اگر در بیشتر ایام سال حضور مردم در اماکن زیارتی و امامزاده‌ها قابل توجه است، در ‌ماه محرم این حضور چندبرابر می‌شود.

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: برگزاری برنامه‌های متنوع مذهبی، آیین‌های سنتی و عزاداری‌های جمعی بسیاری از مردم را تشویق می‌کند برای توسل و بهره‌بردن از حال و هوای معنوی این ماه، بقاع متبرکه و امامزاده‌ها را انتخاب کنند. عزاداران حسینی با حضور در امامزاده‌های تهران، ساعتی را به زیارت و شرکت در برنامه‌های ویژه این‌ماه اختصاص می‌دهند؛ به‌خصوص که برخی از آیین‌های سنتی در این اماکن، خاص، تماشایی و معنوی‌تر است.

نام مقصد: امامزاده علی‌اکبر(ع)

نشانی: چیذر، میدان ندا، خیابان هاشمی‌علیا

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: قیطریه

مناسب: خانواده

معرفی: آرامگاه امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر به پایگاهی مذهبی و فرهنگی در شمال تهران تبدیل شده و برنامه عزاداری محرم در آن به‌طور ویژه برگزار می‌شود.

سوگواری کنار گلزار شهدا

گلزار شهدایی که در حیاط آرامگاه امامزاده علی‌اکبر(ع) به خاک سپرده شده‌اند، حال و هوای معنوی خاصی به این آرامگاه بخشیده است. بقعه امامزاده هم معماری ویژه‌ای دارد و براساس روایت‌ها آنقدر قدیمی است که در دوره قاجار هم مرمت شده است. سالن بزرگ این آرامگاه، در ماه‌های محرم و صفر محل برگزاری عزاداری به سبک سنتی و حضور دسته‌های سینه‌زنی است. در فضای صحن امکاناتی ازجمله سرویس بهداشتی، آبخوری، وضوخانه و فروشگاه فرهنگی – مذهبی و... برای رفاه مردم وجود دارد.

نام مقصد: امامزاده عینعلی و ‌زینعلی(ع)

نشانی: بزرگراه اشرفی اصفهانی، بلوار پونه یک، کوچه پونه 3

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه مجتمع قضایی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان صنعت

مناسب: خانواده

معرفی: مراسم عزاداری ‌ماه محرم در آرامگاه امامزاده عینعلی و زینعلی(ع)، به حضور مداحان نامی و برگزاری مراسم سنتی شهرت دارد.

حضور مداحان سرشناس در عزاداری‌ها

امامزاده عینعلی و زینعلی به قطب فرهنگی غرب پایتخت مشهور است. در این پاتوق مذهبی امکاناتی چون کتابخانه دیجیتال، سالن جلسات و پارکینگ دوطبقه درنظر گرفته شده است. برپایی غرفه‌های رایگان مشاوره‌های گوناگون، انجام خدمات طب سنتی و غرفه فرهنگی ویژه کودکان هر سال در دهه اول محرم در این آرامگاه مرسوم است. مسئولان این بقعه از مردم دعوت کرده‌اند علاوه بر حضور در مراسم عزاداری دهه اول‌ماه محرم، با بخش‌های خدماتی، درمانی، ورزشی، قضایی، آموزشی و مشاوره این آستان آشنا شوند.

نام مقصد: امامزاده سیدناصرالدین(ع)

نشانی: خیابان خیام، حدفاصل چهارراه گلوبندک و میدان محمدیه

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سیدناصرالدین

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: خیام

مناسب: خانواده

معرفی: قدمت بقعه سبزرنگ امامزاده ناصرالدین از نوادگان امام سجاد(ع)، به دوران صفویه برمی‌گردد.

عزاداری در سایه امامزاده

فضای دنج امامزاده سیدناصرالدین و دسترسی آسان به این بقعه باعث شده جزو مقاصد محبوب عزاداران درماه محرم باشد. در ایام محرم علاوه بر بازاری‌های تهران، بقیه مردم هم برای زیارت و شرکت در مراسم عزاداری به این آستان می‌آیند. در کنار امامزاده، مسجدی قرار دارد که معمولا برنامه‌های مذهبی در آنجا برگزار می‌شود. برنامه‌های سینه‌زنی و سخنرانی هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا اجرا شده و مداحان شاخصی در این مراسم نوحه‌سرایی می‌کنند.

نام مقصد: امامزاده زید(ع)

نشانی: بازار بزرگ تهران، کوچه بزازها

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: منیریه

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: 15خرداد

مناسب: خانواده

معرفی: در محله بازار تهران، بقعه 4امامزاده وجود دارد که در دهه اول محرم هر کدام برنامه‌های مختلفی دارند. امامزاده زید(ع) در بخش جنوبی بازار واقع شده است.

اطعام نیازمندان

امامزاده زید به‌دلیل قرار گرفتن در دل بازار، مکان معنوی دنجی برای بازاریان است. در ایام محرم مهمانان امامزاده بیشتر از روزهای دیگر است. هر شب مراسم عزاداری در امامزاده زید برگزار و غذای نذری توزیع می‌شود. در کنار اینها اطعام نیازمندان هم جزو رسوم قدیمی این آرامگاه در دهه محرم است. در روز تاسوعا و عاشورا هم برنامه مفصلی قبل از اذان ظهر تا حوالی غروب اجرا می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری