تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۲

ماده بوتاکس حاوی سمی است که برای رفع موقت خطوط و چین و چروک‌های صورت تزریق می‌شود. این سم با برخی بیماری‌ها و عارضه‌ها سازگار نیست و می‌تواند آنها را تشدید کند یا عامل خطر برای سلامت فرد شود.

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان مراجعه به مرکز درمانی و زیبایی برای تزریق بوتاکس، فرمی جلویتان گذاشتند که آن را پر کنید. در این فرم‌ها از شما پرسیده می‌شود که آیا داروی خاصی مصرف می‌کنید، آیا دارای حساسیت، دیابت، فشار خون بالا و ... هستید؟

خیلی‌ها بدون توجه به علت پرسیده شدن این پرسش‌ها تند و تند آنها را پر می‌کنند و تحویل می‌دهند اما پزشکان تاکید دارند که یا این فرم‌ها را با دقت پر کنید یا قبل از انجام بوتاکس، کوچک‌ترین بیماری و عارضه یا مشکل خود را حتما به پزشک اطلاع دهید. چراکه بوتاکس برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است منجر به بروز عوارض بیشتری در شما شود و حتی جان فرد را به خطر بیندازد.

خیلی از افراد نمی‌دانند که تزریق بوتاکس تا چه حد می‌تواند بیماری‌های آنها را تشدید کند و به آنان آسیب برساند. و البته خیلی‌ها هم از بیماری خود خبر ندارند و به سراغ بوتاکس رفتن همان و تشدید بیماری یا بیماری‌هایی که از وجود آن بی‌خبرند، همان.

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

اما چرا بوتاکس می‌تواند برای برخی افراد خطرآفرین شود و کدام افراد باید دور بوتاکس را خط بکشند و برای از بین بردن خطوط و چروک‌های پوست خود سراغ شیوه‌های دیگر بروند؟

ماجرا این است که داروی بوتاکس از یک سم به نام بوتولیسم ساخته می‌شود که باعث ایجاد نوعی مسمومیت غذایی می‌شود؛ سمی که که با هدف کاهش چین‌وچروک و بازگرداندن ظاهری جوان و برای مدت زمانی محدود به افراد تزریق می‌شود. سم بوتولینوم، یک ماده بیولوژیکی است که باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) که به‌طور طبیعی در خاک و آب زندگی می‌کند، آن را می‌سازد. این سم وقتی به‌عنوان یک نوروتوکسین تزریقی استفاده می‌شود، ماهیچه‌ها را به طور موقت از کار می‌اندازد و به‌این‌ترتیب چین‌ و ‌چروک‌ها و خطوط برای مدت محدودی محو می‌شوند. از بوتاکس برای درمان اسپاسم گردن، تعریق و درمان سردردهای میگرنی، مثانه بیش‌فعال و ... هم کمک گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید؛

از آنجا که بوتاکس حاوی سم است، با برخی بیماری‌ها و عارضه‌ها سازگار نیست و می‌تواند آنها را تشدید کند یا عامل خطر برای سلامت فرد شود. از نظر علمی و پزشکی ۱۱ گروه از افرد مجاز به انجام بوتاکس نیستند یا قبل از انجام آن حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

۱. مبتلایان به اختلالات سیستم عصبی عضلانی

تزریق بوتاکس در افرادی که دچار بیماری‌های عصبی عضلانی هستند، می تواند باعث ضعف عضلانی شدید شود. به علاوه مصرف برخی از داروها - مثل برخی آنتی‌بیوتیک‌ها - ممکن است اثر بوتاکس را تشدید کند.

۲. افرادی که در ناحیه تزریق، دارای عفونت فعال یا تبخال هستند

تزریق بوتاکس موجب گسترش ویروس تبخال در بدن، تشدید بیماری‌های عفونی و مشکلات سیستم عصبی در مبتلایانِ به این بیماری‌ها می‌شود.

۳. زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند

دوران بارداری، یکی از دوره‌های حساس در زندگی است که هرگونه ماده و داروی ناشناخته می‌تواند خطراتی برای جنین داشته باشد. در برخی از موارد ممکن است باعث ناتوانی‌های مادرزادی یا سقط‌ جنین در صورت تزریق به مقدار زیاد شود. همچنین تحقیقی که ثابت کند سم بوتاکس می‌تواند وارد شیر وارد شود، وجود ندارد. با این ‌حال پزشکان، استفاده از این روش را در دوران شیردهی توصیه نمی‌کنند.

۴. افرادی که دوزهای بالای داروی ضد انعقاد مصرف می‌کنند

افرادی که داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین مصرف می‌کنند، بهتر است از یک هفته قبل از انجام بوتاکس، مصرف دارو را قطع کنند تا موقع تزریق، خونریزی نداشته باشند.

۵. افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی

بیماران مبتلا به آسم نباید از بوتاکس استفاده کنند زیرا ممکن است مشکلات تنفسی در آنها تشدید یابد و حتی ادامه حیات برای آنها به مخاطره بیفتد.

۶. افرادی که آلرژی دارند

آلرژی داشتن به بوتاکس چندان رایج نیست اما در موارد نادر ممکن است در عده کمی دیده شود. اگر جزء افرادی هستید که قبلا بدنتان نسبت به بعضی داروها واکنش آلرژیک نشان داده است، این موضوع را حتما با پزشک در میان بگذارید.

۷. افرادی که اختلالات کلیوی دارند

ممکن است داروهای این بیماری‌ها با ترکیبات بوتاکس تداخل پیدا کرده و فرد را دچار مشکلات جدی کند

۸. افراد مبتلا به فشار خون بالا

در افرادی که بیماری زمینه‌ای کنترل‌شده دارند، تزریق بوتاکس مشکلی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است فردی دچار فشار خون بالا باشد و خودش از این موضوع اطلاعی نداشته باشد. در این صورت ممکن است بیماری او تشدید شود.

۹. مبتلایان به دیابت

افرادی که دیابت کنترل‌نشده دارند، باید از عمل‌های غیرضروری پرهیز کنند. چراکه دچار عارضه و چالش‌های فراوانی خواهند شد. اما افرادی که دیابت کنترل‌شده دارند، تزریق بوتاکس مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند. اما درکل بیماران دیابتی قبل از انجام هر گونه عمل زیبایی باید با یک متخصص مشورت کنند.

۱۰. افرادِ دارای بیماری خودایمنی

افرادی که بیماری‌های خودایمنی دارند، بهتر است بوتاکس تزریق نکنند. زیرا سیستم ایمنی در این افراد ضعیف است و هر عامل جدیدی می تواند واکنش‌های سیستم ایمنی ایجاد کند و باعث تشدید بیماری قبلی آنها شود.

۱۱. افراد با سابقه سکته‌های قبلی یا مغزی

افرادی که سابقه سکته‌های قبلی یا مغزی دارند و تحت درمان با دروهای وارفالین یا ترافیکس هستند به علت اختلال انعقادی ناشی از این داروها، باید تا پایان درمان، تزریق بوتاکس را به تاخیر بیندازند. البته خیلی از افراد حتی از سکته خود خبر ندارند و گاهی پزرشک با هوشیاری خود و پس از شنیدن شرح حال بیمار مثل سردرد شدید و فشارخون بالا در او به این موضوع شک می‌کند و قبل از انجام بوتاکس، او را برای سی‌تی‌اسکن مغز و ... می‌فرستد تا بی‌گدار به آب نزند و ناخواسته آسیبی به فرد نرسد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها