شرکت‌های پزشکی و پژوهشگران به دنبال ساخت «پانسمانی نهایی»- پوستی مصنوعی هستند که امیدوارند درمان سوختگی‌های شدید را به کلی متحول کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال اکسپرس پژوهشگران شرکت فرانسوی «اورگو» (Urgo) در هجده ماه گذشته در تلاش برای رسیدن به «جام مقدس» درمان زخم بوده‌اند که قربانیان سوختگی وخیم را از پیوندهای پوستی دردناک و مکر که در حال حاضر به کار می‌روند، رهایی بخشد.

این شرکت امیدوار است که این پروژه ۱۰۰ میلیون یورویی به نام Genesis در سال ۲۰۳۰ به نتیجه برسد.

ژیراک لو لوس، رئیس شاخه پزشکی شرکت اورگو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت این پروژه‌ای دیوانه‌وار است.

او گفت: «آیا می‌توانیم پوست مصنوعی را در آزمایشگاه طراحی کنیم؟ هیچکس تا به حال در انجام این کار به موفقیت نرسیده است.»

درون آزمایشگاه شرکت اورگو در شهر شنوو در نزدیکی شهر دیژون در شمال غرب فرانسه سلول‌های زنده پیش از آنکه بتوانند کشت داده شوند، سرد می‌شوند.

لو لوس گفت:‌«شما باید بتوانید تمام کارکردهای پوست را بازسازی کنید» ازجمله نقش حفاظتی آن در برابر تهدیدهای خارجی و تنظیم دمای بدن.

به گفته لو لوس، روش ساختن این پوست مصنوعی باید نسبتا ساده باشد، زیرا باید آن را برای همه افراد و با قیمتی مناسب فراهم آورد، اما ذکر از اینکه شرکت اورگو دقیقا از چه نوع فناوری یا چه نوع سلول‌هایی استفاده می‌کند، به میان نمی‌آورد.

لورن اپرت، مدیر پژوهش شرکت اورگوس گفت: «ما از دهه ۲۰۰۰ به بعد دارم روی موادی کار می‌کنیم که مشکلات بهبود سوختگی‌ها را حل خواهند کرد؛ پانسمان‌هایی که هوشمند شده‌اند و دارای اندرکنش یا تعامل با زخم هستند و به این علت کارکردشان بهتر است.

او این تغییر را «یک انقلاب» نامید.

گلوله نقره‌ای

فقط شرکت اورگو نیست که دارد حوزه پانسمان مرزها را به پیش می‌راند.

پژوهشگران در دانشگاه استرالیای جنوبی نوع جدیدی از پانسمان را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند تشخیص دهد در چه زمانی نانوذرات نقره را آزاد کند که باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتک را از بین می‌برند.

زلاکتو کوپکی، سرپرست پژوهش در این طرح گفت: «درمان ما منحصربه‌فرد است زیرا از خواص ضد باکتری نقره استفاده می‌کند، اما بدن را بیش از حد هم در معرض نقره قرار نمی‌دهد و نانوذرات نقره آزاد شده فقط هنگام وجود عفونت فعال می‌شوند.»

به گفته او، این ویژگی باعث می‌شود این پانسمان برای کودکان ایمن‌تر و موثرتر باشد.

بر اساس گزارش بار بیماری‌های سازمان جهانی بهداشت تقریبا نیمی از موارد سوختگی در جهان را کودکان بین یک تا پنج سال تشکیل می‌دهند.

از شب به روز

یک تکنیک دیگر که برای ترمیم سوختگی ایده پانسمان پوشاننده را کنار می‌گذارد.

استارت‌آپ فرانسوی VistaCare Medical فراورده‌ای را به صورت یک وسیله بزرگ تولید کرده است که بیماران می‌توانند پای مبتلایشان را درون آن بگذارند، بدون اینکه زخم را لمس کند.

فرانسوا دوفی، رئیس این شرکت گفت: «دیگر پانسمانی وجود ندارد. ایده این است که زخم را درون محفظه‌ای در هوای استریل قرار دهیم. ما با این سیستم هر چه را که زخم برای آن نیاز دارد در زمان مناسب در اختیارش می‌گذاریم.»

شرکت VistaCare Medical در حال حاضر این وسیله را در حدود ۲۰ بیمارستان فرانسه به کار می‌برد، اما در سال آینده قرار است که برای تایید سازمان غذا و داروی آمریکا تسلیم کند.

این تحولات جدید باعث شده است که جهان ترمیم زخم که یک حوزه نادیده گرفته شده در پژوهش‌های پزشکی بود، به کلی متحول شود.

ایزابل فرومانتین که رئیس واحد پژوهش زخم و ترمیم در انستیتو کوری در پاریس است، گفت «در مقایسه با ۲۰ سال پیش، ما از لحاظ مراقبت از زخم‌ها گویی از شب به روز وارد شده‌ایم.»

فرومانتین به همراه گروه همکارانش پانسمان‌هایی تولید کرده‌اند که از بوی ناشی از زخم‌های نکروتیک (بافت مرده) مشاهده شده در برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

اما او گفت فقط با فناوری‌های جدید نمی‌توان همه مسائل این حوزه را حل کرد- ترمیم پوست فرآیندی است که از شخصی به شخص دیگر بسته به سن و سلامت آنها متفاوت است.

او گفت: «این تصور که یک پانسمان به تنهایی شما را بهبود خواهد بخشید، خیالپردازانه است.»