با هدف انجام آگهی تبلیغاتی در نقاط مختلف محله توقف میکنند. او دراینباره میگوید: «با توجه به اینکه اسم شرکت باربری و شماره تماس آن با خط درشت روی بدنه کامیون نوشته شده، این ماشینها در واقع مانند یک بنر تبلیغاتی سیار برای شرکتهای خود فعالیت میکنند.»
او ادامه میدهد: «بارها از چند نفر آنها درخواست کردهام که حداقل دور و بر خانههای مسکونی توقف نکنند، اما هر بار آنها میگویند شرکت باربری از ما میخواهند که ماشینها را اینجا بگذاریم و چون جی. پی. اس داریم اگر به درخواست شرکت توجه نکنیم و ماشین را جای دیگر پارک کنیم، متوجه میشوند و جریمهمان میکنند.»
بروز تصادف با کاهش دید رانندگان
محله کوهسار در مجاورت محله مجیدآباد تهرانپارس قرار دارد و پارک حاشیهای برخی معابر این محله هم در تصرف کامیونهای باربری است. «زهره نوروزی» مدیرمحله کوهسار هم که از حضور کامیونها بر سر چهارراهها گلایه دارد، میگوید: «هر روز نزدیک غروب تعداد زیادی از کامیونهای باربری و خودروهای سنگین در خیابانهای شهید رجای، بختیاری و ۲۴۴ و حدفاصل بزرگراه شهید باقری و خیابان توحید توقف میکنند و گاهی تمام حاشیه معبر را تا سر چهارراه پوشش میدهند.»
او درباره خطرات توقف کامیونها در معابر محدود نیز معتقد است: «وجود کامیونها بر سر چهارراهها علاوه بر مشکلات جانبی که به وجود آورده خطرساز است چون دید رانندگان را کاهش میدهد و موجب تصادف میشود. این موضوع بارها در محله دردسرساز شده است.»