همشهری‌آنلاین: سمینار فلسفه رسانه با سخنان دکتر سعید رضا عاملی، استاد ارتباطات دانشگاه تهران 12 خرداد 1388 در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

در ابتدای این سمینار دکتر عاملی با اشاره به صنعت بازنمایی گفت: در دنیای کنونی به واسطه کارکردهای رسانه‌ای هیچ چیز واقعی نیست و واقعیت نیز هیچ چیزی نیست مگر بازنمود آن در صنعت بازنمایی. [«لینک شدن» به آسمان]

استاد ارتباطات دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم درک شرایط افزود: اگر کسی از ذهن دردمند برخوردار نباشد نمی‌تواند واقعیت را درک کند و تنها کسی می‌تواند واقعیت را خوب درک کند که حس و ذهن دردمندی نسبت به بشریت و تمام انسان‌ها دارد. [نشست تخصصی با دکتر عاملی در همشهری‌آنلاین]

دکتر عاملی در پایان با اشاره به کاربرد علم فلسفه خاطر نشان کرد: فلسفه به معنای پیچاندن و غامض کردن مفاهیم و امور انسان‌ها نیست بلکه فلسفه عمیق ارائه راه حل عالمانه است. فلسفه صرفا فهمیدن نیست بلکه اندیشه راهگشایی و حل مسئله است. [آشنایی با معنا و مفهوم فلسفه در اسلام]

در ادامه پانل نخست این سمینار به بحث فلسفه در رسانه سینما اختصاص داشت که در آن فاطمه داوودی، فهیمه اصفهانیان و مرضیه کرباسچی با عنوان بررسی روند تغییرات سینمای دفاع مقدس در سه دهه پس از انقلاب، فرزانه کیانی، رؤیا حکیمی و مریم موسویان با موضوع بازنمایی عناصر دینی در سینمای ایران: دهه 80، الهام اظهری و مونا امینیان با موضوع جایگاه فلسفه در سینمای ایران، شیوا پرورش و مریم بورقانی با موضوع تیپ شناسی فیلم سینمایی ویژه کودکان و نوجوانان از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، آزاده شمسی و رضوان اناری با عنوان تیتراژ فیلم سینمایی، حمیده خواجه، مریم حسینی، محمد جواد منصوری ظفر با موضوع ژانر وحشت در سینمای ایران و راضیه کتابچی با موضوع بازنمایی نقش کودک در سینما مقالات خود را ارائه کردند. [نیاز سینما به تعامل]

دومین پانل این سمینار تحت عنوان فلسفه مطبوعات با پنج مقاله برگزار شد که در آن مریم پیمان و زهرا حیدری با موضوع فلسفه حقوق در مطبوعات ایران، شیما جعفری، فاطمه کریمی و محبوبه مدامی با موضوع بررسی بازنمایی جریان‌های سیاسی در مطبوعات کشور، شیرین گلبازخانی، زهره خواجه صالحی و نسا محبی با عنوان بررسی روند فکاهی در مطبوعات ایران، سجاد مرادی، عباس کاکایی، کامران روشنی زادهو شیرزاد کریمی با موضوع پان ایرانیسم، پان اسلامیسم و ناسیونالیسم در مطبوعات عصر مشروطه و علی رضا نایینی و محود رضا وکیلی با موضوع فلسفه شکل گیری و ساختارمند شدن ارتباطات اجتماعی در ایران به ارائه قالات خود پرداختند. [ارتباطات یعنی رسانه و رسانه یعنی فرهنگ]

تلویزیون و فضای مجازی موضوع پانل سوم سمینار فلسفه رسانه بود که طی آن مقالات موسیقی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران توسط یوسف احمدی، سلمان سعادت طلب و رحمت خاوری، تبلیغات تجاری در تلویزیون توسط فاطمه ایازی، سکینه امینی و سمیه مومن زاده و آخرین مقاله تحت عنوان مطالعه هنجارهای اجتماعی در چت روم ها توسط فرزاد غلامی و شکوفه کریم زاده ارائه شد. [سینمای ملی]

برچسب‌ها