استفاده از اخبار زرد در مطبوعات و نشریات بیشتر برای جذب مخاطب و پنهان کردن افکار و مقاصد سیاسی روز بود. به همین دلیل مدیران و سردبیران مطبوعات سعی می کردند تا در انتشار نشریات شان تا جایی که امکان دارد برای جذب مخاطب از اخبار زرد جنجالی استفاده کنند که خواندن ماجرای آن جالب است.

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : یکی از نخستین مطالب زرد مطبوعات سال ۱۲۸۵ خورشیدی، بعد از فرمان مشروطیت، با درج خبر ماجرای طلاق مادر محمدعلی شاه از مظفرالدین شاه در روزنامه روح القدوس منتشر شد. خبری که عده‌ای معتقدند باعث ش، محمدعلی شاه کینه مشروطه را به دل بگیرد و حتی سر سردبیر آن روزنامه را به باد دهد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

این نشریه با درج این خبر یکی از پیشگامان تولید اخبار زرد در تاریخ مطبوعات ایران شد. اما ماجرای این خبر زرد چه بود؟ نصرالله حدادی، تهران‌شناس، درباره به نقل از مرحوم استاد عبدالله انوار تعریف می‌کند: «همدم الملوک (ام خاقان) دختر امیرکبیر به اجبار مهد علیای دوم(ملک جهان خانم) به عقد مظفرالدین میرزا درآمد. حاصل ازدواج همدم الملوک با مظفرالدین میرزا، محمدعلی شاه بود که به دلیل خصومتی که از ماجرای کشته شدن پدرش داشت دست به کارهای خلاف‌ شان دربار می‌زد. بر سر همین اقدامات مظفرالدین او را طلاق داد.

بعد از صدور فرمان مشروطیت، روزنامه روح القدوس مطلبی در مورد انحراف اخلاقی مادر شاه و شرح خرابکاری‌های او منتشر کرد. محمدعلی شاه بعد از فرمان به توپ بستن مجلس و اعدام تعداد زیادی از مشروطه خواهان و روشنفکران آن دوران در باغشاه، یکی از افرادی را که اعدام کرد سلطان‌العما خراسانی سردبیر روزنامه روح القدوس به علت حمایت این نشریه از مشروطه‌خواهان و درج این ماجرای خانوادگی بود.»

به گفته حدادی، استفاده از اخبار زرد در مطبوعات و نشریات بیشتر برای جذب مخاطب و پنهان کردن افکار و مقاصد سیاسی روز بود. برای همین سردبیران مجله‌ها و روزنامه‌ها سعی می‌کردند با برپایی جنجال و آب و تاب دادن به اخبار زرد بر بسیاری از واقعیت سیاسی و اجتماعی جامعه سرپوش بگذارند: «بعد از شهریور ۱۳۲۰ تعداد نشریات روبه افزایش رفت و نشریاتی با نام‌های ابر مرد، آسیا، اراده آذربایجان، ملت، آژنگ، ادیب، آفتاب، آشفته، اصلاحات ایران، باباشمل، بازپرس و... منتشر شد و اغلب سردبیران سعی می‌کردند در کنار همه اخبار جدی و مهم روز در دل نشریاتشان از اخبار زرد هم استفاده کنند تا برای مخاطبان بازار گرمی بیشتری داشته باشند.

یکی از نشریاتی که اخبار جنجالی زیادی منتشر می‌کرد و در نهایت منجر به قتل سردبیرش شد نشریه مرد امروز بود که در آن از خاندان پهلوی انتقاد می‌کرد و در نهایت سر دبیرش محمد مسعود از سوی حزب توده به قتل رسید. اما در این میان روزنامه‌ها کیهان و اطلاعات به نسبت سایر نشریه‌ها کمتر اخبار زرد منتشر می‌کردند. پرداختن به موضوعات دم‌دستی مانند قصه طلاق و جدایی هنر پیشه‌ها، ورزشکاران، سیاستمدران و... از مهم‌ترین اخبار زرد مطبوعات تا سال ۱۳۵۷ بود.»