کافه نادری در خیابان جمهوری ازجمله بناهای ارزشمند تاریخی است که نامش با بسیاری از اتفاقات و رویدداهای فرهنگی تاریخ کشور گره خورده است.

همشهری آنلاین - بهاره خسروی :سال ١٣٠٦ یک مهاجر ارمنی به نام «خاچیک مادیکیانس» در خیابان نادری کافه‌ای به سبک فرنگی‌ها راه‌اندازی می‌کند که خیلی زود به معروف‌ترین پاتوق روشنفکران و اهالی پایتخت‌نشین تبدیل می‌شود. آقای مادکیانس قبل از راه‌اندازی این کافه در خیابان جمهوری که پیش از آن به نادری مشهور بود، نخستین قنادی و شیرینی‌پزی مدرن تهران روبه‌روی سفارت انگلیس در همین مکان فعلی افتتاح کرد. بعد از مدتی هم به این نتیجه رسید راه‌اندازی یک کافه به سبک فرنگی‌ها می‌تواند پر رونق و مشتری باشد، دست‌به‌کار راه‌اندازی کافه شد. نام خیابان نادری را هم  روی کافه گذاشتند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

 کافه نادری نخستین کافه رستورانی بود که غذاها و نوشیدنی‌های فرنگی را وارد ایران کرده و برای نخستین بار پایتخت نشینان طعم کافه گلاسه، قهوه ترک، قهوه فرانسه، یونانی را چشیدند.علاوه بر آن نخستین غذاهای فرنگی مانند: بیف استراگانوف،بیفتک و شاتوبریان و ... در این کافه به مشتریان ارائه شد.از سال‌های 1315 و 1320 به بعد کافه نادری معتبرترین پاتوق روشنفکران معاصر شد و افرادی مانند:صادق هدایت،سیمین دانشور،احمد فردید،نیما یوشیج،جلال آل‌احمد،نصرت رحمانی،احمد شاملو و... پای ثابت این کافه شدند. به‌دنبال آن افراد علاقه‌مند به دیدار سلبریتی‌های زمان خود ، پاتوقشان همین کافه بود. نکته جالب‌تر کافه نادری به نسبت گراندهتل از اولین مجموعه‌های مدرن پذیرایی و اقامتی تهران اجتماعی بودن این کافه است در واقع افراد ثروتمند بیشتر به گراند می‌رفتند واما قشر متوسط و روشنفکر جامعه بیشتر وقت خود را در کافه نادری می‌گذراندند. مشتریان کافه نادری همگی جز افراد تحصلیکرده و کتابخوان جامعه بودند و  به تقلید از آنچه در اروپا جریان داشت  می‌نشستند و درباره شعر و ادبیات به ویژه تئاتر که آن زمان میان قشر روشنفکر تازگی داشت، صحبت می‌کردند. بسیاری از مردم هم برای دیدن چهره مطرح فرهنگی و هنری ورزشی راهی این کافه می شدند و در دل همین نشست ها و گعده ها بسیاری از رویدادهای تاریخی کشور چه آشکارا یا مخفیانه رقم خورد.