یک بررسی جدید نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که داروهای جدیدتر گروه آگونیست‌های GLP-1 از جمله اوزمپیک مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که سایر داروهای ضد دیابت را مصرف می‌کنند، خطر کمتر دچار شدن به سرطان‌های مرتبط با چاقی را دارند.

ozempic

به گزارش همشهری آنلاین، داروهای آگونیست گیرنده GLP-1 یا به طور خلاصه داروهای GLP-1 برای حدود ۲۰ سال است که در بازار بوده‌اند، اما نسل جدیدتر داروهای این گروه مانند داروهای اوزمپیک و مونجارو در کنترل قند خون و القای کاهش وزن بسیار کارآمدتر هستد. اوزمپیک نخستین داروی نسل جدید در این گروه دارویی بود که در سال ۲۱۰۷ به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسید.

پژوهشگران در این بررسی که در ژورنال JAMA Network Open منتشر شد، سوابق پزشکی ۱.۶ میلیون بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ را که سابقه قبلی دچار شدن به ۱۳ نوع سرطان مربوط به چاقی از جمله سرطان کیسه صفرا و سرطان کلیه نداشتند، بازبینی کردند.

این بررسی مشخص نمی‌کند بیماران شرکت‌کننده کدام داروهای GLP-1 را مصرف کرده‌اند اما سوابق مربوط به بیمارانی بود که یا این داروها یا انسولین یا داروی ضد دیابت متفورمین را در فاصله مارس ۲۰۰۵ تا نوامبر ۲۰۱۸ مصرف کرده بودند. سازمان غذا و داروی امریکا تازه در دسامبر ۲۰۱۷ بود که داروی اوزمپیک را به تایید رساند.

این بررسی نشان داد که در بیمارانی که به جای انسولین با داروهای آگونیست GLP-1 درمان شده بودند، «کاهش خطر قابل‌توجه» در ۱۰ تا از این سرطان‌ها رخ داده است.

این پژوهشگران نتیجه‌گیری می‌کنند که این یافته‌ها «شواهد مقدماتی سودمندی بالقوه داروهای GLP-1 برای پیشگیری از سرطان در جمعیت پرخطر هستند.» آنها همچنین گفتند که بررسی بیشتر این نسل جدیدتر داروها از لحاظ اثرات پیشگیری‌کننده از سرطان آنها توصیه می‌شود.

پژوهشگران این بررسی دریافت هیچ پولی را از شرکت‌های داروسازی که این داروها را ارزیابی می‌کنند، گزارش نکردند.

گونه‌هایی از این داروها که برای درمان چاقی تایید شده‌اند و معلوم شده است که به بیماران کمک می‌کنند تا به طور میانگین تا ۲۰ درصد وزنشان را کم کنند، اخیرا محبوبیت بسیاری یافته‌اند و سود هنگفتی را نصیب شرکت‌ّ‌های سازنده کرده‌اند.

این نسل جدیدتر داروهای گروه GLP-1 مانند مونجارو، زپ‌باوند، اوزمپیک ویگووی قبلا از لحاظ اثراتشان از لحاط بهبودبخشی بیماری‌های دیگر از اعتیاد به الکل تا قطع تنفس حین خواب مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه مارس (اواخر اسفند) داروی ویگووی را برای کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی در بیماران دارای اضافه وزن و چاقی که دیابت ندارند، هم تایید کرد.

منبع: رویترز

کد خبر 864770
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha