مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

هم فال است و هم تماشا. دور هم جمع شده‌اند تا علاوه بر آن که وگانیسم و گیاه‌خواری را ترویج می‌کنند، محصولاتشان را هم به فروش برسانند.

وگان

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: اغلب آنها وگان هستند و کار و کسبی که راه انداخته‌اند، خدمات‌رسانی به کسانی است که با آنها هم فکر و هم عقیده‌اند و در سفره و سبک زندگی خود مروج و طرفدار پیشگیری از کشتار حیوانات و پرهیز از مصرف غذاهای حیوانی هستند. محل دورهمی و کار و کسب آنها هم یک محل ویژه است: باغ گیاه‌شناسی ملی ایرانیان، پرگل و گیاه‌ترین باغ ایرانی که لقب بزرگترین و زیباترین پارک گیاه‌شناسی خاورمیانه را یدک می‌کشد. وگان‌های صاحب کسب‌وکار، در این باغ جمع بودند و گزارش زیر شرح گوشه‌ای از این دورهمی اقتصادی، اجتماعی متفاوت است که با عنوان «نخستین جشنواره وگانِ ایران» رقم خورده است:

بیشتر بخوانید:مفاهیم: وگان کیست؛ وگانیسم چیست؟

درددل گاو با عزرائیل

از ابتدای در ورودی باغ تا پارکینگ خودروها تابلو و علامتی اطلاع‌رسان که برگزاری جشنواره وگان را خبر دهد به چشم نمی‌خورد، اما همین‌که به پارکینگ باغ می‌رسید صدای هیاهوی شاد و رفت‌وآمدی که در محوطه روبروی کیوسک بلیط فروشی در جریان است، شما را از جستجوی نشانگرها بی‌نیاز می‌کند و دیگر تابلوهای راهنمایی که نزدیک سالن برگزاری جشنواره ردیف شده‌اند، به‌کارتان نمی‌آید. در اولین قدم باید سوال راهنمای کنار در ورودی سالن جشنواره را پاسخ دهید: «بلیط بازدید از باغ تهیه کرده‌اید؟» محوطه بزرگی که برای برگزاری جشنواره مسقف شده، از فضای سبز باغ جدا است و از آن جا حتی سبزی نوک درختان رشید باغ هم دیده نمی‌شود! البته اگر جزء غرفه‌داران جشنواره باشید، از تهیه بلیط معاف هستید. در ورودی سالن بند و بساط لازم برای اجرای برنامه‌های صوتی به راه است و جوان لاغراندامی مشغول اجرای تئاتر یک نفره‌ای است که در آن گاوی که برای تامین شیر و گوشت انسان‌ها ذبح شده، با عزرائیل سیاه پوش مشغول درددل و گفت و شنود است. همین‌که به داخل سالن پا می‌گذارید، بازار مکاره‌ای پیش‌روی شما است که در آن انواع و اقسام کار و کسب مرتبط با کشت، برداشت، فرآوری و طبخ مواد گیاهی به چشم می‌خورد.

وگان‌ها در باغ ملی گیاه شناسی چه می کردند؟
عکاس: علیرضا طهماسبی


از شیر سویا تا شیره گیاه

محصولات غرفه‌های فروش لوازم آرایشی و بهداشتی گیاهی شیک و خوش آب و رنگ هستند و فروشندگانشان هم با مهارت از آنها تعریف و تمجید می‌کنند: «در ترکیبات این محصولات به‌جای مواد نفتی و حیوانی از شیر سویا و شیره گیاهان استفاده شده است....» بانوان صاحب مزون‌های پوشاک با انواع لباس‌هایی که از الیاف سلولزی تهیه شده‌اند در جشنواره شرکت کرده‌اند، ولی در میان آنها تولیدکنندگان خوش ذوق و خلاقی مانند مهدیه محمدی که برای تزئین لباس‌ها از برگ‌های پاییزی بخارپزشده استفاده کرده مشتریان بیشتری دارند. در غرفه‌هایی که بساط آشپزی به راه است و غذاهای گیاهی داغ و تازه به فروش می‌رسند، حسابی مشتریان صف کشیده‌اند. تعداد غرفه‌هایی که صاحبانشان دست و دلبازی به خرج داده‌اند و بازدیدکنندگان را به چشیدن طعم و مزه محصولاتشان میهمان می‌کنند زیاد نیست و بسیاری از غرفه‌داران ترجیح داده‌اند برای تبلیغ محصولاتشان از فن سخنوری و قدرت حنجره خود مدد بگیرند. در یکی از غرفه‌های نمایشگاه چند جوان کم‌سن و سال اهل شهر رشت، تئاتری صوتی برای ترویج وگانیسم ترتیب داده‌اند و با آن که سر بریده وگونی پیچ شده یک گاو و چند سیستم صوتی تنها وسایل غرفه آنها است، مشتریان و بروبیای زیادی دارند.
اغلب صاحبان غرفه‌های جشنواره وگان هستند و بسیاری از آنها با نسخه پیچی طبیبان سنتی و برای درمان بیماری‌های مختلف خود به گیاه‌خواری رو آورده‌اند، اما آشنایی با این رژیم غذایی آنها را شیفته سبک زندگی وگانیسم کرده و نه‌تنها خورد و خوراکشان، بلکه کار و کسبشان هم بر مدار و اصول گیاه خواران می‌چرخد.

وگان‌ها در باغ ملی گیاه شناسی چه می کردند؟

میزبانی از میهمانان خاص

دورهمی کاسبان گیاهخوار برای باغ گیاه‌شناسی ملی هم بی‌خیر و برکت نبوده و بخش تجاری‌سازی و بازرگانی باغ میزبانی این جشنواره را با طیب خاطر پذیرفته است. ودود صمدی که مدیریت این بخش را بر عهده‌دارد، می‌گوید: «بعد از جشنواره پاییزه که یک ماه پیش در اینجا برگزار شد، باغ به حالت خواب فرو رفت و روزانه بیشتر از ٢٠٠-٣٠٠ نفر بازدیدکننده نداشتیم، اما با برگزاری جشنواره وگان تعداد بازدیدکننده‌ها به چند برابر افزایش پیدا کرد.» معرفی ظرفیت‌ها و جذابیت‌های طبیعی و بصری باغ گیاه‌شناسی به عموم مردم، از اهداف متولیان اداره باغ است که در حاشیه برگزاری جشنواره‌های مختلف دنبال می‌شود، اما به گفته صمدی جشنواره‌ها و گردهمی‌هایی در باغ گیاه‌شناسی برگزار می‌شوند که از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند. او می‌گوید: «ما فقط برنامه‌هایی را در این باغ برگزار می‌کنیم که سبک زندگی سالم را معرفی و ترویج کنند. در برپایی جشنواره‌های فروش باید حتما تولیدات داخلی و محصولات سالم عرضه شوند.» شرکت‌کنندگان جشنواره برای اجاره روزانه هر میز مبلغ یک میلیون تومان و برای اجاره غرفه‌ها ٣ تا چهار برابر این مبلغ را پرداخت کرده‌اند. رونق غرفه فروش عرقیجات گیاهی تولیدشده در باغ هم پازل سودآوری اقتصادی این جشنواره برای باغ گیاه‌شناسی را کامل می‌کند.

کد خبر 819818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha