داروی پرفروش ضد چاقی و ضد دیابت سماگلوتاید بر اساس یک کارآزمایی بالینی بین‌المللی اخیر به طور قابل‌توجهی خطر دچار شدن به نارسایی کلیوی و مرگ در افراد دچار دیابت نوع ۲ و بیماری مزمن کلیوی بهبود می‌بخشد.

به گزارش همشهری آنلاین یک کارآزمایی بالینی بین‌المللی اخیر نشان داد که این دارو به طور قابل‌توجهی خطر نارسایی کلی و مرگ در افراد دارای دیابت نوع ۲ که دچار بیماری مزمن کلیوی هستند، کاهش می‌دهد.

این داروی ضد دیابتی و کاهنده وزن که بانام‌های تجاری اوزمپیک و ویگووی عرضه شده است، و هم اکنون در دنیا پرفروش شده است منافعی فراتر از این استفاده‌ها دارد. بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که این دارو می‌تواند خطرات قلبی در افراد غیر دیابتی دارای اضافه‌وزن را کاهش دهد و می‌تواند درمانی برای اختلال مصرف الکل هم باشد. اکنون یک بررسی جدید کاربردهای حتی بیشتری را برای این داروی شگفت‌آفرین یافته است.

یک کارآزمایی بالینی بین‌المللی به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه نیو ساوث ویلز در سیدنی استرالیا نشان داد که دوز پایین هفتگی سماگلوتاید کارکرد کلیه را در افراد بهبود می‌بخشد و خطر مرگ در افراد دچار دیابت نوع ۲ و بیماری مزمن کلیوی را کاهش می‌دهد.

ولادو پرکوویچ، متخصص کلیه و نویسنده اصلی مقاله این مطالعه، گفت: «ما با در دسترس قرار دادن این دارو در این جمعیت، کلیه‌ها، قلب‌ها و جان‌ها را نجات می‌دهیم، و این ویژگی برای یک دارو فوق‌العاده است.»

این کارآزمایی شامل ۳۵۳۳ شرکت‌کننده از ۲۸ کشور مبتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری مزمن کلیوی بود که به‌طور تصادفی برای دریافت سماگلوتاید یا دارونما انتخاب شدند. آن‌هایی که در گروه سماگلوتید بودند، دوز هفتگی یک میلی گرم آن را دریافت کردند که دوز کمتری نسبت به دوز مورد استفاده برای درمان دیابت یا کاهش وزن است.

آن‌ها دریافتند که سماگلوتید خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را تا ۲۴ درصد کاهش می‌دهد. عوارض کلیوی شامل ترکیبی بودند از شروع نارسایی کلیه که نیاز به دیالیز یا پیوند اعضا و حداقل ۵۰ درصد کاهش در عملکرد کلیه دارد. خطر مرگ به هر علتی ۲۰ درصد کمتر بود. خطر حوادث قلبی-عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی برای کسانی که سماگلوتاید مصرف می‌کردند ۱۸ درصد کمتر بود و این دارو مانع از کاهش عملکرد کلیه شد، فشارخون سیستولی را پایین آورد و وزن بدن شرکت‌کنندگان را کاهش داد. بااین‌حال، ۴۹.۶٪ از شرکت‌کنندگان عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف سماگلوتاید را تجربه کردند، اما این میزان کمتر از گروه دارونما (۵۳.۸٪) بود.

پرکوویچ گفت: «این همان ترکیب شیمیایی داروی موجود در بازار است، اما ما از دوز کمتری استفاده کردیم... ما این کار را عمداً انجام دادیم زیرا افراد مبتلا به بیماری کلیوی تمایل بیشتری به دچار شدن به عوارض جانبی داروها نشان می‌دهند. این کار از نظر اینکه بتوانیم دارو را به طور گسترده‌تر از آنچه که در غیر این صورت ممکن است با توجه به محدودیت‌های عرضه فعلی استفاده کنیم، مفید است.»

منظور پرکووویچ از محدودیت‌های عرضه اشاره به کمبودهای اخیر جهانی اوزمپیک است که باعث شد بیماران در سال گذشته به این دارو دسترسی نداشته باشند و امسال دسترسی‌شان به آن محدود باشد.

مزایای مشاهده‌شده در شرکت‌کنندگان به این معنی بود که کارآزمایی به توصیه «کمیته نظارت بر داده‌های مستقل» (IDMC) که بر کارآزمایی نظارت و داده‌های آن را بررسی می‌کرد، زودتر از زمان تعیین‌شده به پایان رسید. پژوهشگران امیدوارند یافته‌های آنها به کاسته شدن از تعداد فزاینده افراد مبتلا به بیماری کلیوی که یکی از عوارض شایع دیابت است، کمک کند.

پرکوویچ می‌گوید: «یکی از شایع‌ترین علل بیماری کلیوی، دیابت است، به‌ویژه دیابت نوع ۲، که در دهه‌های اخیر نیز رشد چشمگیری داشته است ما واقعاً شروع به مشاهده بهبود چشمگیر نتایج برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری کلیوی کرده‌ایم. اما این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که این یافته‌ها به استفاده واقعی بالینی تبدیل شود، بنابراین این یک گام مهم است.»

برای اینکه سماگلوتاید به روشی که این پژوهشگران از آن در کارآزمایی استفاده کردند استفاده شود، باید برای درمان مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی تأییدیه قانونی دریافت کند.

این کارآزمایی بوسیله نوو نوردیسک شرکت سازنده داروهای اوزمپیک و ویگوی تأمین مالی شده و یافته‌های این بررسی در نشریه «ژورنال پزشکی نیوانگلند» منتشر شده است.

منبع: نیواطلس

منبع: همشهری آنلاین