همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: این زورخانه که یکی از قدیمیترین زورخانههای شهرتهران است در محوطه اداری بانک ملی در خیابان فردوسی قرار دارد و به زورخانه بانک ملی معروف است.طراحی و ساخت ساختمان این زورخانه در سال1325 به محسن فروغی پیشنهاد شد و یک سال بعد به بهرهبرداری رسید.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید.
آن طور که مسئولان این زورخانه تعریف میکنند در دورههای مختلف تاریخی، مقامات عالیرتبه سیاسی بسیاری از گوشه و کنار جهان مهمان این زورخانه میشدند و گواه این ادعا تصاویر روسای جمهور ، سفرا، و مشاهیر کشورهای مختلف است که در راهروی باریک زورخانه ،نصب شده است. برخی معتقدند هدف از ساخت در محوطه بانک ملی پرورش روحیه جوانمردی و امانتداری کارمندان بانک بوده است. معماری این زورخانه ساده و سنتی با تکیه بر اصول معماری زورخانهای ایران و سقف آن گنبد شکل است.
همه زورخانهها برای نشستن مرشد و نواختن ضرب، جایگاه اختصاصی دارند که سردم نامیده می شود. سردم سکویی بلند که در نزدیکی محل ورودی زورخانه قرار دارد و شبیه به جایگاه واعظان در مساجد است. بر خلاف زورخانه های دیگر, زورخانه بانک ملی برای مرشد، سردم ندارد. کتیبهای سنگی روی سردر ورودی این زورخانه قرار دارد که تصاویری از شاهنامه روی آن نقش بسته است. ساخت این سردر سنگی را به استاد ابوالحسنخان صدیقی (پدر مجسمهسازی نوین ایران) سپردند و او هم نقش برجسته سهخوان شاهنامه را طراحی کرد. نقش نخست به کمند کشیدن زن جادوگر، دوم کشته شدن دیو سفید و نقش آخر هم کشته شدن اژدها بهدست رستم را روایت میکند. اغلب در این زورخانه شعرهای رزمی که بیشتر از کتاب شاهنامه فردوسی برگزیده میشد، میخواندند. همچنین از دیگر هنرمندانی که در این زورخانه، هنرنمایی کردهاند میتوان به فتحالله عبادی اشاره کرد که نقاشیهای چهار جهت داخل ساختمان را کشیده است.