همشهری‌آنلاین: یک طراح نر‌م‌افزار با اشاره به وجود قوانین برای مجازات متخلفان نقض قانون کپی‌رایت در نرم‌افزارهای قرآنی، بر ضعف کاربردی و اجرایی این قوانین و نبود ضمانت اجرایی آن تأکید‌کرد.

به گزارش ایکنا، حسین مقداد مدیر شرکت افق رایانه آسیا، در ارزیابی خود از رعایت حق مؤلف در نرم‌افزارهای قرآنی گفت: این قانون در ایران به خوبی رعایت نمی‌شود، در حالی‌که تلاش شده قوانینی در این زمینه تصویب شود، ولی این قوانین از پشتیبانی خوبی برخوردار نیست و به خوبی اجرایی نمی‌شود.

وی درباره شناسنامه‌دار کردن نرم‌افزارها به عنوان راه‌ حلی برای اجرای حق مؤلف در نرم‌افزارهای قرآنی گفت: علی رغم اینکه چندین سال از صحبت درباره این قوانین می‌گذرد، ولی در حد صحبت باقی مانده و اجرایی نشده است.

مقداد افزود: وزارت ارشاد از صاحبان و پدیدآورندگان نرم‌افزار برای ثبت نرم‌افزار خواست که عضو اتحادیه شوند تا پروانه نشر بگیرند و دوباره از ما خواستند که نرم‌افزارها را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا شورای انفورماتیک ثبت کنیم، اما به‌نظر می‌رسد که نتیجه‌ای دربر نداشته باشد.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی قوانین بسیار سختی وجود دارد و کسانی که بدون مجوز از نرم‌افزارها یا سی‌دی‌ها کپی می‌گیرند، جریمه می‌شوند و با پرداخت مبالغ سنگین جریمه به شرکت متضرر، کمک بزرگی می‌کنند، اما در ایران که با ضعف قوانین در این حوزه روبه‌رو است، علی رغم وجود مجازات زندان و جریمه، چندان عملی محقق‌نمی‌شود.

مقداد موانع قانونی این حوزه را در کاربردی و عملی نبودن قوانین دانست و تأکید کرد: ضعف دستگاه‌های قانون‌گذار و بلندمدت بودن جریان دادرسی‌ها موجب شده تا افراد متضرر چندان دنبال پیگیری شکایات خود نباشند.

این طراح نرم‌افزار بر فرهنگ‌سازی در جامعه در این زمینه تأکیدکرد و ادامه داد: همانطور که تبلیغات تلویزیونی در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ساخته می‌شود، در زمینه نرم‌افزارها نیز باید چنین اقداماتی انجام گیرد، به شرطی که بازخورد آن در جامعه مطالعه شود و مفید بودن این تبلیغات ارزیابی شود.

مقداد تصریح کرد: نباید آموزش مردم جامعه را به شرکت‌های تولیدی نرم‌افزار واگذار کرد، بلکه باید از طرف مسئولان و قانون‌گذاران این عرصه، برنامه‌ریزی انجام شود و اجرایی کردن آن برنامه‌ها را به صاحبان نرم‌افزارها واگذار کرد.

مدیر شرکت افق رایانه آسیا اضافه کرد: تولیدکنندگان نرم‌افزار برای رفع مشکلات موجود و با توجه به نبود حمایت کافی دولت از تولیدکنندگان نرم‌افزارها و کاربردی و عملی نبودن قوانین موجود در این زمینه، مجبور هستند که از لحاظ فنی تدابیر سختی را در نرم‌افزار‌های قرآنی تولید‌شده در نظر بگیرند