تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۴

«سیزدهمین گردهمایی پژوهشی نجوم ایران» هشتم و نهم بهمن ماه در زنجان برگزار می‌شود.

دکتر حسین حقی دبیر علمی این همایش با بیان این خبر به همشهری گفت: هدف از برگزاری این گردهمایی این است که کیهان‌‌شناسان و اخترفیزیکدان‌های ایرانی ضمن ارائه مطالعات تحقیقاتی و کارهای پژوهشی‌شان با هم به تبادل نظر بپردازند.

محقق پسا دکترای دانشگاه زنجان با اشاره به برگزاری هرساله این گردهمایی افزود: از حدود 80 مقاله ارسال شده به دبیرخانه 72 مقاله پذیرفته شده و از این تعداد 41 مقاله به‌صورت سخنرانی و 31 مقاله به‌صورت پوستر در اختیار حاضران در همایش قرار می‌گیرد. وی در ادامه گفت: در میان مقالات ارائه شده کارهای شاخصی در زمینه تحول کهکشان‌ها، ساختار درونی خورشید، مدل‌های گرانشی ترمیم یافته و کیهان‌شناسی به چشم می‌خورد که شاید بتوان ادعا کرد در سطح بین‌المللی درخور توجه است.

به بیان دکتر حقی از آنجایی که دانشجویان و محققان ایرانی از نظر ابزار و تجهیزات مشاهداتی بسیار در تنگنا هستند پژوهش‌های صورت گرفته یا براساس نجوم نظری است و یا تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از رصدخانه‌های کشورهای دیگر است که امیدواریم با راه‌اندازی رصدخانه ملی، محققان این حوزه داده‌های رصدی خود را آنالیز کنند و پژوهش‌شان براساس مشاهده خودشان باشد.وی با اشاره به مشکلات موجود در عرصه تحقیق و پژوهش در کشور اظهار داشت: علاوه بر مشکلات عمومی پژوهشی در کشور، کاربردی نبودن دانش نجوم در تکنولوژی و اختصاص بودجه کم به این دانش باعث ایجاد موانع متعدد و دلسردی اهالی نجوم حرفه‌ای می‌شود. همچنین با توجه به هزینه زیاد و راحت نبودن رفت‌وآمد پژوهشگران به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی نجومی خارج از کشور ایجاد زمینه تبادل اطلاعات و داده‌ها از طریق اینترنت ضروری به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر اینترنتی که در ایران هست نمی‌تواند پاسخگوی این مشکل باشد.

 همایش «نجوم، قبل و بعد از گالیله»

همایش نجوم، قبل و بعد از گالیله در تاریخ دهم و یازدهم بهمن ماه با حضور اخترشناسان داخلی و خارجی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه - زنجان برگزار می‌شود.
دکتر محمدرضا خواجه‌پور مدیر این همایش با اشاره به این موضوع در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: امسال چهارصدمین سالگرد  رصد گالیله است که انجمن بین‌المللی نجوم و یونسکو آن را سال نجوم نامیده‌اند ما نیز به همین دلیل با ترتیب دادن این همایش از محققان و اخترشناسان داخلی و خارجی دعوت کردیم تا در باره ارزیابی تاریخی کارها و فعالیت‌های گالیله سخنرانی کنند. در این گردهمایی از اساتید شاخص نجوم و آگاهان به تاریخ علم برای سخنرانی حضور دارند ازجمله آنها تیتزیانا باچلی از دانشگاه پادوا، توفیق حیدرزاده از دانشگاه کالیفرنیا شعبه ریورساید، الهه خیراندیش از دانشگاه هاروارد، پائولو گالوتسی از مؤسسه و موزه تاریخ علم فلورانس، نیکولو گیچاردینی از دانشگاه برگامو و حسین معصومی از انجمن حکمت و فلسفه تهران هستند.

استاد فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با یادآوری دوران شکوفایی دانش نجوم در سده‌های قبل در ایران افزود: شرایط مادی و اجتماعی مناسب در آن زمان و حمایت منطقی و بسیار از علما عامل رشد علمی زیاد در آن دوران بوده است. اکنون هم اگر شرایط لازم مهیا شود و از محققان، پژوهشگران و دانشمندان حمایت جدی و صحیح صورت گیرد مسلما شاهد شکوفایی بیشتر دانش خواهیم بود.

2 همایش مشترک در مراغه و باکو

دکتر عجب شیری‌زاده رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه به همشهری گفت: به مناسبت سال جهانی نجوم برنامه‌هایی در سراسر دنیا برگزار می‌شود که ما نیز به همین دلیل و همچنین بزرگداشت هفتصد و پنجاهمین سالگرد فعالیت رصدخانه قدیمی مراغه و پنجاهمین سالگرد فعالیت رصدخانه شاماخی جمهوری آذربایجان 2همایش مشترک توسط مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه و رصدخانه شاماخی جمهوری آذربایجان برگزار می‌کنیم. این کنفرانس‌ها دوم تا چهارم خرداد ماه 1388 در مراغه و سپتامبر 2009 در باکو برگزار خواهد شد.

دکتر عجب شیری‌زاده در مورد انجام پروژه‌های مشترک بین‌المللی ایران با کشور‌های دیگر گفت: تنها چیزی که من می‌دانم این است که ما برای شرکت در یک پروژه مشترک با روسیه (کلوناس فوتون) اقدام کرده‌ایم که براساس آن از اطلاعات مخابره شده ماهواره‌ای که قرار است از سوی روسیه برای رصد خورشید به فضا پرتاب شود استفاده کنیم و در تجزیه و تحلیل آن سهیم شویم که هنوز پاسخ درستی دریافت نکرده‌ایم.