همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: شناخت نوع معلولیت، تواناییها و مطالبات هر معلول زمینهساز موفقیت اوست. از طرفی ورود یک معلول به جمع خانواده، بهداشت روانی و سلامت آن را با خطر روبهرو میکند. چه بسیار خانوادههایی که تنها بهواسطه سختی و مشکلات ناشی از نگهداری از کودک معلول از هم پاشیده شدهاند. «فریبا انصاری فرجاد» مدیر کمیته آموزشی انجمن آهسته گامان ایرانیان میگوید: «اعضایی را دورهم جمع کردهایم که با افتخار از فرزند معلول خود حرف میزنند و برای پیدا کردن راههای موفقیت و هموار کردن این مسیر تلاش میکنند. مسلماً هیچ پدر و مادری انتظار بچه معلول را ندارد. بهخصوص مادران که صدمات زیادی را متحمل میشوند. والدین را از مرحله انکار، خشم و اضطراب و ناامیدی و درماندگی به پذیرش و سلامت روان سوق میدهیم. اعضای ما معتقدند حرفهایی را که اینجا زده میشود با مادر و خواهر خود نمیتوانند مطرح کنند.»
خواندنیهای بیشتر را اینجا بخوانید
قدر این دورهمی را میدانیم
مادرانی که هر هفته در انجمن آهسته گامان دورهم جمع میشوند باور دارند که این دورهمی ها به آنها اعتمادبهنفس میدهد. مهری سماعی یکی از مادران عضو انجمن میگوید: «ما اگر باهم صحبت نکنیم با نگاه همدیگر را میفهمیم. سالها بازخورد منفی از جامعه دیدهایم. نگرش جامعه هنوز اصلاح نشده است و کارهای زیادی روی زمینمانده که با راهاندازی این انجمن و آموزش خانواده میتوانیم راه را هموار کنیم. این دورهمی ها برای سلامت ما و خانوادههایمان غنیمت است.»
تکیهگاهی امن برای خانواده معلولان
حمایت و آموزش والدینی که فرزندان معلول دارند هدف اصلی این انجمن است. فرجاد در ادامه میگوید: «درواقع اعضای تشکیلدهنده و مؤسس این انجمن و همچنین هیئتمدیرههای آن باید والدین فرزندانی با نیازهای ویژه باشند. این شرط هم دلیل داشت چون تنها زمانی میتوان مشکلات این خانوادهها را درک کرد که خانواده خود درگیر باشد.»
اعضای این انجمن شامل والدینی است که حدود سال ۱۳۷۷ بهطور پراکنده در مدارس استثنایی فعال بودند. والدینی که همگی به یک نقطه مشترک رسیده بودند که سرنوشت فرزند معلولشان بعد از مدرسه چه میشود؟
مدیر کمیته آموزش انجمن میگوید: «البته آن زمان مدیران آموزشوپرورش استثنایی هم به این نیاز پی برده بودند. به همین دلیل آنها جلسهای گذاشتند تا اولیایی که علاقهمند هستند در کنار هم قرار بگیرند. در حقیقت باور داشتیم نقش والدین در رشد و موفقیت کودکان معلول بسیار اهمیت دارد. آن زمان حدود ۸ نفر اعلام آمادگی کردند. بعد از ۲ سال هر هفته در دفتر معاونت آموزشی آموزشوپرورش استثنایی جلسات مشاوره میگذاشتیم. سال ۱۳۸۰ بهطور رسمی کار خودمان را شروع کردیم و تا امروز هر کجا که خانوادهای به حمایت و آموزش ما نیاز داشته باشد دریغ نکردهایم. مراکز نگهداری از معلولان، مدارس استثنایی، مساجد و خانههای سلامت پایگاههای آموزشی ماست.»
برای دختران آفتاب
اجرای طرح «دختران آفتاب» از جمله برنامههای موفقی است که انجمن آهسته گامان ایرانیان برای حمایت از معلولان انجام میدهد. بخشی از دغدغه والدینی که عضو انجمن هستند فرزندان دختر معلول پا به سن گذاشتهای است که متأسفانه بعد از خروج از مدارس استثنایی با مشکلات زیادی روبهرو میشوند. انجمن آهستهگامان ایرانیان با اجرای طرح دختران آفتاب سعی دارد تا آنها را با مهارتهای مختلف هنری و آموزشی آشنا کند. کارهای هنری این دختران در قالب نمایشگاههای هنری در فرهنگسراها به نمایش گذاشته میشود تا حس خوش تلاش و اعتمادبهنفس را برایشان به ارمغان بیاورد.