تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۲

سیر نزولی قیمت کالاها و خدمات در بازارهای جهانی موجب شده تا دست‌اندرکاران نظارت بر بازار با استناد به کاهش قیمت مواداولیه و نهاده‌های تولید، وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان را ملزم به کاهش قیمت کرده و هر روز خبرهای تازه‌ای از کاهش قیمت‌ها اعلام کنند؛

با این وجود کاهش قیمت‌ها نمود چندانی در بازار داخلی نداشته و هنوز کام مصرف‌کنندگان به طعم ارزانی شیرین نشده است.

سردرگمی بازار گوشی تلفن همراه

در ماه‌های اخیر بازار گوشی تلفن همراه متاثر از تغییرات پی‌درپی تعرفه واردات این کالا متلاطم و سردرگم بوده است. به‌نحوی که حتی پس از اعلام چندی پیش سازمان حمایت مبنی بر کاهش قیمت برخی برندهای معتبر گوشی در بازار، افزایش تعرفه واردات این کالا به 25درصد موجب شد تا این کاهش قیمت‌ها در بازار چندان محسوس نباشد و اخبار اخیر مطرح شده در زمینه کاهش این تعرفه به 15 درصد نیز نابسامانی بازار را تشدید کرده است.

مواد غذایی

در روزهای اخیر برخی تولید‌کنندگان مواد غذایی نیز با وجود اصرار بر تحمل زیان ناشی از تولید محصولات خود با مواداولیه تولید که پیش از این با قیمت‌های بالا وارد و ذخیره‌سازی شده است، از همگامی برای کاهش یا تثبیت قیمت‌ مصرف‌کننده محصولات تولیدی خود خبر می‌دهند.

با این روندیک  شرکت  بزرگ محصولات غذایی  نیز اعلام کرده ‌ پس از بحران اخیر مالی جهان، مشتریان در ماه‌های اخیر انتظار کاهش بهای تمام شده مواد غذایی و متعاقب آن قیمت مصرف‌‌کننده را دارند ‌ و  از سوی دیگر قیمت مواداولیه تولید برای شرکت‌های تولید‌کننده محصولات غذایی نیز تا‌کنون کاهش نیافته است.

با وجود شرایط مذکور، این شرکت اقدام به کاهش قیمت برخی از گروه کالایی خود برای حمایت از حقوق مصرف‌کنند‌گان کرده است. گرچه این شرکت اشاره‌ای به اقلام مشمول کاهش قیمت یا میزان این کاهش نکرده ‌است.

لوازم خانگی وارداتی

کاهش قیمت لوازم خانگی از جمله موضوعاتی است که از چندی پیش به  محلی برای چالش تولید‌کنندگان و وزارت بازرگانی تبدیل شده بود ‌.

اخیرا سازمان مذکور از کاهش قیمت لوازم خانگی وارداتی برخی شرکت‌ها‌‌  خبر داده و اعلام کرده است، این شرکت‌ها در اقدامی هماهنگ، برخی از اقلام خود را با حداکثر 7 و 11 درصد کاهش قیمت در سطح بازار عرضه می‌کنند.