کتاب روشهای تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه اثری است منحصر به فرد که مسیر راه پژوهشهای ارتباطاتی و مطالعات فرهنگی دانشجویان رشته علوم انسانی و اجتماعی را هموار میسازد.
مقدمه این کتاب توسط پروفسور آرتور آسابرگر استاد ممتاز بخش رادیو و تلویزیونی و هنرهای ارتباطات الکترونیک دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو نگاشته شده است.
یکی از ویژگیهایی که این کتاب را تبدیل به یک کتاب منحصر به فرد و مفید برای مطالعه میکند بومی بودن آن است.
علوم در یک فضای خنثی و بدون شخصیت شکل نمیگیرند. علوم جغرافیا دارند و ویژگیهای جغرافیایی علوم را شکل میدهند.
این ویژگی در علوم انسانی به شدت تشدید میشود. دکتر سعید رضا عاملی در این کتاب یک رویکرد بومی به روش تحقیق رسانه و ارتباطات داشته و در بخش "در میدان" تلاش کرده تا پژوهشهای انجام شده در ایران در حوزه هر روش تحقیق را معرفی و در صورتی نیاز نقد کند.
به عقیده پروفسور آسابر گر انتشار کتاب روشهای تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه در حوزه رسانهها و مطالعات فرهنگی نقطه عطفی در تکامل مطالعات فرهنگی و پژوهش بر روی رسانههای جمعی در ایران است.
وی این دانشنامه را منبع بینهایت ارزشمندی برای دانشجویان و پژوهشگران علاقمند به حوزههای نقد رسانهای- پژوهشهای ارتباطی و تحلیل فرهنگی دانسته است.
پروفسور اسابر گر در پایان مقدمه با اشاره به سختی کار نگارش یک دانشنامه و با توجه به این که نوشتن چنین کتابی نیازمند داشتن مهارت سازمانی بالاست بیان میکند که پروفسور سعید رضا عاملی نویسنده این کتاب کسی است که هم دانش علمی و هم مهارت سازمانی مورد نیاز برای انجام چنین کاری را دارد.
این کتاب از فصلهای متنوعی تشکیل شده است که هر فصل این کتاب دارای پنج بخش است که به صورت مقدمه، بیان دیدگاه تاریخی به موضوع، تفصیل شرح روش شناسی موضوع مطالعه موضوع در میدان و بخش انتهایی هر فصل با عنوان بیشتر بخوانیم به منبع شناسی ختم میشود که این قسمت برای پژوهشگرانی است که قصد دارند عمیقتر به موضوع مورد مطالعه خود بپردازند.
در این کتاب که در شکل دانشنامهای تألیف شده است چهل روش تحقیق در حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه معرفی شدهاند که از جمله آنها میتوان به ارزیابی وب سایت، پژوهش تاریخی، تحقیق آرشیوی، تحلیل خوشهای، تحلیل ژانر، تحلیل متنی، روش شناسی قومی، تحلیل محتوا، گروههای کانونی، نشانه شناسی، وب سنجی، مطالعات طولی، نظریه داده بنیاد، هرمنوتیک و غیره اشاره کرد.
استاد ارتباطات در ابتدای نگارش و در پیشگفتار کتاب یکی از علل تغییرات مهم و بنیادین در زندگی بشر را حاصل موفقیت او در پیدا کردن روشی برای دستکاری ماده دانسته است و با اشراف به این مهم دیوانه وار محیط زیست خود را تخریب میکند تا بیشتر بسازد و بیشتر به دست آورد.
کتاب "روشهای تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه" در 411 و در قطع وزیری در شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 180000 ریال در شهریور ماه سال 1392 توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.