علی ابراهیمی: فراورده‌های لبنی از جمله کالاهای مشمول قیمت‌گذاری و اعمال سیاست‌های نظارتی است با این وجود طی چند سال اخیر در حالی که چانه‌زنی برای افزایش یا تثبیت قیمت این فراورده‌ها ادامه داشته، مصرف‌‌کنندگان و تولید‌کنندگان از بازار این فراورده‌ها ناخشنود هستند.

پس از آنکه با مصوبه دولت، نرخ برخی فراورده‌های لبنی کم چرب تثبیت و مجوز افزایش‌قیمت محصولات لبنی پرچرب صادر شد، تولید‌کنندگان با کاهش عرضه محصولات لبنی کم‌چرب، کاهش کمیت و کیفیت و افزایش نسبی قیمت برخی اقلام لبنی مانند پنیر پاستوریزه تلاش کردند تا  نسبت به این تثبیت قیمت واکنش نشان دهند.

با این روند طی حدود 2 سال گذشته محصولات لبنی با کاهش شدید حجم و افزایش نسبی قیمت‌ها مواجه شد و در حالی که گلایه‌های مصرف‌کنندگان ره به جایی نبرد، تولید‌کنندگان این محصولات نیز با ابراز ناخشنودی از افزایش هزینه‌های تولید، چانه‌زنی برای افزایش قیمت این محصولات را ادامه دادند. روی دیگر سکه تولید و عرضه محصولات لبنی، واردات بی‌رویه شیرخشک و تعیین قیمت شیرخام و گلایه‌های دامداران از بهای اندک این محصول است؛ موضوعی که باعث شده تا دامداران بارها با تجمع در برابر وزارت بازرگانی و جهادکشاورزی نسبت به این امر اعتراض کنند.‌در هفته جاری نیز دامداران با تجمع در برابر وزارت بازرگانی نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

رسول‌احمدی، مدیرعامل تعاونی کشاورزان صنعتی اصفهان و تهران با بیان این مطلب به فارس، گفت: صدها نفر از دامداران سراسر کشور با تجمع مقابل وزارت بازرگانی در تهران نسبت به واردات بی‌رویه شیر خشک به کشور و مشکل عدم‌خرید شیر تازه از سوی کارخانه‌های فراوری، اعتراض خود را نشان دادند. همچنین جمشید سلیمانی، نایب رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران استان تهران نیز افزود: بیش از 800 نفر از دامداران سراسر کشور در اعتراض به اجحاف برخی از کارخانه‌های فراوری در تحویل نگرفتن شیرخام و نیز واردات بی‌رویه شیرخشک از خارج، مقابل وزارت بازرگانی تجمع کردند.

متأسفانه کارخانه‌ها با واردات شیرخشک از کشورهایی مانند چین، هند، استرالیا، نیوزیلند، هلند و مخلوط کردن هر کیلو شیرخشک با 10 کیلو آب، آن را به قیمت 250 تومان تهیه می‌کنند و نیازی به خرید شیر تازه از دامداران به قیمت 500تومان ندارند.

در این شرایط رئیس سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان با رد درخواست شرکت‌های لبنی برای افزایش قیمت محصولات خود این امر را منطقی و به مصلحت مصرف‌کنندگان ندانسته و اعلام کرده که سازمان حمایت، اجازه این کار را نخواهد داد.

کیومرث جلیلیان گفت: باتوجه به کاهش قیمت نهاده‌های دامی در دنیا و کشور، قیمت تمام شده تولید شیرخام کاهش یافته، لذا برای حمایت از تولید داخلی، تعرفه شیرخشک
 از 4 به 25 درصد افزایش یافته است اما در شرایط فعلی انتظار از بخش تولید و دامپروری نیز کاهش قیمت شیرخام داخلی است و مصرف‌کنندگان انتظار دارند با توجه به اینکه نهاد‌ها 70 ـ 65 درصد قیمت تمام شده شیر را تشکیل می‌دهد با کاهش آنها، قیمت شیرخام هم کاهش یابد.

معاون وزیر بازرگانی افزود: اکنون به‌طور متوسط 70 ـ 55 درصد قیمت تمام شده انواع محصولات لبنی بنابر نوع آن را شیرخام تشکیل می‌دهد و لذا هر گونه افزایش قیمت شیرخام باعث افزایش قیمت محصولات لبنی خواهد شد که در شرایط فعلی غیرقابل توجیه است.