کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در مطالعه‌ای که هدف از انجام آن ارزیابی اثر عصاره زغال اخته بر رفتارهای افسردگی و تغییرات عصبی شیمیایی ناشی از لیپوپلی ساکارید بود، مشاهده شد که عصاره زغال اخته دارای اثر ضدافسردگی است و از مغز در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین، ندا فرح‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روز جهانی میوه (اول جولای) اظهار کرد: این روز نشان از اهمیت و جهانی بودن دغدغه مصرف میوه‌ها دارد. ایده این نامگذاری مربوط به سال ۲۰۰۷ است که تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مددکاری اجتماعی از دانشگاه کاربردی آلیس سالومون کشور آلمان دور هم جمع شدند و به این نتیجه رسیدند که مهم‌ترین مساله امروز جهان، تامین یک وعده غذای سالم برای همه انسان‌ها است.

وی افزود: دانشجویان این دانشگاه سعی داشتند مردم و سازمان‌ها را به اهدای میوه دعوت کنند بنابراین تقسیم میوه و سبزیجات، به عنوان ایده اصلی و هدف شکل‌گیری روز میوه تعیین شد.

فرح‌بخش گفت: دفتر اصلی و ستاد روز جهانی میوه در برلین مستقر است اما برنامه‌های آن فراتر از مرزهای برلین و آلمان رفته و با شعار کلی و سازمانی «میوه برای صلح» فعالیت می‌کند و در این روز اقداماتی مانند اهدای میوه و کیک‌های میوه‌ای و بشقاب‌های میوه به دوستان، خانواده، کودکان و افراد مستمند رایج است.

خواص شگفت‌انگیز زغال اخته

وی با اشاره به یکی از میوه‌های بسیار مفید افزود: به مناسبت این روز به خواص شگفت‌انگیز زغال اخته می‌پردازیم. زغال اخته از خانواده گیاهان گلدار دولپه‌ای و تیره زغال اخته‌ایان است که حاوی طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پلی فنول، آنتوسیانین و رزوراترول است و در برابر سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی اثر محافظت‌کننده دارد.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: پلی فنول زغال اخته دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی و خواص حفاظتی عصبی است. زغال اخته موجب بهبود ارتباط بین سلولی، مسیرهای سیگنالینگ، انعطاف‌پذیری سیناپسی و ارتباط آن با بهبود عملکرد حرکتی و شناختی می‌شود. همه این اثرها می‌تواند منجر به اثر ضدپیری، ضدالتهابی و ضد تحریک‌کنندگی شود.

وی بیان کرد: آنتوسیانین‌های موجود در زغال اخته، می‌توانند دفع گلوکز را از طریق مکانیسم‌های متعددی افزایش دهند. این عامل همچنین ممکن است به بهبود عملکرد عصبی - شناختی کمک کند. انتظار می‌رود بهبود دفع گلوکز و اصلاح هایپرانسولینمی با کاهش التهاب و ترخیص بیشتر بتا آمیلوئید مرکزی و همچنین افزایش سیگنالینگ در مراکز حافظه همراه باشد.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در مطالعه‌ای که هدف از انجام آن ارزیابی اثر عصاره زغال اخته بر رفتارهای افسردگی و تغییرات عصبی شیمیایی ناشی از لیپوپلی ساکارید بود، مشاهده شد که عصاره زغال اخته دارای اثر ضدافسردگی است و از مغز در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. همچنین آزمایش‌های اولیه انسانی، بهبود شناختی را در افراد مسن نشان می‌دهد.

وی افزود: وی افزود: در مطالعه‌ای اختلال خفیف شناختی (نوعی از دست دادن حافظه که پیشرفت آن ممکن است به بیماری آلزایمر منجر شود) مورد بررسی قرار گرفت. در افرادی که پودر زغال اخته مصرف کرده بودند، عملکرد شناختی و عملکرد مغز در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند بهبود یافت. در گروهی که زغال اخته مصرف کردند، حافظه و دسترسی به کلمات و مفاهیم در این افراد بهبود یافت.

فرح‌بخش گفت: این تیم همچنین اسکن مغزی تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی عملکردی را انجام دادند که نشان‌دهنده افزایش فعالیت مغز در افرادی بود که پودر زغال اخته را مصرف کرده بودند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه مطالعات انسانی کار شده در ارتباط با تاثیر زغال اخته بر بیماری‌های مغز و اعصاب محدود است، محققان در حال حاضر معتقدند که زغال اخته می‌تواند نقشی مهم در مبارزه با بیماری‌های مغز و اعصاب داشته باشد.

منبع: ایسنا