قرار بود جرائم رانندگی بیشتر شود تا قدرت بازدارندگی تخلفات را بالا ببرد. جرائمی که چند برابر شده‌اند و راهکاری برای رعایت قانون و مقرارت عبور و مرور است.

جرائم رانندگی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: قرار بود جرائم رانندگی بیشتر شود تا این جرائم قدرت بازدارندگی تخلفات را بالا ببرد. جرائمی که چند برابر شده‌اند و راهکاری برای رعایت قانون و مقرارت عبور و مرورند. اما تا به امروز این جرائم اعمال نشده‌اند و طبق دستور پلیس راهنمایی و رانندگی، از امروز ۲۳ تیرماه این جرائم سنگین‌تر می‌شوند تا میزان تخلف شهری کم و کمتر شود.

نگاهی به برخی جرائم و مقایسه قیمت‌های گذشته و اکنون شاید شما و رانندگان دیگر را بیشتر به رعایت قانون ترغیب کند. در زیر به ۱۰ نمونه از این جرائم اشاره می‌کنیم:

یک- یکی از بیشترین جرائمی که اعمال خواهد شد، رانندگی در حالت غیر طبیعی و همراه با مصرف مشروبات الکی است. این جریمه که قبلاً ۴۲۰ هزار تومان بود با اعمال قانون جدید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

دو- پارک دوبل یکی دیگر از مواردی است که در کلان‌شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ و در نقاط شلوغ شهری، با آن موجه‌ایم. این جریمه نیز از ۵۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت تا از تنگ‌تر شدن معابر شهری جلوگیری کند.

سه- حرکات مارپیچ که از برخی جوان‌ها به محض گرفتن گواهینامه سر می‌زند، قبلاً مبلغ ۱۵۰ هزار تومان جریمه داشت که در قانون جدید به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

چهار- عبور از خط ویژه یکی دیگر از مصداق‌های جرائمی است که به وفور در تهران شاهد آن هستیم. این جریمه که قبلاً ۸۴ هزار تومان بود، از ۲۳ تیرماه به ۲۵۰ هزار تومان تغییر یافته است.

پنج- صحبت کردن با تلفن همراه که زیاد تکرار می‌شود، تا پیش از ۲۳ تیرماه ۱۰۰ هزار تومان جریمه داشت که با چهار برابر شدنش، قدرت بازدارنگی بیشتری خواهد داشت. این مبلغ اکنون ۴۰۰ هزار تومان است.

شش- نبستن کمربند ایمنی یکی دیگر از مصداق‌های تخلف شهری است که با ۶۳ هزار تومان جریمه، فیصله می‌یافت اما اکنون این مبلغ به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

هفت- عبور از چراغ قرمز هم دو برابر شد. رانندگان خوب به خاطر دارند که مبلغ این جریمه ۲۰۰ هزار تومان بود. اما اگر شنبه به بعد از چراغ قرمر عبور کنید، باید مبلغ ۴۰۰ تومان برای این تخلفتان کنار بگذارید.

هشت- اگر راه را کم کردید، به جلو حرکت کنید چون به جریمه‌اش نمی‌ارزد. بعضی وقت‌ها در بزرگراه‌ها شاهد آنیم که وانت یا دیگر خوردروهای سواری دنده عقب می‌گیرند تا از خروجی قبل خارج شوند. این مبلغ که ۱۵۷ هزار تومان جریمه داشت از شنبه ۵۰۰ هزار تومان است.

نه- نداشتن معاینه فنی معتبر هم تقریباً دو برابر شد. این مبلغ جریمه که ۵۲ هزار تومان بود اکنون ۱۰۰ هزار تومان است. توصیه این است که اخذ معاینه فنی معتبر را به تأخیر نیدازید و اگر خودرویتان بیش از ۵ سال از مدلش می‌گذرد، حتماً پیش از رانندگی در معابر، به دریافت معاینه فنی اقدام کنید.

ده- توجه نکردن به اخطار پلیس ۱۰۵ هزار تومان جریمه نقدی در برداشت که از شنبه ۲۳ تیرماه با حدود سه برابر شدنش، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان باید برایش کنار بگذارید.

کد خبر 866450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    شما که به فکر قانون مداری و شهروندان هستید خودرو بی کیفیت چرا پلاک میشه؟!