همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: عمارت مقدم که توسط یکی از درباریان قاجار به نام محمدتقیخان، ملقب به احتسابالملک، در مساحتی بیش از ۲هزار صدمترمربع با معماری چشمنواز ایرانی، گچکاریهای زیبا ساخته شده هر بینندهای را خیره میکند. محمدتقیخان ریاست اداره احتسابیه تهران را بر عهده داشت.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
پسر کوچکتر او محسن مقدم پس از اتمام تحصیلات در فرانسه همراه با همسرش سلما کویومجیان به ایران برگشت. بعد از مرگ پدر، محسن در این خانه ساکن شد و با توجه به رشته تحصیلی و شغلش (استاد برجسته باستانشناسی دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه ملی ایران) آن را آراست. کاشیهای خوشرنگ فیروزهای و ظروف زرینفام کارشده بر در و دیوار، همه بر زیبایی و عظمت این خانه افزوده است.
همایون عبدالرحیمی، نویسنده و تهرانپژوه، درباره معماری و ویژگی این خانه موزه میگوید: «خانهای که از سنگهای کفپوش حیاط گرفته تا باریکهها پشت درهای عمارت، حکایتگر هویت و اصالت ایران است، ۳ حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری دارد. در حیاط بیرونی بخشهایی مانند اتاق پیشخوان، اتاق پذیرایی (سالن گاهنگاری)، حوضخانه، کارگاه(کتابخانه)، ساختمان اربابی(برج)، ایوان قاجار، گلخانه و حوض ژاپنی واقعا تماشایی است. حیاط اندرونی را هم ایوان، اتاق قاجار(سالن زمستانی)، اتاق نشیمن، حیاط شرقی و زیرزمین تشکیل میدهد. فضا و معماری یکی از حیاطهای به سبک ایرانی و حیاط دیگر به سبک ژاپنی است. حیاط سبک ایرانی با الهام گرفتن از طرح فرش ایرانی طراحی و همچنین در حیاط ژاپنی هم به کوچکترین سبک معماری و گونه گیاهی مانند برکه کوچک با نیلوفرهای آبی هم توجه شده است. این دو حیاط با دیواری زیبا از کاشی های فیروزه ای، به نام دیوار تجدد، از هم جدا شدهاند.»
گفته میشود دیوار تجدد توسط مهندس «هوشنگ سیحون»، معمار نامآشنای کشور، طراحی و اجرا شده است. محسن مقدم چون فرزندی نداشت در سال۱۳۵۱ خانه پدری خود را به همراه آثار نفیس گردآوریشده وقف دانشگاه تهران کرد. گلخانهای با کاشیهای لعابدار، اتاق قاجار (سالن زمستانی)، اتاق نشمین و مطبخ از دیگر قسمتهای خانهموزه مقدم محسوب میشود. علاوه بر این، در هر اتاق کلکسیونهای تماشایی از پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی جای گرفته که جاذبههای دیدنی این خانه را دوچندان میکند.
عبدالرحیمی روایتی خواندنی از مهر شماره ۳۳ در کلکسیون مهرهای مقدم را هم به این نوشته اضافه میکند: «اتودهای اولیه نقشی که امروز به عنوان نشان رسمی دانشگاه تهران می شناسیم را دکتر محسن مقدم با الهام گرفتن از مهر شماره ۳۳ که در کلکسیون مهرهایش قرار دارد، طراحی کرده است. حکاکی روی این مهر، نقوش دوره ساسانی را به نمایش میگذارد.»
موضوع: خانهموزه مقدم
ویژگی: استفاده از اشیای قیمتی در آرایش خانه