محصولات شوینده و ضدعفونی کننده خانگی و باغی ممکن است به طور تصادفی بلعیده شوند. بیشتر این مواد خطرناک نیستند، اما محصولات زیادی وجود دارند که می توانند مضر باشند.

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: محصولات معمولی شستشو و نظافت در خانه و محصولات مرتبط با برخی از موادی که جهت سمپاشی گل و گیاهان در باغ مورد استفاده قرار می‌دهیم، احتمال دارد به طور تصادفی توسط کودکان یا بزرگسالان خورده شوند، این اتفاق در صورت عدم رسیدگی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. اگر مشکوک هستید که کودکی یا فرد بزرگسالی بیش از حد از مواد نظافت (پاک کننده) یا یک ماده سمی استفاد کرده فورا با پزشک تماس بگیرید. این یک موقعیت اورژانسی است و نباید آن را سر سری گرفت.

برای جلوگیری از مسمومیت در کودکان، کلیه داروها، مواد شیمیایی و محصولات شوینده را در یک کمد بلند و در بسته و دور از دید و دسترس کودکان نگهداری کنید.

کدام مواد اغلب بلعیده می‌شوند؟

محصولات شوینده و ضدعفونی کننده خانگی و باغی ممکن است به طور تصادفی بلعیده شوند. بیشتر این مواد خطرناک نیستند، اما محصولات زیادی وجود دارند که می توانند مضر باشند.

مواد اشتباهی خورده شده

برخی از موادی که ممکن است به اشتباه خورده شوند عبارتند از:

اگر مشکوک هستید که فردی بیش از حد دارو مصرف کرده یا مواد شوینده و شیمیایی و سمی را بلعیده، سعی نکنید خودتان او را درمان کنید. فورا با اورژانس تماس بگیرید و کمک پزشکی دریافت کنید. اگر فرد علائم شدید بیماری مانند استفراغ، از دست دادن هوشیاری، خواب آلودگی یا تشنج را نشان می‌دهد، سریع درخواست آمبولانس کنید یا خودتان وی را به اورژانس برسانید.

اقدامات پیش از رسیدن آمبولانس

اگر فرد مسموم به زمین افتاده یا نفس نمی‌کشد، احیا را شروع کنید. بقایای ماده شوینده یا سمی را با آب تمیز از روی صورت فرد پاک کنید. از برچسب ظرف ماده خورده شده عکس بگیرید یا جزئیات محصول را یادداشت کنید. به شخص اجازه ندهید چیزی بخورد یا بنوشد مگر اینکه توسط پزشک یا پزشکان اورژانس به شما گفته شده باشد. سعی نکنید فرد را وادار به استفراغ کنید زیرا ممکن است راه هوایی را مسدود کرده و باعث خفگی او شوید.

علائم هشدار دهنده

علائم یک ماده خورده شده به نوع ماده بستگی دارد. با این حال یک سری علائم عمومی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • وجود بوی ماده در نفس فرد
  • درد سوزشی از دهان تا معده
  • حالت تهوع، استفراغ یا درد شکم
  • مشکلات تنفسی
  • تغییر وضعیت شنوایی و بینایی
  • خواب آلودگی یا از دست دادن هوشیاری
  • تشنج

چرا ممکن است کسی ماده‌ای را ببلعد؟

کودکان خردسال به طور طبیعی کنجکاو هستند و با گذاشتن اشیا در دهان، محیط اطرف خود را کشف می کنند، بنابراین معمولا کودکان موادی را که نباید قورت دهند، می‌بلعند. ممکن است متوجه نشوید که آن‌ها می‌توانند به کمد یا قفسه‌ای که در آن ماده شوینده یا دارو قرار داده‌اید برسند.

  • اگر کودکان به درستی تحت نظارت نباشند، اگر در خانه مهمان‌هایی حضور داشته باشند که همراه خود دارو آورده باشند، خطر خورده شدن تصادفی مواد شوینده، مواد شیمایی و سمی و داروها توسط کودکان افزایش می‌یابد.
  • بزرگسالان نیز ممکن است بیش از حد از یک دارو یا دارویی را به اشتباه مصرف کنند یا یک ماده خطرناک را در محل کار ببلعند.
  • گاهی اوقات ممکن است مواد به طور تصادفی خورده شوند، مثلا اگر در بطری‌های نوشابه نگهداری شوند.

چگونه از بلعیده شدن مواد خطرناک پیشگیری کنم؟

مواد شوینده و ضدعفونی کننده خانگی اغلب سمی هستند. بسیار مهم است که همه داروها، مواد شیمیایی و محصولات پاک کننده را در یک کمد بلند و قفل دار و دور از دید و دسترس کودکان نگهداری کنید. در این بخش از مطلب به چند نکته در مورد نحوه نگهداری ایمن داروها اشاره شده است:
سعی کنید دارو را در بسته بندی اصلی خود نگهداری کنید، زیرا برچسب روی این بسته بندی شامل مواد تشکیل دهنده، دستورالعمل دوز و تاریخ انقضا می‌شود. کابینت دارو محل مناسبی برای نگهداری مواد خطرناک و انواع داروهاست. این کابینت باید آنقدر از سطح زمین بلند باشد که کودکان نتوانند به محتویات آن دسترسی داشته باشند. در حالت ایده آل، باید حداقل ۱۵۰ سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد و در آن قفل شود. داروهای قدیمی را نگهداری نکنید داروهایی را که دیگر به آنها نیاز ندارید یا قدیمی هستند را به داروخانه محلی خود ببرید و این داروها در آنجا امحا خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

منبع: همشهری آنلاین