سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران با تاکید بر اینکه هر تصمیمی که بخواهد در حوزه حمل ونقل و ترافیک شهر تهران صورت گیرد باید مسیر کارشناسی را طی کند گفت‌:

 مسیر کارشناسی خروجی مونوریل ندارد در این شرایط اگر می‌خواهند مونوریل را بدون کار کارشناسی و دستوری وارد تهران کنند ما مخالفت می‌کنیم و این اتفاق رخ نخواهد داد.

دکتر محمد باقر قالیباف صبح امروز در حاشیه آغاز به کار افتتاحیه 105 دستگاه اتوبوس دو کابین خارجی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه اخیرا سخنگوی شهرداری تهران برخلاف اظهارات قبلی گفته است مخالفتی با احداث مونوریل در تهران نداریم گفت: دکتر ایازی نگفته‌اند ما موافق مونوریل هستیم و همان طور که بارها مطرح کرده‌ایم هر طرحی که بخواهد اجرا شود باید مسیر کارشناسی را طی کند و مورد تایید کارشناسان باشد اما مونوریل هیچ گاه سیستم حمل ونقل عمومی نبوده است و در تمام دنیا در جاهای خاص مانند فاصله بین فرودگاه ها و مراکز تفریحی مورد استفاده قرار گرفته و ما اعلام کردیم در مسیر اوین - درکه (با عبور از جنب برج میلاد، ولنجک، نمایشگاه) این امکان وجود دارد که به دلیل جاذبه‌های گردشگری و زیبایی محدوده از قطار هوایی استفاده کنیم که البته برای احداث قطارهوایی در این مسیر نیز باید مطالعات کارشناسی دقیقی انجام شود. 

وی ادامه داد:  در دنیا هرکجا که مونوریل وجود دارد 10 تا 12 دلار از مسافران دریافت      می‌شود، در کشور ما هم اگر بخواهیم قطارهوایی را در نقاط خاصی احداث کنیم، شهروندان باید این مبلغ را بپردازند تا در مسیری از مکان‌های زیبا و دیدنی عبور و بازدید کنند اما در هر صورت مونوریل جز حمل ونقل عمومی محسوب نمی‌شود.

توان و ظرفیت فنی برای تکمیل 6 ساله شبکه مترو وجود دارد

شهردار تهران همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود و عدم پرداخت به موقع اعتبارات چند سال تکمیل شبکه مترو به عنوان ستون فقرات حمل ونقل عمومی در تهران زمان می‌برد، تصریح کرد: برای تکمیل شبکه مترو باید 157 کیلومتر خط جدید مترو احداث شود، زمانی برخی از مسئولین می‌گفتند این ظرفیت و امکان وجود ندارد که در یک مدت زمان کوتاه شبکه مترو تهران تکمیل شود اما روند توسعه خطوط مترو طی چند سال اخیر و همچنین اقداماتی که در تونل توحید، تونل رسالت و پرو‍ژه آب‌های سطحی صورت گرفته اثبات کرده که توان فنی و ظرفیت لازم برای تکمیل خطوط مترو طی حداکثر 6 سال وجود دارد.

مبنی براین که اعتبارات لازم به موقع پرداخت شود ولی اگر قرار باشد حمایتی در این زمینه صورت نگیرد نمی‌توان توقع داشت بدون اعتبار از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را برد.

مسئولین درباره عدم اختصاص و کاهش اعتبارات دولت برای حمل و نقل عمومی پاسخ دهند

دکتر قالیباف همچنین در مورد کاهش 25 درصدی بودجه حمل و نقل شهری در لایحه پیشنهادی بودجه سال 88 توسط دولت گفت: سال قبل در مجلس به تصویب رسید که دولت سالانه 10 هزار میلیارد تومان به حمل ونقل عمومی اختصاص دهد تا براساس قانون توسعه حمل ونقل عمومی بتوانیم به سهم 75 درصدی حمل و نقل عمومی در سفرهای شهری برسیم حال چرا این قوانین اجرایی نشده باید مسئولین پاسخگو باشند.

مجلس هرچه در توان داشته برای حل معضل ترافیک تهران انجام داده است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دراین باره چه توقعی از مجلس دارید گفت: ما باید از مجلس شورای اسلامی صمیمانه تشکر کنیم زیرا نهایت همکاری را با ما داشته‌اند.

قالیباف با بیان اینکه از آنجا که پیشنهاد اولیه لوایح از سوی دولت شرط و اساس تصویب بودجه است و مجلس خیلی امکان جابه جایی ردیف‌ها را ندارد گفت: مجلس شورای اسلامی تاکنون هرآنچه در توانش بوده برای حل معضل ترافیک تهران و رفع دغدغه‌های شهروندان تهرانی انجام داده است.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به این سوال که رسانه ملی چندان اقدامات و کارهای صورت گرفته در شهرداری تهران را منعکس نمی‌کند به نظر شما آیا این موضوع و سانسورهایی که صورت می‌گیرد ارتباطی با حضور شما در انتخابات  دارد یا خیر گفت:   نمی‌دانم چرا این سوالات را از من می‌پرسید دقیقا مانند آن است که برخی از مسئولان می‌گویند کمک به شهرداری نمی‌کنیم بعد شما می‌پرسید چرا این کار را نمی‌کنند.

وی ادامه داد: خیلی‌ها می‌گویند رسانه ملی آن طور که باید و شاید اقدامات شهرداری تهران را پوشش نمی‌دهد ما فقط در این مورد می‌توانیم مانند یک شهروند به موضوع نگاه کنیم چون اگر چیزی بگوییم بقیه حرف هایمان را هم ممکن است قطع کنند.

وی همچنین در این مورد که قرار بود حضورتان در عرصه انتخابات را به زودی مطرح کنید گفت: بارها از شما خواسته‌ام در مورد کار از من سوال بپرسید، مردم ما آنقدر امروز در اوج معرفت قرار دارند که خود بهتر می‌دانند چه طور برای آینده شان تصمیم بگیرند.

4میلیون از 15 میلیون سفر روزانه تهران با اتوبوس انجام می‌شود

شهردار تهران در ادامه در مورد وضعیت شرکت واحد اتوبوسرانی و میزان جابه جایی مسافران با اتوبوس گفت: در حال حاضر از مجموع 15 میلیون سفر روزانه حدود 4 میلیون سفر با اتوبوس صورت می‌گیرد و با توجه به اهمیت نقش اتوبوسرانی در حمل و نقل عمومی توسعه کمی و کیفی ناوگان در دستور کار قرار دارد.

دکتر قالیباف خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که با این احتساب باید 5 هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان وارد شود و همچنین ارتقای کیفی ناوگان مورد توجه وی‍ژه قرار گیرد.

وی همچنین از خروج 700 دستگاه اتوبوس فرسوده از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: امروز نیز تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده شهر تهران از رده خارج می‌شوند و به مرور علاوه براینکه ناوگان اتوبوسرانی از لحاظ کمی ارتقا خواهد یافت از نظر کیفی نیز شاهد ارتقای ناوگان خواهیم بود.

بهتر است مسئولان اتوبوس‌های مورد نیاز را تامین و نحوه به کارگیری و تعیین مسیرها را به ما محول کنند

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که برخی از مسئولین معتقدند با توجه به محدودیت شبکه امکان افزایش ناوگان اتوبوسرانی به 11 هزار دستگاه اتوبوس وجود ندارد گفت: درحالی که هنوز چند روز از آغاز آزمایشی بهره برداری از خط 3 اتوبوسرانی تندرو نگذشته و مسافران با خط و ایستگاه‌ها آشنایی ندارند استقبال خوبی از این خط شده و تجربه نشان داده که با ایجاد خطوط اتوبوسرانی و خدمات رسانی مناسب تعداد زیادی از سفرها با اتوبوس محقق خواهد شد و در واقع بهتر است مسئولین اتوبوس‌های مورد نیاز را تامین کنند ما نحوه و مسیر بکارگیری آن‌ها را براساس کارهای کارشناسی مشخص کرده‌ایم.

کد خبر 75498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز