تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

درست است که قیمه یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خورش‌های ایرانی است و معمولا همه کدبانوهای با سلیقه از پس درست کردن آن خوب برمی‌آیند ولی دلیل بر این نمی‌شود که هر قیمه‌ای را به همان خوبی بتوانید درست کنید.

همشهری آنلاین: خورش قیمه سبزی یک خورش کاملا متفاوت و ترکیبی است؛ در واقع مخلوطی است از خورش قیمه و خورش قورمه‌سبزی.  

مواد لازم  

۴۰۰ گرم گوشت خورشی (قیمه‌ای خرد شود)
۲۰۰ گرم لپه
۵۰۰ گرم سبزی قورمه (تره، گشنیز، اسفناج و نعنا)
۴ عدد لیمو عمانی
۲ ق س رب گوجه فرنگی
۲ ق س آبغوره
۲ عدد پیاز
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
۲ /۱ ق چ زعفران ساییده شده (در آب جوش حل کنید)
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

۱. یکی از پیازها را خلالی ریز کنید و در تابه با مقداری روغن تفت دهید. در این فاصله تا پیازها طلایی شوند سبزی‌ها را خردکرده و در تابه بریزید و تفت دهید. سپس در قابلمه را بگذارید تا سبزی‌ها کاملا بپزند.  

۲. پیاز دوم را هم خلالی ریز کنید و در تابه با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شوند. کمی هم زردچوبه به آن افزوده و تفت دهید. در مرحله بعدی گوشت خورشی را هم اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید.  

۳. سبزی‌ها و گوشت‌ها را با هم مخلوط کنید و زعفران آب کرده را همراه مقداری آب به آن بیفزایید. در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت کمی بپزد. در این فاصله لپه‌ها را شسته و پس از خیس کردن به مدت ۱۵ دقیقه به مخلوط مواد اضافه کنید.  

۴. برای خوشرنگ‌تر شدن خورش در یک تابه کوچک مقداری روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را در آن تفت دهید و به خورش اضافه کنید و بگذارید چند جوش بخورد. حالا موقع اضافه کردن لیمو عمانی‌ها و نمک و فلفل است. چند سوراخ در آنها ایجاد کرده و داخل خورش بریزید. بعد از اینکه خورش کمی جا افتاد وهمه مواد آن پخت، آبغوره را اضافه کنید و بعد از حدود 10 دقیقه جوش خوردن از روی حرارت بردارید و همراه پلو سرو کنید.

منبع: همشهری آنلاین