اگر چه در بیشتر رودخانه ای تهران امکان ماهیگیری با مجوز سازمان محیط زیست وجود دارد اما در برخی رودخانه صید برخی انواع ماهی ها مثل قزل آلای خال قرمز ممنوع است.

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌ اما به دلیل این ممنوعیت نباید رفتن به این اماکن گردشگری را کنار بگذارید . می ت انید در کنار رودخانه ها اطراق کنید و از هوای پاک و طبیعت زیبای اطرافتان استفاده کنید.

رودخانه رودهن

موقعیت: ۳۰ کیلومتری شرق تهران

چطور برویم: از بزرگراه شهید بابایی، جاده جاجرود را دنبال کنید تا به رودهن برسید. در ابتدای بلوار مطهری می توانید رودخانه رودهن را مشاهده کنید.

طول رودخانه: ثبت نشده

امکان ماهیگیری: دارد

جاذبه‌های اطراف:قلعه گلخندان، پیست اسکی آبعلی، دشت سیاه پالاس، پارک ملی لار، روستای وسکاره

معرفی: رودخانه رودهن یک رودخانه فصلی است که باعث آبادانی روستاهای اطرافش شده است. در اطراف این رودخانه باغ روستاهای زیادی وجود دارند که حیات خود را از این رودخانه گرفته‌اند.

قطب ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلای خال قرمز یا رنگین کمانی یکی از کمیاب ترین ماهی ها در دنیاست که در رودخانه رودهن یافت می شود اما صید آن نیاز به مجوز دارد پس حواستان باشد که بدون مجوز در این رودخانه ماهیگیری نکنید. یکی از جاذبه‌های اطراف این رودخانه، پل نمیر بروی رودخانه رودهن است. این پل مربوط به دوران ساسانیان، در عصر صفویه بازسازی شده و در نهایت در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسیده است. برای گردش اطراف رودخانه رودهن، حتما حواستان به اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی باشد چرا که در بعضی فصول، احتمال سیلابی شدن رودخانه وجود دارد.

پلنگ دره

موقعیت: ۲۲۰ کیلومتری شمال شرق تهران

چطور برویم: از جاده تهران فیروزکوه به سمت شیرگاه بروید، در کنار پل آهنی و شرق شیرگاه به پلنگ دره می‌رسید.

طول رودخانه: ثبت نشده

امکان ماهیگیری: دارد

جاذبه‌های اطراف:پل شاه عباسی، ‌پارک جنگلی اندارگلی، دریاچه شورمست

معرفی: رودخانه پلنگ دره در میان جنگلی به همین نام جریان دارد که در نهایت به آبشار هشت متری پلنگ دره منتهی می‌شود. این آبشار به روی حوضچه‌ای سنگی می‌ریزد و برای شنا کردن مناسب است.

شنا در رودخانه کم عمق

در اطراف رودخانه پلنگ دره جنگلی به همین نام قرار دارد که در آن غیر از پلنگ‌دره، رودخانه‌های پر آب دیگری نیز جریان دارند و همین جریان مداوم آب باعث شده تا سراسر جنگل پلنگ دره را گیاهان متنوع، دره‌های سرسبز و درختان تناور بپوشاند. عمق کم این رودخانه شرایط را برای آبتنی مهیا می‌کند. زمین هموار و جاده‌های صاف اطراف جنگل پلنگ دره موقعیتی مناسب برای پیاده‌روی، ورزش و دوچرخه‌سواری است. در این منطقه جانوران وحشی زندگی نمی‌کنند؛ پس می‌توانید با خیال راحت از آرامش جنگل لذت ببرید. برای رفتن به پلنگ دره و پیاده‌روی حتما کفش مناسب بپوشید و اگر می‌خواهید تنی به آب بزنید، لباس و کفش اضافه و حوله را فراموش نکنید.

اسکلیم رود

موقعیت: ۲۵۰کیلومتری تهران

چطور برویم: از جاده‌ تهران‌ ـ فیروزکوه به ‌سمت شیرگاه بروید. با رفتن به روستای لفور رودخانه اسکلیم رود پیش پای شما قرار دارد.

طول رودخانه: ثبت نشده

امکان ماهیگیری: دارد

جاذبه‌های اطراف:جنگل، سد و دریاچه لفور

معرفی: اسکلیم رود در نزدیکی روستای لفور قرار دارد، رودخانه‌ای که در نهایت به آبشاری به همین نام می‌رسد اما در مسیر رسیدن به آبشار اصلی می‌توانید چندین آبشار کوچک و حدود ۲۰۰ حوضچه آهکی را تماشا کنید.

بازدید از آبشار مطبق

اسکلیم رود معمولا در همه فصول سال پرآب و دلیل سرسبزی اطراف روستای لفور است. بعد از گردش کنار این رود، می‌توانید آبشارهایی را که در مسیر رودخانه وجود دارد ببینید. برای رسیدن پای آبشار اسکلیم رود که قدمت آن به دوران ژوراسیک برمی‌گردد باید ۲ تا ۳ ساعت جنگل‌ پیمایی کنید. البته در منطقه لفور۸۴ آبشار وجود دارد. آبشار اسکلیم رود آبشاری آهکی است که به دلیل داشتن املاح آهکی خواص درمانی زیادی دارد و با ۳۲‌متر ارتفاع که به‌صورت پلکانی و طبقاتی دیده می‌شود به عروس آبشارهای سواد کوه شهرت یافته است. شنا کردن در آبشار اسکلیم و حوضچه‌های آن ممنوع است چراکه حوضچه‌های این آبشار رسوبی هستند و شکل‌گیری آنها زمان زیادی طول می‌کشد؛ بنابراین برای حفظ این میراث با ارزش طبیعی شنا در آنها ممنوع شده است.

منبع: روزنامه همشهری