نودل ریشه در تاریخ هزاران ساله شرق آسیا دارد. این موضوع باعث شده که کره بالاترین سرانه مصرف نودل را در جهان داشته باشد و میانگین مصرف هر کره ای در طول سال 75 وعده است.

در ژاپن نودل به حدی در فرهنگ غذایی جایگاه ویژه دارد که گفته می‌شود هنگام خوردن سوپ یا نودل می‌توانید آن را هورت بکشید واین کار نشانه این است که شما از خوردن غذا لذت می‌برید و ملچ‌ملوچ کردن نودل نشانه لذت بردن و قدردانی از میزبان است. اینها نشانه اهمیتی است که ژاپنی ها برای خوردن نودل و سوپ قائل هستند و سرانه مصرف در ژاپن به 48 بسته در طول سال رسیده است که از بالاترین سرانه‌های مصرف نودل در جهان است.

سرانه مصرف در کشورهای جهان نشان می‌دهد کره جنوبی از نظر مصرف سرانه با 75 وعده در سال در صدر جهان قرار دارد. در ژاپن نیز سرانه مصرف 48 بسته در سال اعلام شده است. از نظر میزان مصرف در کل کشورها نیز ژاپن در رتبه پنجم با مصرف سالانه بیش از 6 میلیارد وعده و کره جنوبی در رتبه هشتم با بیش از 4 میلیارد وعده قرار دارند و اگرچه این دو کشور از نظر مصرف سرانه در بین چهار کشور نخست هستند اما به دلیل جمعیت کمتر، در رتبه های پنجم و هشتم 10 کشور پر مصرف جهان قرار دارند. این در حالیست که در ایران سرانه مصرف نودل از 2.5 بسته در سال فراتر نرفته است.

گروه اقتصادی

نودل، اگرچه هزاران سال ریشه در فرهنگ غذایی و سنتی شرق آسیا و کشورهای ژاپن، کره و چین دارد، اما در چند دهه اخیر با رشد و توسعه صنعتی ژاپن، کره و چین، همراه با رشد فناوری و تجارت جهانی، به کشورهای مختلف معرفی شده و امروز یکی از غذاهای پرطرفدار بین کودکان و بزرگسالان در سطح جهان است که به دلیل سرعت در آماده شدن و طعم خوش آن همراه با ادویه و چاشنی‌های خوشمزه، سبزیجات، گوشت، مرغ ، ماهی و... مطابق با سلیقه مردم کشورهای جهان مصرف می‌شود.

مردم شرق آسیا هزاران سال است که در فرهنگ سنتی و بومی کره، ژاپن و چین در مصرف روزانه، جشن ها، غذاها، سوپ‌های مختلف از نودل استفاده می‌کنند. البته بحران‌های اقتصادی و رشد تجارت جهانی نیز درمیزان مصرف آن و ارزان بودن تولید رشته فوری با آرد گندم، تجاری سازی، تولید و مصرف انبوه نودل نیزاثرگذار بوده و امروز مردم جهان به دلایل مختلف به این غذای بر پایه آرد گندم، تمایل بیشتری نشان می‌دهند تا در زمان کوتاه و با هزینه کم از نودل مانند ماکارونی در کنار سایر ادویه‌ها، چاشنی‌ها و سبزیجات و گوشت و مرغ استفاده کنند.

ماده پایه‌ای تولید نودل مانند نان، ماکارونی و رشته های دیگر، شامل آرد گندم، آب و نمک است و در برخی از انواع نودل از آرد برنج، نشاسته و ترکیبات دیگر مانند تخم مرغ نیز استفاده می‌شود.

پیدا شدن یک کاسه 4 هزار ساله نودل در شمال چین، کلمه نودل در یک کتاب متعلق به سلسله هان در 2 هزار سال پیش، تولید رشته از آرد سمولینا در غرب آسیا و ایران و ترکیه و مصر که منطقه اصلی تکامل گندم بوده است، نشان‌دهنده ریشه هزاران ساله مصرف نودل در جهان است. اما پیشرفت صنعتی اخیر در شرق آسیا، این غذا را بار دیگر به نام فرهنگ غذایی کره و ژاپن وچین به دنیای امروز معرفی کرده است. البته هنر آشپزهای شرق آسیا در ترکیب غذاهایی که با نودل درست می‌کنند و استفاده از سس‌ها، ادویه و سبزیجات و ماهی و... و همچنین مصرف بالای آن در ژاپن، کره و چین عامل دیگری است که این غذا را به نام شرق آسیا مطرح کرده است.

کره جنوبی از نظر مصرف سرانه با 75 وعده در سال در صدر جهان قرار دارد. در ژاپن نیز سرانه مصرف 48 بسته در سال اعلام شده است. از نظر میزان مصرف در کل کشورها نیز ژاپن در رتبه پنجم با مصرف سالانه بیش از 6 میلیارد وعده و کره جنوبی در رتبه هشتم با بیش از 4 میلیارد وعده قرار دارند و اگرچه این دو کشور از نظر مصرف سرانه در بین چهار کشور نخست هستند اما به دلیل جمعیت کمتر، در رتبه های پنجم و هشتم 10 کشور پر مصرف جهان قرار دارند. این در حالیست که در ایران سرانه مصرف نودل از 2.5 بسته در سال فراتر نرفته است.

رتبه

کشور

مصرف در 2022 به میلیارد بسته

مصرف در 2022-2018

-

جهان

115

547

1

چین و هنک کنگ

45

217

2

اندونزی

14.3

65

3

ویتنام

8.5

26

4

هند

7.6

35

5

ژاپن

6.1

29

6

آمریکا

5.2

24

7

فیلییپین

4.3

21

8

کره جنوبی

4

20

9

تایلند

3.9

18.2

10

برزیل

2.8

13.3

نودل در کره

نودل‌های کره‌ای دارای انواع مختلف با آرد گندم همراه با تخم مرغ که زرد رنگ بوده و یا با آرد برنج که سفید رنگ است و یا با نشاسته موادی مانند سیب زمینی، ماش، کاساوا و … تهیه شده که شیشه‌ای و شفاف هستند. نودل‌ها انواع مختلفی دارند و تقریباً طعم همه آن‌ها یکی بوده و با توجه به چاشنی‌های آن طعم‌های متفاوتی به خود می‌گیرند.

یکی از غذاهای پرطرفدار کره‌ای که با استفاده از نودل تهیه می‌شود، رامن است که مخلوطی از پیازچه، ادویه و کمی سبزیجات مانند هویج تفت داده شده در روغن و نودل آبکش شده است. البته کیمچی هم یک نوع سوپ کره‌ای است که با استفاده از نودل شیشه‌ای تولید شده با نشاسته تهیه می‌شود.

طی دهه‌های اخیر با اوج گرفتن توسعه صنعتی و تجارت، علاوه بر تکنولوژی، صنعت سینما و تلوزیون و موسیقی و صنعت غذای کره نیز به دنیا معرفی شده است و کره را استاد غذاها و آشپزی سالم، متنوع با کاهش مصرف گوشت قرمز معرفی کرده است.

نودل در ژاپن

در ژاپن نودل به حدی در فرهنگ غذایی جایگاه ویژه دارد که گفته می‌شود هنگام خوردن سوپ یا نودل می‌توانید آن را هورت بکشید واین کار نشانه این است که شما از خوردن غذا لذت می‌برید و ملچ‌ملوچ کردن نودل نشانه لذت بردن و قدردانی از میزبان است. این‌ها نشانه اهمیتی است که ژاپنی ها برای خوردن نودل و سوپ قائل هستند و سرانه مصرف در ژاپن به 48 بسته در طول سال رسیده که از بالاترین سرانه های مصرف نودل در جهان است.

نودل اودن و نودل سوبا، از رایج‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ژاپنی و در لیست 10 غذای پرطرفدار است که با سبزیجات و خوراک های دریایی و سس های مختلف مصرف می‌شود.

در ژاپن نودل‌هایی تهیه می‌شوند که معمولاً در تهیه سوپ از آن‌ها استفاده می‌شود. دو نوع نودل ژاپنی بانام‌های اودان udon و سوبا soba در ضخامت‌های باریک و ضخیم و یا پهن مانند فتوچینی وجود دارند.

تفاوتی که بین دو نودل اودان و سوبا این است که نودل اودان از آرد گندم تهیه می‌شود و به رنگ سفید است ولی نودل سوبا از آرد گندم سیاه buckwheat یا دیلار تهیه می‌شود و به همین دلیل رنگ آن کمی تیره‌تر است.

تجاری‌سازی نودل

اگرچه استفاده از غذاهای رشته‌ای هزاران سال سابقه دارد اما ایده تجاری‌سازی نودل با آرد گندم، در سال 1958 توسط یک تاجر ژاپنی-تایوانی به نام موموفوکو آندو، آغاز شد.

بعد از جنگ جهانی دوم، لازم بود که استفاده از آرد گندم به جای برنج در ژاپن متداول شود و استفاده ژاپن از مزیت واردات گندم از ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم عامل تجاری‌سازی نودل بوده است. مفهوم نان در این دوره برای ژاپنی‌ها نسبتاً غیرمعمول بود و استفاده از آرد گندم برای تهیه noodle، باعث ایجاد غذایی می‌شد که از نظر فرهنگی و ارزش غذایی برای آن‌ها پذیرفته شده بود. جالب است بدانید نودل‌های فوری اصلی و اولیه موموفوکو آندو با طعم مرغ بود.