یک بررسی جدید که یافته‌های آن در اجلاس بین‌المللی انجمن آلزایمر در آمریکا اعلام شد، نشان می‌دهد رژیم غذایی مملو از گوشت قرمز فرآوری‌شده با افزایش خطر زوال عقل مرتبط هستند.

به گزارش همشهری آنلاین این یافته‌ها که هنوز در ژورنالی پزشکی منتشر نشده است و به‌وسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، نتیجه یک بررسی برای بیش از چهار دهه بر روی بیش از ۱۳۰۰۰۰ بزرگ‌سال درباره ارتباط بین رژیم غذایی وتوان شناختی افراد هستند.

کارشناسان می‌گویند این یکی از قوی‌ترین بررسی‌ها تا به حال است که مصرف گوشت قرمز فراوری‌شده را با زوال عقل مرتبط می‌کند، زیرا افراد شرکت‌کننده در این بررسی برای دهه‌ها پیگیری شده‌اند.

گوشت‌های قرمز فراوری‌شده توانایی‌های شناختی را کاهش می‌دهند

پژوهشگران آمریکایی پس از یک دوره ۴۳ ساله پیگیری دریافتند افرادی که در این بررسی دست‌کم دو وعده در هفته گوشت قرمز فرآوری شده (مانند بیکن، کالباس بالونی یا هات داگ) خورده بودند، در مقایسه با افرادی که کمتر از سه وعده در ماه از این گوشت‌ها خورده بودند، ۱۴ درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

این بررسی همچنین نشان داد که هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری شده با ۱.۶ سال پیری شناختی بیشتر مرتبط است، به ویژه در زمینه‌ای که بر توانایی زبانی و عملکرد اجرایی فرد تأثیر می‌گذارد، که شامل مهارت‌های ذهنی کنترل‌کننده رفتار است.

بااین‌حال همه نتایج این بررسی اخبار بد نبودند. این بررسی نشان داد که جایگزینی یک وعده گوشت قرمز فرآوری شده در روز با یک وعده آجیل یا لوبیا با ۲۰ درصد کاهش خطر زوال شناختی مرتبط است.

به گفته کارشناسان یافته‌های این بررسی با یافته‌های بررسی‌های متعدد پیشین مطابقت دارند که نشان می‌دهند رژیم‌های غذایی با چربی کمتر، قند کمتر و با میزان سبزی‌های بیشتر، برای سلامت مغز ما واقعاً بهتر هستند.

یافته‌های این بررسی با یافته‌های پژوهش‌های فزاینده‌ای مطابقت دارد که نشان می‌دهند غذاهای فرآوری شده می‌تواند به نقصان سلامت در جهان بینجامند.‌بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که گوشت‌های قرمز فرآوری‌شده همچنین خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهند.

آیا هر گوشت قرمزی برای سلامت مغز بد است؟

گوشت‌های قرمز فراوری‌شده شاید به علت اینکه دارای میزان‌هایی بالایی از مواد مضر مانند نیتریت‌ها (مواد نگهدارنده) و سدیم (نمک)‌ هستند، بر مغز تأثیر می‌گذارند.

نکته جالب در یافته‌های این بررسی این بود که گوشت‌های قرمز فرآوری‌نشده - مانند گوشت چرخ‌کرده یا استیک – بر خلاف گوشت‌های قرمز فراوری‌شده با آسیب‌های توانایی شناختی ذکرشده در این بررسی همراهی نداشتند.

کارشناسان می‌گویند وقتی گوشت قرمز فرآوری‌نشده باشد، مصرف در حد اعتدال آن مشکلی شمرده نمی‌شود.

کارشناسان می‌گویند با وجود مدت بسیار طولانی این بررسی که نقطه قوت آن شمرده می‌شود، اما این بررسی از نوع مشاهده‌ای است و بنابراین نمی‌تواند ثابت کند که خوردن گوشت قرمز فرآوری‌شده به طور قطعی باعث زوال عقل می‌شود.

همچنین به گفته پژوهشگران افراد مورد بررسی آنها عمدتاً سفیدپوست و جزء گروه‌های اجتماعی-اقتصادی بالاتر متشکل از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بوده‌اند و بنابراین ممکن است نماینده جمعیت گسترده‌تر آمریکا نباشند، اما این بررسی همچنان جهت کلی کاهش مصرف گوشت قرمز فرآوری‌شده به عنوان راهی برای بهبود سلامت را تائید می‌کند.

به جای گوشت قرمز فرآوری شده چه بخوریم؟

کارشناسان می‌گویند مردم باید تا حد امکان به دنبال غذاهای کامل و تازه باشند.

به گفته آنها هر چه مواد غذایی کمتر فراوری‌شده باشند، بهتر است. برای مثال وعده‌های غذایی حاوی مقدار زیاد سبزی‌ها و میوه‌ها فیبر، مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌ها را به بدن و مغز می‌رسانند.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی حاوی غذاهای کامل و تازه با طول عمر بیشتر و کاهش مشکلات سلامتی مرتبط هستند.

کارشناسان می‌گویند افرادی که دسترسی منظم به غذاهای کامل و تازه ندارند، می‌توانند از کنسرو ماهی و لوبیا، و همچنین سبزی‌های منجمد به عنوان منابع مقرون‌به‌صرفه و قابل‌دسترس پروتئین و سایر مواد مغذی برای جایگزینی برای گوشت قرمز فرآوری شده هستند، استفاده کنند.

در این موارد می‌توان کنسرو لوبیا را آبکشی کرد تا محتوای نمک آنها کاهش یابد، و سبزی‌های منجمد می‌توانند به‌عنوان غذای کامل (فراوری‌نشده) استفاده شوند، زیرا در اوج رسیدگی منجمد می‌شوند. با این وجود توصیه می‌شود کسانی که تصمیم دارند این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، گزینه‌های کم‌نمک (دارای سدیم پایین) آنها را انتخاب کنند.

بالاخره اینکه رژیم غذایی سالم تنها بخشی از یک سبک زندگی سالم برای جلوگیری از زوال عقل است.

شما نه‌تنها نیاز به خوردن غذاهای تازه و سالم دارید، بلکه به یک سبک زندگی سالم نیز نیاز دارید - خواب کافی، ورزش، تماس اجتماعی و فعالیت‌های اوقات فراغت. رعایت همه این موارد به بهبود بیشتر سلامت شما می‌انجامد.

منبع: ان‌بی‌سی نیوز

منبع: همشهری آنلاین