زمین های خاکی فوتبال تا اواخر دهه ۶۰ از گزند ساخت و سازهای بی امان پایتخت در امان بودند اما در نهایت یکی پس از دیگری تخریب شدند و از انبوه زمین های خاکی اثر چندانی باقی نماند.

همشهری آنلاین - حمیدرضا رسولی: یوسف آباد هم مثل بیشتر محله های تهران از وجود زمین های خاکی فوتبال بی بهره نبود اما هر کدام از آنها به سرنوشت غم انگیزی دچار شدند و سوت پایان بازی در زمین های گیتی، معقول و خیابان چال زودتر از بقیه زمین های خاکی پایتخت به صدا درآمد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

یوسف آباد جزو نخستین مناطق پایتخت بود که صاحب زمین خاکی فوتبال شد. زمین خاکی خیابان چال از ابتدا گودال عمیقی داخل قلعه یوسف آباد بود اما در دهه ۲۰ جوان ترها دست به دست هم دادند و از آن گودال قدیمی، زمین فوتبال مسطح و آبرومندانه ای ساختند که در کمترین زمان ممکن به پاتوق فوتبالیست های محلی تبدیل شد.

محسن شاعری، یکی از فوتبالیست های قدیمی یوسف آباد، معتقد است که زمین خیابان چال در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه دو بازیکن معروف را به فوتبال ایران معرفی کرد: «زمین خاکی داخل قلعه که به زمین خیابان چال معروف بود شباهت زیادی به گود شهرزاد در محله دروازه غار داشت. زمین، داخل یک گودال بزرگ قرار داشت و ابعادش به گونه ای بود که تیم های فوتبال به اصطلاح شش به شش با هم بازی می کردند. نادر حاجی مختار نخستین بازیکنی بود که از زمین خاکی خیابان چال به تیم ملی ایران راه پیدا کرد و از نسل بعد هم ابراهیم آشتیانی به بهترین دفاع چپ تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد.»

ماجرای زمین های خاکی یوسف آباد صرفا به روزهای به یادماندنی زمین خیابان چال خلاصه نمی شود. زمین گیتی در محدوده خیابان ندید قدیم و جهان آرا فعلی و زمین خاکی معقول در خیابان ۱۸ یوسف آباد که تا چند دهه جولانگاه فوتبالیست های مستعد مرکز پایتخت بود در مقاطع مختلف پاتوق فوتبالیست های محلی به حساب می آمدند.

شاعری درباره برپایی برپایی مسابقات محلی در زمین خاکی گیتی می گوید: «در دهه ۴۰ رقابت بین تیم های یوسف آباد، عباس آباد، ونک و امیرآباد حسابی داغ بود و مسابقات محلی فوتبال معمولا با حضور تیم های این محله ها برگزار می شد. این مسابقات یک بار در زمین خاکی گیتی برپا شد و حسینعلی مبشر، رئیس وقت فدراسیون فوتبال هم به عنوان مهمان ویژه آمد. تیم یوسف آباد که از وجود دو بازیکن ملی پوش بهره می برد قهرمان آن مسابقات شد اما خوشحالی اهالی محله دوام چندانی نداشت چون روند تخریب زمین های خاکی یوسف آباد بعد از همان مسابقات شروع شد.»

تیم منتخب یوسف اباد در زمین خاکی گیتی

زمین خیابان چال یکی از نخستین زمین های خاکی فوتبال تهران بود که به طور ناگهانی و همزمان با قلعه تاریخی یوسف آباد تخریب شد و بعد از آن نوبت به دو زمین خاکی دیگر رسید.

شاعری درباره تخریب تدریجی زمین های خاکی پرخاطره یوسف آباد می گوید: «زمین خیابان چال که جزو میراث فرهنگی و ورزشی یوسف آباد بود در سال ۱۳۴۴ و در جریان تخریب قلعه یوسف آباد از بین رفت و تبدیل به پارک شد. زمین خاکی معقول هم در سال ۱۳۵۰ جای خودش را به یک ساختمان بلند مرتبه داد و چند سال بعد هم زمین خاکی گیتی به مدرسه تبدیل شد. بنابراین عمر زمین های خاکی یوسف آباد دو دهه زودتر از بقیه زمین های خاکی تهران به پایان رسید.»