چند سالی است که گروهی از جوان‌های جهادگر فرحزاد دور هم جمع شده‌اند تا در حد توان گرهی از مشکلات خانوارهای کم‌بضاعت این محله باز کنند. آنها با تعمیر سرپناه نیازمندان و توزیع سبد ارزاق در مقاطع مختلف سال، خانواده‌های کم‌درآمد محله را تنها نمی‌گذارند.

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: گروه جهادی شهدای فرحزاد، اگرچه تشکلی نوپاست اما در همین چند سال اقدامات خیرخواهانه بسیاری انجام داده است؛ از ضدعفونی کردن مدارس، اماکن پر رفت و آمد محله و توزیع اقلام بهداشتی در روزهای اوج تاخت و تاز کرونا تا مشارکت در بازسازی منازل نیازمندان و توزیع اقلام مواد غذایی و بسته‌های معیشتی میان خانوارهای کم‌بضاعت.

دوران کرونا، اوج همدلی و همراهی جوان‌های جهادگر این محله برای کمک خانوارهای کم‌درآمد بود؛ وقتی آنها دست به دست هم دادند تا برای معیشت اهالی کم‌بضاعت محله قدمی بردارند. «ابوالفضل مشایخی» مسئول گروه جهادی پایگاه بسیح فرحزاد می‌گوید: «فرحزاد یک محله کارگرنشین است. بسیاری از کارگران در دوران کرونا از کار بیکار و خانه‌نشین شدند. آن روزها با کمک معتمدان محلی حدود ۴۰۰ خانوار نیازمند را شناسایی و با مشارکت خیران در چند مرحله سبد ارزاق میان این خانوارها توزیع کردیم تا از آن روزهای سخت عبور کنند.»

تعمیر سرپناه نیازمندان

اما یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جوانان جهادگر فرحزاد، تعمیر منازل خانوارهای کم‌بضاعت محله است. هر چه از میدان فرحزاد به سمت بالادست محله پیش بروید، کوچه‌ها و معابر، کم‌عرض‌تر و بر عمر خانه‌ها افزوده می‌شود. در دل این بافت فرسوده، آلونک‌های قد و نیم‌قد بسیاری وجود دارد که برای سرپا ماندن به چند ستون‌ فرسوده امید بسته‌اند. خانه‌های نقلی و فرسوده‌ای که غیراصولی ساخته شده و گاهی مساحت‌ برخی از آنها به ۳۰‌مترمربع هم نمی‌رسد. اگرچه خانوارهای کم‌بضاعتی که در این آلونک‌های فرسوده زندگی می‌کنند، توانی برای نوسازی یا بازسازی خانه‌های خود ندارند اما فرحزاد جوانان دلسوزی دارد که نیازمندان محله را از یاد نبرده‌اند. مشایخی می‌گوید: «در چند سال گذشته بیش از ۳۰ خانه فرسوده فرحزاد با مشارکت افراد نیکوکار، بازسازی شده است. این کار با مشارکت خیران ادامه دارد.»

این رسم نیک ادامه دارد هنوز

این روزها هم که قیمت برخی اقلام اساسی افزایش پیدا کرده و گذران زندگی برای خانوارهای کم‌درآمد دشوار شده است، جوانان جهادگر فرحزاد خانواده‌های کم‌درآمد را تنها نگذاشته‌اند. مشایخی از توزیع اقلام اساسی میان این خانوارها می‌گوید: «جوان‌های جهادگر برای بسته‌بندی ارزاق در محوطه پایگاه بسیج دور هم جمع می‌شوند تا مهربانی را میان اهالی کم‌برخوردار محله تقسیم کنند. اکنون حدود ۳۰۰ خانواده در فرحزاد زیر پوشش قرارگاه هستند که به صورت مرتب سبد ارزاق دریافت می‌کنند.»