پشت باغ بزرگی در یوسف‌آباد ساختمان بیمارستانی نمایان بود که بسیاری از نیروهای خدماتی و کارکنانش در یوسف‌آباد زندگی می‌کردند.

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور : بیمارستان ۵۰۱ ارتش یکی از مکان‌های قدیمی و با هویت تاریخی در یوسف‌آباد است. در مورد اینکه این بیمارستان چگونه ساخته شده است علیرضا زمانی تهران پژوه می‌گوید: «اواخر دوره قاجار وجیه الله میرزا سپهسالار که از رجال عهد قاجار و از ثروتمندان و زمین‌داران آن دوره بود این بیمارستان را در اراضی یوسف‌آباد ساخت. او این بیمارستان را وقف کرد.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

جمشید رحمانی‌پناه از معتمدان و قدیمی‌های محله یوسف‌آباد خاطرات زیادی از این بیمارستان دارد. به گفته او تا سال‌ها روشنایی خانه‌های اهالی یوسف‌آباد از طریق این بیمارستان تأمین می‌شد و نقش مهمی در کیفیت زندگی اهالی داشت. رحمانی پناه می‌گوید: «باغ بزرگی در مجاورت بیمارستان ۵۰۱ ارتش قرار داشت که به نام قلمستان معروف بود. اهالی خاطرات زیادی از این باغ دارند به‌خصوص بچه‌ها، برای اینکه مردم یوسف‌آباد اغلب برای سیزده‌به‌در به این باغ می‌رفتند.»

او در ادامه از نقش ساخت این بیمارستان بر زندگی اهالی یوسف أباد می‌گوید: «بیمارستان ۵۰۱ ارتش در دوره قاجار ساخته شد. از قدیمی‌های محل شنیده بودم که یکی از رجال سیاسی قاجار ۴۰ هزار تومان پول داشت که نیت کرده بود درمانگاه بسازد. درنهایت با خرید زمین‌های بالای باغ قلمستان این بیمارستان ساخته شد. بسیاری از پرستاران، خدمه و نیروهای فعال در این بیمارستان در یوسف‌آباد زندگی می‌کردند. نکته جالب اینکه ژنراتورهای بیمارستان برای اولین بار چراغ خانه‌های یوسف‌آبادی‌ها را روشن کرد. ژنراتور بزرگی برای کارهای عکسبردای و پزشکی در بیمارستان وجود داشت که یک سیم برق نیز از آن به سمت خانه‌های یوسف‌آبادی‌ها کشیده بودند. هر خانه تنها یک لامپ داشت. شب‌ها این لامپ‌ها روشن می‌شد. گاهی اوقات ژنراتور گازوئیل خالی می‌کرد و شبانه باید به بیمارستان می‌رفتیم تا مشکل را حل کنیم.»

بیمارستان ۵۰۱ ارتش یوسف‌آباد مدتی سربازخانه و قرارگاه نظامی بود و در دوره پهلوی اول به بیمارستان تبدیل شد.