تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰

همشهری آنلاین: طرح اندیشه وحدت جهان اسلام‏ یکى از مشغولیت‌‌هاى فکرى دیرینه و اساسى حضرت امام (ره) بود.

امام خمینی (ره) در طول دوران فعالیت اجتماعى سیاسى خود چه قبل از پیروزى انقلاب اسلامى و چه بعد از آن لحظه‌‏اى از آن غفلت نورزید.

وفادارى صادقانه امام (ره) به وحدت‏ نه تنها وی را به برجسته‏‌ترین شخصیت انقلابى جهان اسلام تبدیل کرد، بلکه او توانست در میان فرقه‌‏هاى اسلامى مختلف نیز جایگاه بس رفیعى کسب کند.

استراتژى مبارزاتى امام (ره) در جهت ایجاد بستر و شرایط لازم براى تحقق وحدت و همیارى در جهان اسلام، روى دو محور عمده تمرکز یافته است: حرکت فکرى - فرهنگى‏  و حرکت‏ سیاسى - عملى‏.

امام (ره) با توجه به مراحل مبارزه، تعلیم و تربیت‏ سیاسى را زیربناى حرکت ‏سیاسى دانسته و اولین وظیفه مردم را در تحقق و توسعه، امر تبلیغ‏ و تعلیم‏ قرار داده است.

امام خمینى (ره) به عمق نقش اجتماعات دینى چه در بعد اندیشه‌‏سازى و چه در بعد اجتماع‌‏سازى به خوبى پى‏برده بود.

او اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقولات فکرى، مورد تشویق قرار نمى‏دهد بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل‌‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمین از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‏شان هم اشاره دارد.

به همین جهت است که روز قدس به عنوان سمبل وحدت جهان اسلام که پیام انقلابى و ضد استعمارى هم دارد از سوى ایشان در سطح جهان اسلام پیشنهاد گردید و همچنین بزرگداشت هفته وحدت‏ میلاد حضرت رسول (ص) (از 12 ربیع الاول به روایت اهل تسنن تا 17 ربیع الاول) مورد حمایت وى قرار گرفت.

منبع مورد استفاده برای این مدخل