«عزتم، بچه سنگلج» تکه کلام معروف استاد عزت‌الله انتظامی بود که سنگلج و کوچه و خیابان‌هایش را عاشقانه دوست داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین روزهای خرداد پسری دریک خانواده پرجمعیت تهرانی متولد شد. او بچه‌ محله سنگلج بود محله‌ای از محلات پنج‌گانه حصار صفوی تهران که در آن روزگار شهرت خاصی داشت.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

او بعدها به عزت سینمای ایران شهرت یافت با این‌ حال همیشه خودش را بچه سنگلج می‌دانست و در مرور خاطراتش همیشه از محله کودکی‌اش یاد کرده و می‌گفت: «در محله سنگلج به دنیا آمدم. الآن پارک شهر است و جنوبش تئاتر سنگلج که قبلاً اسمش تالار بیست‌وپنج شهریور بود. یک محله خیلی خیلی قدیمی بود و همه خانه‌ها گِلی بودند. کوچه‌ها باریک بودند و برق نداشتند. لوله‌کشی آب نبود. حتی صحبتش هم نبود. یک بازارچه بود که بازارچه سنگلج نام داشت. سربازخانه داشت و دست راست‌مان آب‌انبار بی‌نهایت بزرگی بود که شاید سی چهل‌تا پله می‌خورد، می‌رفت پایین. آن پایین تاریک بود و مردم آب‌شان را از آنجا سطل سطل می‌آورند بالا، البته آب پُر خاکشیر بود، یک‌چیزهای ریزریزی که برای خوراک باید مثلاً توری می‌گذاشتند که خورده نشود. در همان حوالی به مدرسه عنصری می‌رفتم که در محله دباغ‌خانه بود. آن مدرسه دیگر وجود ندارد اما محله و باغ خانه و درخونگاه هنوز هست، تقریباً پشت تالار سنگلج است که منزل شعبان جعفری هم در همان محل بود.»

محله سنگلج آن روزها یکی از محله‌های معروف تهران قدیم بود. هر چند قدیمی‌ها بیشتر آن را «سنگ رج» صدا می‌زدند و معتقد بودند سنگلج دگرگون‌شده «سنگ رج» است. تاریخ مردم‌شناسی این محله را که مرور کنیم نام انسان‌هایی بزرگی در کنار هم رج می‌شوند. در این محله شما می‌توانید یادگارهای از حضور بزرگانی همچون مستوفی الممالک، معیراللمالک، آیت‌الله طباطبائی، آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، جلال آل احمد، عزت‌الله انتظامی و ... ببینید.

انتظامی علاقه زیادی به محله سنگلج داشت. سال ۱۳۹۲ کتاب شناخت‌نامه عزت‌الله انتظامی با نام همان تکه کلام معروفش یعنی «عزتم، بچه سنگلج» توسط نشر سخن منتشر شد. حتی بعد از مرگش در ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ بر روی سنگ‌قبرش این تکیه‌کلام حک شد.

خانه‌ام را برج نکنید

او علاوه برنقش های ماندگارش برای پایتخت‌نشینان ۲ موزه یادگار گذاشت. عزت سینمای ایران از آنجا که به هویت محله و تعلق محلی ایمان داشت، معتقد بود برج‌ها نباید جای خانه‌های قدیمی را بگیرند. همین باور باعث شد تا منزل مسکونی‌اش را به خانه موزه تبدیل کند. تیرماه سال ۱۳۹۱ خانه انتظامی در بلوار اندرزگو به‌منظور بهره‌برداری فرهنگی به‌عنوان خانه موزه در تملک و تحویل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک قرار گفت.

خانه موزه انتظامی با مساحتی معادل ۴۵۱ مترمربع و در زیربنایی معادل ۵۳۸ مترمربع شامل بخش‌های جذابی ازجمله موزه استاد انتظامی، کافی‌شاپ در پشت‌بام، شهرفرنگ، اتاق آینه، تماشاخانه، گالری و تابلوی ثبت امضاء و یادگاری ویژه هنرمندان صاحب‌نام است که عملیات اجرایی آن از اسفندماه سال ۱۳۹۱ آغاز شد و در ابتدا قرار بر این بود که خانه موزه انتظامی در اواخر اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ افتتاح شود اما ازآنجاکه او در بیمارستان بستری شد این مراسم به تأخیر افتاد و در شهریورماه سال ۱۳۹۳ به‌صورت رسمی افتتاح شد.

بانی موزه‌سینمای محله باغ فردوس

انتظامی از بانیان اصلی تأسیس موزه سینما بود و می‌گفت: «بعد از اولین جایزه‌ای که از جشنواره شیکاگو گرفتم، می‌ترسیدم که این جایزه را بدزدند و از دستش بدهم، به همین دلیل با چند هنرمند دیگر تصمیم گرفتیم تمام چیزهای ارزشمندی که درباره سینما داریم را یک جا جمع کنیم. پس آن‌ها را ابتدا به لاله‌زار و بعد از مدتی هم به باغ فردوس بردیم و یک گنجینه بسیار ارزشمند در آن مکان جمع شد

مهمان تولد استاد شوید

امروز ۳۱ خرداد نکوداشت نود و نهمین سالروز تولد استاد عزت‌الله انتظامی با حضور اهالی سینما و تئاتر و خانواده‌اش در خانه موزۀ استاد برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این مراسم، به خانه موزۀ استاد انتظامی واقع در بلوار اندرزگو، روبه‌روی بلوار کاوه، کوچه احمدی، پلاک ۲۸ مراجعه فرمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۳۹۰۲۵۹ تماس بگیرید.