یک گزارش جدید بر مبنای نظرسنجی به این نتیجه رسیده که مردم جهان از لحاظ شادکامی به بالاترین میزان پس از اغاز عالمگیری ویروس کرونا رسیده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، موسسه نظرسنجی گالوپ در گزارش جدیدش می‌گوید عواطف مثبت در جهان اکنون نسبت به سال ۲۰۲۰ به بالاترین حد خود رسیده‌اند و عواطف منفی به پایین‌ترین خود رسیده‌اند.

این نظرسنجی به عمل آمده از هزاران نفر در ۱۴۲ کشور نشان داد که افراد دارند با سرعت بی‌سابقه‌ای دارند چیزهای جدید یاد می‌گیرند. البته تنهایی و استرس هنوز یک عامل نگران‌گننده است، اما به خصوص افراد جوان دارند دوباره به حالت عادی باز می‌گردند.

در مجموع، بر اساس این آخرین «گزارش عواطف جهانی گالوپ» در مجموع عواطف مثبت در سراسر دنیا به بالاترین از حد خود از سال ۲۰۲۰ به بعد و عواطف منفی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ اندکی پایین‌تر آمده‌اند.

این گزارش بر اساس تقریباً ۱۴۶۰۰۰ مصاحبه از افراد در ۱۴۲ کشور گوناگون تهیه شده است و شامل پرسش‌هایی در مورد این است که افراد چقدر لبخند زده‌اند، خندیده‌اند، احساس احترام کرده‌اند یا چیز جالبی یاد گرفته‌اند. همچنین در مورد عواطفی مانند نگرانی، استرس، غم و عصبانیت و همچنین درد جسمی است.

نتایج این نظرسنجی با توجه به اینکه کمبودی از لحاظ اخبار اضطراب‌آور در سراسر جهان وجود ندارد، به طور شگفت‌آوری خوشبینانه است.

بر اساس این نظرسنجی شادکامی در بالاترین رتبه خود از هنگام شروع عالمگیری کرونا و در رتبه ۷۱ در ۱۰۰ در شاخص تجربه مثبت قرار دارد. در مقام مقایسه، گزارش سال ۲۰۲۱ شادکامی جهانی را در رتبه ۶۹ از ۱۰۰ قرار می‌دهد.

جوانان انعطاف‌پذیر هستند

بر اساس نتایج این نظرسنجی، آمریکا تا حد زیادی به خاطر اینکه بر مبنای یک گزارش قبلی گالوپ افراد جوان بیشتر فقدان شادکامی را گزارش می‌کنند، از فهرست ۲۰ کشور با بیشترین میزان شادکامی خارج شده است.

احساس تنهایی (که اخیراً به این نظرسنجی اضافه شده است) همچنان یک عامل نگران‌کننده باقی مانده است، و از هر پنج نفر یک نفر را در جهان گرفتار می‌کند. افراد دارای احساس تنهایی با احتمال بیشتری احساس غم، نگرانی یا خشم می‌کنند و سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احساس تنهایی می‌تواند پیامدهای جدی از لحاظ سلامت داشته باشد.

اما داده‌ها نشان می‌دهند دلیلی وجود دارد که حتی در زمانه‌ای دنیا درگیر جنگ، نزاع سیاسی و بلایای طبیعی است، باز هم خوش‌بین باشیم.

بیش از نیمی از افرادی که از آنها نظرسنجی شده است، گفته‌اند که در روز قبلی کاری جالب انجام داده‌اند یا چیزی جالب آموخته‌اند که میزان بالای بی‌سابقه‌ای است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که افراد جوان (به عنوان یک گروه) در برابر استرس چند سال گذشته مقاوم بوده‌اند و سریع‌تر از افراد بالای ۳۰ سال به میزان‌های پیش از عالمگیری کرونا رسیده‌اند.

این یافته‌ّ‌ها نشان می‌دهند که با وجودی اینکه ما می‌توانیم شادمان‌تر از این حد باشیم، اما اوضاع ممکن است آنقدرها هم بد نباشند و ممکن است تازه شروع به بدتر شدن کرده باشند.

منبع: بیزنس اینسایدر

منبع: همشهری آنلاین