این آبشار حیرت‌انگیز در یک منطقه کویری سابقه چندانی ندارد،‌ اما علاوه بر اینکه اولین آبشار نمکی جهان است در فهرست آثار طبیعی هم به ثبت ملی رسیده است.

پتاس

به گزارش همشهری آنلاین، قبلا درباره آبشارهای خاص ایران برایتان گفته بودیم و حتما یادتان هست که ایران ۳۹۲ آبشار دارد که هر یک از آن‌ها در جای خود دیدنی‌ هستند. این بار می‌خواهیم شما را با یک آبشار عجیب آشنا کنیم که قدمتش هنوز یک راز است؛ اولین آبشار نمکی ایران. دهکده نمکی پتاس همراه با آبشارش یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در شرق اصفهان است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

اولین آبشار نمکی جهان در ایران + تصاویر و فیلم

این آبشار با ۲۵ متر ارتفاع در شمال مجتمع معدنی پتاس قرار دارد و اولین آبشار نمکی در تمام جهان به شمار می‌رود و همین مساله موجب شهرت زیاد آن شده است.

اولین آبشار نمکی جهان در ایران + تصاویر و فیلم


اگر برایتان جالب است بدانید چطور در منطقه کویری خور و بیابانک دریاچه و آبشار نمکی پتاس شکل گرفته باید بگوییم که از نگاه دانشمندان مناطق کویری در گذشته‌های بسیار دور زیر اقیانوس یا دریا قرار داشتند و به همین دلیل خاک بسیار شوری دارد و از این رو، در مناطق کویری می‌توانید شاهد منابع بسیاری از نمک باشید. از آنجا که کویرها بارش‌های شدیدی را تجربه می‌کنند ترکیب آب باران و خاک شور جاذبه‌ای چون آبشار نمکی را شکل می‌دهد.

اولین آبشار نمکی جهان در ایران + تصاویر و فیلم


پتاس گونه‌ای نمک معدنی به حساب می‌آید که حاوی اکسید پتاسیم در حالت محلول آب است. تولید و ظرفیت جهانی بهره‌برداری پتاس در جهان محدودیت فراوانی دارد و جالب اینکه، دریاچه نمک خور منبعی بزرگ و عالی برای برداشت این ماده معدنی مفید است.

نکته جالب اینکه دهکده و آبشار نمکی پتاس از حدود ۵۰ سال پیش به بعد ایجاد شده. در آن زمان، مجتمع معدنی پتاس در این منطقه شروع به فعالیت کرد. در نتیجه فعالیت این مجتمع، دریاچه نمک پتاس در مجاورت آن ایجاد شد. این دریاچه در اثر تبخیر آب، نمک های معدنی را در خود رسوب می داد. در اثر این رسوب‌گذاری، آبشار نمکی پتاس ایجاد شد.

اولین آبشار نمکی جهان در ایران + تصاویر و فیلم

آبشار نمکی پتاس در ابتدا به عنوان یک جاذبه طبیعی مورد توجه قرار گرفت، اما در سال ۱۳۹۸، شرکت معدنی پتاس تصمیم گرفت تا با ایجاد امکانات گردشگری، این منطقه را به یک مقصد گردشگری تبدیل کند. در نتیجه این تصمیم، دهکده نمکی پتاس در مجاورت آبشار نمکی ساخته شد. سرانجام در سال ۱۴۰۰، آبشار نمکی پتاس به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی ایران ثبت ملی شد.

فیلم آبشار نمکی پتاس را ببینید:

کد خبر 866428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha