همشهری آنلاین: شهردار تهران در هم‌اندیشی شورا‌ها و مدیریت محلی در افق چشم‌انداز، گفت: واگذاری‌های امور از دولت به مردم باید ذاتی باشد نه تفویضی تا با تغییر مدیریت‌ها ، شرایط نیز تغییر نکند.

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف صبح روز پنجشنبه 26 دی در هم‌اندیشی شوراها و مدیریت‌های محلی در افق چشم‌انداز با بیان این که باید ریشه و علت اصلی اجرایی نشدن برخی تصمیمات و مدیریت‌ها در سال‌های گذشته را پیدا کنیم، خاطر نشان کرد: در اندیشه‌ حضرت امام (ره)، نظام اسلامی و اندیشه‌ ولایت فقیه کاملا روشن و مشخص است و این اندیشه در قانون اساسی نیز ظهور و بروز پیدا کرده است و سند قانون اساسی نیز به عنوان یک میثاق ملی مورد تایید همه مردم است و در این قانون هفت اصل به طور مشخص، زمینه‌ای را برای مشارکت مستقیم مردم در قالب شوراها مورد تاکید قرار داده است.

وی به سخنی از حضرت امام (ره) در این باره اشاره کرد و گفت: ایشان تاکید داشتند که اگر کاری وجود دارد که مردم می‌توانند آن را انجام دهند دولت به هیچ‌وجه نباید سراغ آن برود.

قالیباف به تجربه‌ دنیا در حوزه‌ نظام‌های فدرال و بسیط اشاره کرد و گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به نظام فدرال نداریم، در نظام ساختاری، اداری و سیاسی کشورمان که به صورت بسیط متمرکز اداره می‌شود باید به دنبال تبدیل به نظام نیمه‌متمرکز باشیم، چرا که تنها در این نظام است که حکومت‌های محلی که همان شوراها هستند، جایگاه پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر نظام اداری و سیاسی به صورت نیمه متمرکز اصلاح نشود همه‌ برنامه‌ها، چشم‌اندازها و تئوری‌ها بدون تاثیر باقی می‌مانند و عملکرد 30 ساله‌ گذشته‌ کشور علت این ضعف را به خوبی نشان می‌دهد. زمانی فکر می‌کردیم که پول نفت مشکل ماست اما دیدیم که با نفت هشت دلاری و یا 140 دلاری وضعیت‌مان تغییری نکرد و یا اگر همه‌ امکانات شهری نظیر آب و برق مجانی هم باشد باز هم اداره‌ کشور به این شکل به خوبی پیش نمی‌رود.

شهردار تهران، ادامه داد: در شرایطی در مورد جایگاه شوراها و حکومت‌های محلی صحبت می‌کنیم که بسیاری از شوراها و شهرداری‌ها در دادن حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه هستند و این مشکل برخواسته از همین نظام اداری و سیاسی است.

قالیباف تاکید کرد که واگذاری‌های امور از دست دولت به مردم باید ذاتی باشد نه تفویضی تا به این ترتیب با تغییر مدیریت‌ها شرایط نیز تغییر نکند.

وی یادآور شد: من از کوچک‌ترین سطح مدیریت تا سطح ملی کار کرده‌ام و تجربه همکاری با همه‌ دستگاه‌ها را در حوزه‌های مختلف داشته‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که متاسفانه همه علل مشکلات را می‌دانیم و می‌توانیم که آنها را حل کنیم اما گویا نمی‌خواهیم.

شهردار تهران افزود: تا تغییر رویکرد در حوزه مدیریت‌ها صورت نگیرد لوایح و طرح‌ها به جایی نمی‌رسد و اگر طرح دولت‌ها در سطح نیمه متمرکز ملی اتفاق بیفتد تنها در آن صورت است که می‌توانیم ظرفیت خوبی را در کشور به وجود بیاوریم.

قالیباف ادامه داد: به عنوان شهردار بارها می‌دانستم که حق در یک موضوعی با من است. اما برای پرهیز از اختلاف و کشیدن آن به سطح جامعه، از حق خود گذشتم تا مردم شاهد دعواها و مشکلات نباشند و به نظر می‌رسد بهتر است در بسیاری از امور پخته‌تر و با تعامل بیشتر با هم عمل کنیم.

وی در خاتمه یادآور شد: متاسفانه حوزه‌های علمی و اجرایی در کشور کاملا مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند و باید تعامل جدی و اساسی بین محیط‌‌ های دانشگاهی و اجرایی و عمرانی به وجود آید.