چند گنجینه مهم فرش در تهران وجود دارد که موزه فرش ملی ایران از جمله آنهاست و جزو گنجینه‌های بین‌المللی و ارزشمند به شمار می‌رود.

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی: ۲۷ قالی اصیل و زیبا در موزۀ بانک ملی ایران در پایتخت نگهداری می‌شود تا در فضایی ویژه محفوظ باشند. این قالی‌ها از مخزن بانک کارگشایی به موزۀ بانک ملی ایران در خیابان فردوسی منتقل شده است. برخی از این قالی‌ها مانند قالی ملایر نزدیک به ۲قرن قدمت دارند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در موزه بانک ملی اقدامات ویژه‌ای برای معرفی و نمایش این قالی‌های ناب انجام شده که می‌توان به برپایی نمایشگاه مجازی در نشانی اینترنتی یا گسترانیدن این آثار و بازدید عمومی از آنها اشاره کرد. محمود منیعی، تهران‌پژوه، درباره این فرش‌های قدیمی در موزه می‌گوید: «قالی‌های این مجموعه از هر سه سبک شهری، روستایی و عشایری است و در میان آنها آثاری بی‌نظیر از جمله ۸ قالی از خانوادۀ مشهور «عمواوغلی» و یک قالی کتیبه‌دار از کمپانی بزرگ OCM نیز هست.»

تورج ژوله، محقق، نویسنده و مدرس حوزه فرش، برای آشنایی بهتر با این قالی‌ها کتابچه راهنمایی را با عنوان «بافته جان» منتشر کرده است. ژوله در این باره می ‌گوید: «حدود شش سال قبل، از این مجموعه در مخزن بانک کارگشایی بازدید کردم. سرانجام این مجموعه که شامل بیست و هفت اثر بود، به محل اصلی موزه بانک ملی ایران در خیابان فردوسی منتقل شد. بافته جان اولین کاتالوگ فرش‌های موزه بانک ملی ایران است که به زیور طبع آراسته شد.

بر همین اساس، معرفی قالی‌ها و نگارش به من سپرده شد و به‌حق تیم اجرایی در بخش‌های طراحی و صفحه‌آرایی، ویرایش و به‌ویژه بخش عکاسی، همگی در کار خود حرفه‌ای و به اصول کار تیمی به خوبی آشنا بودند. با توجه به چاپ بسیار دقیق، شش رنگ، و صحافی زیبا و البته قطع بسیار ویژه (سی و دو در چهل سانتی متر) نتیجه کار در میان کاتالوگ های تخصصی در موزه های کشور، کاری درخور و قابل توجه است که می تواند مرجعی علمی، هنری و تصویری برای متخصصان و علاقه‌مندان فرش ایران به شمار آید.

چاپ این کاتالوگ با عنوان بافتۀ جان، اولین گام برای مشاهدۀ این قالی‌ها است. چاپ این کاتالوگ با توجه به تأکیدِ ویژه‌ای که برای مشاهده دقیق نقوش و ساختارهای زیباشناسانۀ قالی‌ها وجود داشت، درقطع ۳۳ در۴۲ سانتی‌متر انجام شد که درمیان کاتالوگ‌های تخصصی چاپ‌شده توسط موزه‌های کشور، در نوع خود بی‌نظیر است.»

تابستان ۱۴۰۰ با همراهی محمد حسین سیف و با توجه به برخی شرایط خاص و ملاحظات که وجود داشت، در محوطه بیرونی موزه، فرش‌ها شسته شدند. تیم اجرایی این پروژه با هماهنگی ابوالفضل رواقی تشکیل و با مدیریت هنری و نظارت نیما فکورزاده وارد مرحله اجرایی شد.

نام: موزه فرش بانک ملی

ویژگی: ۲۷قالی نفیس در گنجینه موزه