تغییر سبک زندگی به دلیل مصرف تجهیزات هوشمند و تکنولوژی روز، عارضه‌های جدیدی را برای مردم جهان به ارمغان آورده و در مطب پزشکان، بیماری‌های ناشی از زندگی ماشینی و پشت میزنشینی به بیماری‌های قبل اضافه شده است، از جمله درد در ناحیه گردن و کتف که عمدتا افراد پشت میز نشین را تهدید می‌دهد.

همشهری آنلاین – زهرا سرویان: سبک زندگی این روزها دردهای جدیدی برای همه به وجود آورده و در مطب دکترها بیماری زندگی ماشینی و پشت میزنشینی به بیماری‌های قبل اضافه شده است. حمزه ملایی، فیزیوتراپیست هم این نکته را تایید می‌کند. به گفته او دردهای ناحیه گردن و کتف از جمله این بیماری‌های جدید هستند که عمدتا هم کارمندان و افراد پشت میزنشین به دلیل نوع کاری که انجام می‌دهند، به آن مبتلا می‌شوند.

ملایی درباره مشکلات اسپاسم و دردهای ناحیه کتف و گردن می‌گوید: ستون فقرات، به عنوان محور اصلی بدن، نقش حیاتی در حمایت فیزیکی از ساختار کلی بدن دارد. این ساختار منحصر به فرد نه تنها وزن سر، گردن، و بالاتنه را تحمل می‌کند، بلکه اساس و پایه‌ای برای اتصال اعضای دیگر بدن مانند دنده‌ها، لگن، و حتی اندام‌های حرکتی مثل بازوها و پاها هم هست.

حمزه ملایی، فیزیوتراپیست

او با بیان این که چهار انحنای طبیعی در بدن وجود دارد که باعث می‌شود توازن بر روی ستون فقرات کمتر باشد، ادامه می‌دهد: اگر ستون فقرات به صورت عمودی باشد فشار روی دیسک ها بیشتر خواهد بود و اگر این توازن بهم بخورد، مثلا انحنای گردنی یا کمری یا هر کدام از انحناهای دیگر را بیشتر کنیم به مراتب فشار روی دیسک‌ها و مهره‌ها و ستون فقرات بیشتر خواهد شد. بنابراین تا جایی که می‌توانیم باید رعایت توازن این چهار انحنا را داشته باشیم که به ستون فقرات که محور اصلی بدن است فشاری وارد نشود.

ملایی با تاکید بر این که اگر سر و گردن 30 درجه از بدن جلوتر قرار بگیرد، مرکز سقل بدن بهم می‌خورد، عنوان می‌کند: در این شرایط نیرویی که بر گردن وارد می‌شود فشار روی گردن را 4برابر از حد نرمال می‌کند. معمولاً اشخاصی که تایم طولانی پشت میزنشینی دارند دچار این عارضه خواهند شد که اصطلاحاً به آن عارضه head forward می‌گوییم.

به تاکید این کارشناس 95 درصد مراجعینی که دچار چنین عارضه‌ای می‌شوند هم پشت میزنشین‌ها هستند. بانوان هم به دلیل اینکه کلا عضلات گردنی ضعیف‌تری دارند بیشتر درگیر این مشکل هستند و یکی دیگر از دلایل هم اشتغال بیشتر بانوان در فضای کارمندی و پشت میزنشینی است.

عارضه head forward

این فیزیوتراپیست درباره در توضیح بیشتر درباره عارضه head forward عنوان می‌کند: به‌طور کلی به مرور زمان و در اثر کار با سیستم‌های کامپیوتری، نشستن نامناسب و عدم ورزش روزانه، ناحیه سر و گردن و کتف به سمت جلو کشیده می‌شود که باعث احساس درد و اسپاسم در عضلات تراپزیوس یا ذوزنقه‌ای و کم‌شدن محدوده حرکتی مفصلی و گرفتگی عضلات گردن و شانه است. این نشانه‌ها بیشتر در قسمت خارجی شانه و قسمت بالای بازو همراه با درد است که با حرکت‌دادن دست بدتر می‌شود.

به تاکید ملایی اشتباه نشستن تاثیر منفی بسیار زیادی روی احساس درد در ستون فقرات نسبت به دیسک گردن دارد و باعث جلو آمدن شانه‌ها هم می‌شود که به آن روند شولدر گفته می‌شود.

او ادامه می‌دهد: این پوزیشن به ستون فقرات فشار مضاعفی وارد می‌کند که باعث تغییر شکل ستون فقرات شده و درد در ناحیه شانه و کتف و دست‌ها زیاد خواهد بود. اگر درد به دست‌ها، بازو، کتف و نوک انگشتان کشیده شود معمولا بیرون‌زدگی دیسک گردن یا فارشیال است که به آن درد رادیکولار می‌گوییم. در صورت درگیری عضلات باید با فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی درمان شود. البته ضرورت دارد که ابتدا درد آرام شود و بعد حرکات اصلاحی انجام گیرد به این دلیل که انجام حرکات اصلاحی در حین درد، آن را افزایش خواهد داد و درمان صورت نمی‌پذیرد.

به تاکید ملایی، در اصولی‌ترین الگوی نشستن پشت میز باید مرکز مانیتور مماس با چشم باشد که این بهترین روش برای پیشگیری از دردهای احتمالی است.

او با بیان این که سه نوع گرید دیسک (دجنریشن،‌ بالجینگ و هرنیشن) وجود دارد، اظهار می‌کند: گرید هرنیشن یا پارگی دیسک فقط با جراحی درمان می‌شود. نه تنها ضربات شدید یا تصادف بلکه کارهای روزمره هم می‌تواند افراد را به این نوع دیسک مبتلا کند. اگر شخص دچار درد شود و به آن بی‌توجهی کند، بعد از گذشت چند سال دیسک هرنیشن به‌وجود می‌آید که دیگر با حرکات اصلاحی یا فیزیوتراپی قابل درمان نخواهد بود.

ملایی با بیان این که اگر دیسک در حالت اولیه باشد درد به دست نخواهد زد و نوع اول و دوم با فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی قابل درمان هستند، ادامه می‌دهد: در بعضی اشخاص دیسک درگیر نشده و عضلات درگیر هستند که عضلات با فیزیوتراپی و نیدلینگ یا همان سوزن درمانی (روی ماهیچه ها و عضلات البته فقط توسط دکتر متخصص) درمان می‌شود. اما به شرطی که بعد از باز شدن عضلات حرکات اصلاحی که به بیمار توصیه می‌شود انجام شده و مداومت در درمان وجود داشته باشد.

به گفته این فیزیوتراپ در صورت عدم انجام حرکات اصلاحی، مجدد عضلات اسپاسم شده و به صورت دوره‌ای درد برگشته و چه بسا شدیدتر شود.

منبع: همشهری آنلاین