هم فال است و هم تماشا. دور هم جمع شده‌اند تا علاوه بر آن که وگانیسم و گیاه‌خواری را ترویج می‌کنند، محصولاتشان را هم به فروش برسانند.

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: اغلب آنها وگان هستند و کار و کسبی که راه انداخته‌اند، خدمات‌رسانی به کسانی است که با آنها هم فکر و هم عقیده‌اند و در سفره و سبک زندگی خود مروج و طرفدار پیشگیری از کشتار حیوانات و پرهیز از مصرف غذاهای حیوانی هستند. محل دورهمی و کار و کسب آنها هم یک محل ویژه است: باغ گیاه‌شناسی ملی ایرانیان، پرگل و گیاه‌ترین باغ ایرانی که لقب بزرگترین و زیباترین پارک گیاه‌شناسی خاورمیانه را یدک می‌کشد. وگان‌های صاحب کسب‌وکار، در این باغ جمع بودند و گزارش زیر شرح گوشه‌ای از این دورهمی اقتصادی، اجتماعی متفاوت است که با عنوان «نخستین جشنواره وگانِ ایران» رقم خورده است:

بیشتر بخوانید:مفاهیم: وگان کیست؛ وگانیسم چیست؟

درددل گاو با عزرائیل

از ابتدای در ورودی باغ تا پارکینگ خودروها تابلو و علامتی اطلاع‌رسان که برگزاری جشنواره وگان را خبر دهد به چشم نمی‌خورد، اما همین‌که به پارکینگ باغ می‌رسید صدای هیاهوی شاد و رفت‌وآمدی که در محوطه روبروی کیوسک بلیط فروشی در جریان است، شما را از جستجوی نشانگرها بی‌نیاز می‌کند و دیگر تابلوهای راهنمایی که نزدیک سالن برگزاری جشنواره ردیف شده‌اند، به‌کارتان نمی‌آید. در اولین قدم باید سوال راهنمای کنار در ورودی سالن جشنواره را پاسخ دهید: «بلیط بازدید از باغ تهیه کرده‌اید؟» محوطه بزرگی که برای برگزاری جشنواره مسقف شده، از فضای سبز باغ جدا است و از آن جا حتی سبزی نوک درختان رشید باغ هم دیده نمی‌شود! البته اگر جزء غرفه‌داران جشنواره باشید، از تهیه بلیط معاف هستید. در ورودی سالن بند و بساط لازم برای اجرای برنامه‌های صوتی به راه است و جوان لاغراندامی مشغول اجرای تئاتر یک نفره‌ای است که در آن گاوی که برای تامین شیر و گوشت انسان‌ها ذبح شده، با عزرائیل سیاه پوش مشغول درددل و گفت و شنود است. همین‌که به داخل سالن پا می‌گذارید، بازار مکاره‌ای پیش‌روی شما است که در آن انواع و اقسام کار و کسب مرتبط با کشت، برداشت، فرآوری و طبخ مواد گیاهی به چشم می‌خورد.

عکاس: علیرضا طهماسبی


از شیر سویا تا شیره گیاه

محصولات غرفه‌های فروش لوازم آرایشی و بهداشتی گیاهی شیک و خوش آب و رنگ هستند و فروشندگانشان هم با مهارت از آنها تعریف و تمجید می‌کنند: «در ترکیبات این محصولات به‌جای مواد نفتی و حیوانی از شیر سویا و شیره گیاهان استفاده شده است....» بانوان صاحب مزون‌های پوشاک با انواع لباس‌هایی که از الیاف سلولزی تهیه شده‌اند در جشنواره شرکت کرده‌اند، ولی در میان آنها تولیدکنندگان خوش ذوق و خلاقی مانند مهدیه محمدی که برای تزئین لباس‌ها از برگ‌های پاییزی بخارپزشده استفاده کرده مشتریان بیشتری دارند. در غرفه‌هایی که بساط آشپزی به راه است و غذاهای گیاهی داغ و تازه به فروش می‌رسند، حسابی مشتریان صف کشیده‌اند. تعداد غرفه‌هایی که صاحبانشان دست و دلبازی به خرج داده‌اند و بازدیدکنندگان را به چشیدن طعم و مزه محصولاتشان میهمان می‌کنند زیاد نیست و بسیاری از غرفه‌داران ترجیح داده‌اند برای تبلیغ محصولاتشان از فن سخنوری و قدرت حنجره خود مدد بگیرند. در یکی از غرفه‌های نمایشگاه چند جوان کم‌سن و سال اهل شهر رشت، تئاتری صوتی برای ترویج وگانیسم ترتیب داده‌اند و با آن که سر بریده وگونی پیچ شده یک گاو و چند سیستم صوتی تنها وسایل غرفه آنها است، مشتریان و بروبیای زیادی دارند.
اغلب صاحبان غرفه‌های جشنواره وگان هستند و بسیاری از آنها با نسخه پیچی طبیبان سنتی و برای درمان بیماری‌های مختلف خود به گیاه‌خواری رو آورده‌اند، اما آشنایی با این رژیم غذایی آنها را شیفته سبک زندگی وگانیسم کرده و نه‌تنها خورد و خوراکشان، بلکه کار و کسبشان هم بر مدار و اصول گیاه خواران می‌چرخد.

میزبانی از میهمانان خاص

دورهمی کاسبان گیاهخوار برای باغ گیاه‌شناسی ملی هم بی‌خیر و برکت نبوده و بخش تجاری‌سازی و بازرگانی باغ میزبانی این جشنواره را با طیب خاطر پذیرفته است. ودود صمدی که مدیریت این بخش را بر عهده‌دارد، می‌گوید: «بعد از جشنواره پاییزه که یک ماه پیش در اینجا برگزار شد، باغ به حالت خواب فرو رفت و روزانه بیشتر از ٢٠٠-٣٠٠ نفر بازدیدکننده نداشتیم، اما با برگزاری جشنواره وگان تعداد بازدیدکننده‌ها به چند برابر افزایش پیدا کرد.» معرفی ظرفیت‌ها و جذابیت‌های طبیعی و بصری باغ گیاه‌شناسی به عموم مردم، از اهداف متولیان اداره باغ است که در حاشیه برگزاری جشنواره‌های مختلف دنبال می‌شود، اما به گفته صمدی جشنواره‌ها و گردهمی‌هایی در باغ گیاه‌شناسی برگزار می‌شوند که از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند. او می‌گوید: «ما فقط برنامه‌هایی را در این باغ برگزار می‌کنیم که سبک زندگی سالم را معرفی و ترویج کنند. در برپایی جشنواره‌های فروش باید حتما تولیدات داخلی و محصولات سالم عرضه شوند.» شرکت‌کنندگان جشنواره برای اجاره روزانه هر میز مبلغ یک میلیون تومان و برای اجاره غرفه‌ها ٣ تا چهار برابر این مبلغ را پرداخت کرده‌اند. رونق غرفه فروش عرقیجات گیاهی تولیدشده در باغ هم پازل سودآوری اقتصادی این جشنواره برای باغ گیاه‌شناسی را کامل می‌کند.