راه‌های زیادی برای پیشگیری از دیابت یا معکوس کردن این بیماری وجود دارد که اخیراً یک متخصص سلامت و استاد غدد درون‌ریز در دانشگاه کالیفرنیا به موارد جدیدی از آنها اشاره کرده است.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: دکتر رابرت لوستیگ، استاد غدد درون‌ریز کودکان در دانشگاه کالیفرنیاست. او در تأثیر شکر بر تقویت دیابت، چاقی و سندرم متابولیک تحقیقات زیادی دارد و می‌گوید دیابت با بهبود تولید انسولین و پاسخ کبد به انسولین برگشت‌پذیر است.

معکوس کردن دیابت

به عقیده دکتر لوستیگ، سه رژیم غذایی که افراد می‌توانند برای معکوس کردن دیابت دنبال کنند شامل رژیم کتوژنیک، رژیم سرخ‌پوشان و روزه متناوب هستند.

به گزارش سایت Gloucester این رژیم‌ها می‌توانند به کاهش مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده و شکر کمک کنند؛ موضوع مهمی که به کبد اجازه می‌دهد تا چربی انباشته شده را بسوزاند و به‌این‌ترتیب می‌تواند منجر به کاهش وزن و کاهش سطح قند خون شود.


دیابت نوع ۲

دکتر لوستیگ می‌گوید: مطالعات متعدد روی رژیم های غذایی مختلف نشان می‌دهد شما می‌توانید دیابت نوع ۲ را کاملاً معکوس کنید. برای انجام این کار باید پانکراس را وادار کنید تا انسولین را به‌درستی بسازد. تنها راه برای انجام این کار هم آن است که کبد را وادار به پاسخگویی کنید.

به کبد استراحت دهید

بنابراین رژیم‌های کتوژنیک نسخه خوبی برای این رژیم به شمار می‌روند. اما این تنها راه نیست. رژیم پالئو و روزه‌داری متناوب نیز راه‌های دیگری است که به کبد فرصت می‌دهند تا چربی‌های انباشته شده از قبل را بسوزانند.

رژیم کتوژنیک سرشار از چربی، پروتئین و کربوهیدرات بسیار کم است. هدف از چنین رژیمی، ترویج فرایند چربی‌سوزی بدن است.

کمک به کاهش وزن

این متخصص سلامت می‌گوید: رژیم کتوژنیک ابتدا برای درمان صرع مقاوم به دارو در کودکان مورداستفاده قرار گرفت، زیرا می‌تواند دفعات و شدت تشنج را کاهش دهد. اما زمانی که مردم متوجه شدند این رژیم به کاهش وزن کمک می‌کند، این رژیم رایج شد.

خوردن تاحدامکان طبیعی

رژیم سرخپوشان بر خوردن مواد طبیعی تا حد امکان تمرکز دارد. بنابراین مانند آن است که ببینیم اجداد ما غذا می خوردند - گوشت های علف، ماهی، مقدار زیادی میوه و سبزیجات و سایر غذاهای کامل، مانند آجیل و دانه‌ها.
در رژیم سرخپوشان یا رژیم پالئو افراد می‌توانند سالم بمانند. در این روش باید به طور منظم ورزش کرد. این رژیم غذایی فقط شامل غذاهایی است که می‌توان آنها را شکار و جمع‌آوری کرد. رژیم پالئو به شما اجازه می‌دهد فقط غذاهایی را بخورید که انسان‌ها میلیون سال پیش می‌خوردند.

پایین نگه‌داشتن سطح قند و نمک

گفته می‌شود این رژیم به پایین نگه‌داشتن سطح قند و نمک کمک می‌کند، به‌علاوه، غذاهای فراوری شده و تصفیه شده را حذف می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند این رژیم می‌تواند فواید زیادی مانند کاهش وزن، بهبود کنترل قند خون و کاهش ابتلا به خطر بیماری قلبی، دیابت نوع دوم و چاقی را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

درمان دیابت کشف شد

هورمون کاهش وزن

تمرکز بر زمان غذاخوردن

توجه داشته باشیم بسیاری از رژیم‌ها بر آنچه می‌خورید تمرکز می‌کنند، اما روزه‌داری متناوب روی زمانی که غذا می‌خورید تمرکز می‌کند. به‌عنوان‌مثال، فقط غذاخوردن در یک بازه زمانی مشخص در طول روز و بقیه به‌صورت ناشتا سپری می‌شود.

این کار با طولانی کردن دوره‌ای که بدن شما از طریق کالری مصرف شده در آخرین وعده‌غذایی خود سوزانده و شروع به سوزاندن چربی می‌کند، عمل می‌کند.

مشورت با پزشک

بنابراین مهم است که همیشه قبل از هر گونه تغییر شدید رژیم غذایی و سبک زندگی، به‌ویژه روزه‌داری متناوب، با پزشک خود صحبت کنید.
توجه داشته باشیم محدودیت کالری به‌تنهایی ممکن است در معکوس کردن دیابت مؤثر نباشد. چون این موضوع تا حد زیادی به دلیل مقاومت به لپتین است که بهبود آن سال‌ها طول می‌کشد.

هورمون لپتین

لپتین هورمونی است که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود و هنگامی که بدن انرژی کافی دارد به مغز سیگنال می‌دهد. وقتی سطح لپتین پایین باشد، مغز باعث گرسنگی می‌شود و برای حفظ انرژی، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

مقاومت به لپتین نیز هنگامی ایجاد می‌شود که بدن سطوح بالایی از لپتین داشته باشد؛ اما مغز به آن پاسخ نمی‌دهد؛ موضوعی که می‌تواند باعث گرسنگی بیش از حد و کاهش فعالیت شود.

منبع: همشهری آنلاین