قدرت‌الله کریمی، ناشر نشر دوستان و ناهید گفت: «من جزو ناشرانی هستم که همچنان به شکل سنتی به فروش کتاب کاغذی ادامه می‌دهم. اما قدر مسلم در عرصه تولید بایداین شیوه را تغییر داد و فرزند زمان خود بود.»

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: قدرت‌الله کریمی، ناشر نشر دوستان و ناهید گفت: «من جزو ناشرانی هستم که همچنان به شکل سنتی به فروش کتاب کاغذی ادامه می‌دهم. اما قدر مسلم، تولید و شنیدن پادکست روی فروش و معرفی کتاب تأثیر می‌گذارد. روش‌های سنتی دیگر امروز پاسخگو نیست. قدیم و در چند دهه گذشته در روزنامه‌ها و مجلات کتاب‌ها معرفی می‌شد. امروز نوجوانان و جوانان نه کتاب می‌خرند و نه مخاطب مجله و روزنامه خاصی‌اند. بنابراین بچه‌ها هم همه چیز را در فضای مجازی دنبال می‌کنند. کتاب هم جزو این گونه کالاهاست که در شرایط فعلی، بهترین جای تبلیغش فضای مجازی است.»

گوینده مهم‌تر است یا متن؟

او در پاسخ به این پرسش که «محتوای پادکست اهمیت دارد یا گوینده‌ای که سلبریتی است و صدا و چهره آشنایی دارد؟ توضیح داد: «اگر بخواهیم به شکل دقیق به موضوع نظر افکنیم، درست و منطقی آن است که محتوای پادکست وزین باشد. اما متأسفانه دومین مورد برای نوجوانان و جوانان اهمیت دارد. البته برای اهل فن بدون شک اولی دارای اهمیت است. اما مشکل اصلی امروز در فضای مجازی و ارتباطش با کتاب این است که وقتی نام کتابی را جست‌وجو می‌کنید مطلب و نقدی وجود ندارد اما تا دلتان بخواهد سایت فروش کتاب داریم. دست‌کم امروز ۳۰ سایت فروش کتاب در فضای مجازی هست.

از سایت‌های معتبر گرفته تا کتابفروشی‌های معمولی. اما شما یک یادداشت یا نقد که به نحو درستی آن کتاب را برای مخاطب معرفی کرده باشد، نمی‌بینید. این معضل بزرگی است و البته پادکست در این بین می‌تواند جای انتشار نقد و معرفی درخشان کتاب را بگیرد. هر محتوایی که بتواند معرفی و اطلاعات مفیدی درباره کتاب به خواننده بدهد، حالا چه پادکست باشد و چه معرفی در کانال تلگرامی و اینستاگرام، مهم این است که دارای محتوای ارزشمند و قابل اعتنا باشد تا یک دنبال کننده علاقه‌مند بتواند با آن معرفی کوتاه در قالب پادکست کتاب را بخرد یا از کتابخانه تهیه کند و بخواند.»

باید فرزند زمان خود بود و با پادکست همسو شد

او تأکید کرد: «در دوره‌ای مردم از طریق رادیو مسایل و حواشی کتاب را در برنامه‌ها و میزگردهای مختلف دنبال می‌کردند و در دوره‌ای روزنامه‌ها رونق داشت. اما امروز جوانان از طریق فضای مجازی همه چیز را دنبال می‌کنند. البته من جزو ناشرانی هستم که هنوز برای معرفی کتاب خاصی به فکر تولید پادکست نیفتاده‌ام اما این راهی است که لاجرم ما هم باید در آن قدم بگذاریم. هر کسی که در حوزه کاری خود حرفه‌ای است باید فرزند زمانه خود باشد. ما هنوز در حد سایت، صفحه اینستاگرام و تلگراممان کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم و وارد این وادی نشده‌ایم. بدون شک معرفی خوب در هر رسانه و قالبی که باشد، در فروش کتاب موثر است.»

برچسب‌ها