بازیکنان آکادمی بارسلونا برخلاف این باشگاه موفقیت‌های بزرگی در این چند وقته به دست آورده‌اند.

همشهری‌آنلاین - محمدرضا نصیری

با اینکه بارسایی‌ها در این ۳-۲سال با تیم باشگاهی‌شان خوشحالی چندانی برای هوادارانش به ارمغان نیاورده‌اند ولی در حوزه‌های دیگر طعم موفقیت و خوشی را چشیده‌اند. در جام‌جهانی۲۰۲۲ لیونل مسی، بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ بارسلونا با آرژانتین قهرمان جهان شد. البته او آن زمان عضو تیم پاری‌سن‌ژرمن بود اما لذت این جام به بارسایی‌ها رسید چون آنها همیشه حسرت ناکامی‌های مسی در رده ملی را بر دل داشتند. در یورو۲۰۲۴ هم به هواداران بارسلونا خیلی خوش گذشت، چون هم یامال، محصول آکادمی این باشگاه در این رقابت‌ها درخشید و هم اسپانیا قهرمان شد. حالا آنها دنی اولمو را هم از آن ترکیب به تیم برگردانده‌اند و ممکن است فصل آینده نیکو ویلیامز را هم به تیم خود اضافه کنند.

سهم لاماسیا در مدال

سهم بارسا از یورو۲۰۲۴ همان یامال بود اما آبی اناری‌ها در طلای المپیک۲۰۲۴ سهم خیلی بیشتری داشتند. بهترین گلزن و بازیکن این دوره از بازی‌ها، هافبک هجومی آنها بود. فرمین لوپس که در ۶بازی ۶گل زد، یکی از ۸بازیکن لاماسیا در فهرست ۱۸نفره اسپانیا در فینال بازی‌ها بود. فرمین هوادار کریستیانو رونالدو است و با این ستاره عکس یادگاری دارد و شادی گلش را هم از روی او تقلید کرده.

از فرمین لوپس، آقای گل گرفته تا کوبارسی که با ۱۷سال سن جوان‌ترین اسپانیایی شد که در تاریخ المپیک به مدال می‌رسید، یا اریک گارسیا که فصل پیش در تیم درخشان خیرونا حضور داشت و حالا به بارسلونا برگشته، سرخیو گومس که بین دورتموند، اوئسکا، اندرلخت، منچسترسیتی و رئال‌سوسیداد دست به‌دست شده، یا بازیکنی نظیر خوان میراندا که از بتیس بازی‌هایش را آغاز کرد و به لاماسیا رفت و سپس در تیم‌های شالکه، بتیس و بولونیا بازی کرد، یا آدرین برنابی که سر از تیم زیر ۲۱سال منچسترسیتی و سپس تیم بزرگسالان پارما درآورد، یا دیگو لوپسی که یک دور آکادمی‌های اسپورتینگ، رئال‌مادرید و بارسا را طی کرد و بعدها به تیم ب و اصلی والنسیا رفت و یا بازیکنی مثل آبل روییس که از نونهالان والنسیا بازی‌هایش را شروع کرد، به لاماسیا رفت و در براگا پیشرفت کرد و در خیرونا درخشید... همگی زمانی در لاماسیا مشغول یادگیری و تمرین بودند.

سهم ناچیز رئالی‌ها

میگل گوتیرس تنها نماینده آکادمی باشگاه رئال‌مادرید در ترکیب تیم طلایی اسپانیا بود. با ارفاق می‌شود پابلو باریوس که از آکادمی رئال کارش را شروع کرد اما در همان نوجوانی یاغی شد و به آکادمی اتلتیکو رفت و همینطور دیگو لوپس را به لیست بازیکنان رئال اضافه کرد.

بارسایی‌های غایب

بازیکنانی مثل یامال، پدری، گاوی و بالده هم (۳نفر آخر به شرط مصدوم نبودن) از لحاظ شرط سنی می‌توانستند عضو تیم المپیک اسپانیا باشند. از این جمع البته گاوی و پدری محصول لاماسیا نبودند اما در تیم بزرگسالان بازی کرده‌اند. اگر اینها در تیم بودند و ۳سهمیه بزرگسال بالای ۲۳سال را هم بارسلونایی‌ها اشغال می‌کردند، لاماسیا می‌توانست یک طلا را در جدول توزیع مدال‌های المپیک به نام خود ثبت کند.

خرید لازم نیست

در همین تور پیش‌فصل هم که بارسا با هانسی فلیک و بازیکنان نوجوان آکادمی در آمریکا آبروداری کرد، برنال، کاسادو و پائو ویکتور از لاماسیا در ترکیب تیم اصلی درخشیدند. هانسی فلیک مثل آنچلوتی تسلیم شرایط باشگاه و تصمیم مدیران است. اگر دنی اولمو را هم باشگاه نمی‌خرید، باز هم او اعتراضی نداشت چون معتقد است در تیم ب به‌اندازه کافی استعداد برای برطرف کردن نقاط ضعف بارسا وجود دارد.

تیم زنان، رئالی است

برخلاف تیم مردان، تیم زنان اسپانیا که تا نیمه‌نهایی المپیک پیش رفت و با اشتباه یک بارسلونایی از دستیابی به مدال برنز محروم ماند، شاکله رئالی داشت. میسا، ترسا، اویهان، اولگا، آتنئا، اوا ناوارو، ماریو مندز و آلبا ردوندو ۸بازیکن رئالی تیم زنان بودند که با عنوان قهرمانی جهان پا به المپیک گذاشتند. الکسیا پوتیاس، بازیکن تیم زنان بارسلونا دقیقه۹۸ مقابل آلمان پنالتی خراب کرد و اسپانیایی‌های رئال بدون مدال از مسابقات خارج شدند.

بدبیاری لافابریکا

بازیکنان جوان رئال‌مادرید مثل همتای کاتالونیایی خود خوشبخت نیستند، چون آنچلوتی کسی نیست که به بازیکنان نوجوان اعتماد کند. او متخصص احیای بازیکنان بزرگ است اما به جوانان اعتماد ندارد. این مربی حتی آردا گولر را که یک خرید حیثیتی برای باشگاه بود، فصل پیش خیلی بازی نداد و باعث شد چند استعداد جوان مثل آریباس، رافا مارین، باریوس و... به باشگاه‌های دیگر پناه ببرند چرا که آینده‌ای در رئال‌مادرید برای خودشان نمی‌دیدند. بورخا مایورال، کوبو، میگل گوتیرس، آریباس و... از دست کارلتو فراری شدند و تنها خوسلو موفق شد در اواخر فوتبالش یک فصل قرضی به تیم برگردد و به آرزویش برسد. آلوارو رودریگس یک فصل در ۲-۳بازی بزرگ به ترکیب اضافه شد، گل زد و درخشید اما توسط آنچلوتی محو شد. نیکو پاس که سابقه بازی برای تیم اصلی را دارد و در ال‌کلاسیکوی پیش‌فصل هم گل زد، تنها بازیکنی است که شاید فصل آینده دقایقی به بازی گرفته شود. غیراز این آرژانتینی، چند بازیکن دیگر مانند ماریو مارتین، لورنزو، اوبرادور و جاکوپو رامون برای نخستین بار پیراهن تیم اصلی را پوشیدند اما احتمالا آخرین بار بوده.

بحران رباط صلیبی

خوان مارتینس در تور پیش‌فصل دچار پارگی رباط صلیبی شد؛ مصدومیتی که در یک سال اخیر ۸بازیکن تیم‌های مختلف رئال را قربانی کرده است: میلیتائو، آلابا و کورتوا از تیم بزرگسالان، کارلا کاماچو و کارولین ویر از تیم زنان، مسونرو و سزار پالاسیوس و خوان مارتینس از تیم کاستیا.

تبلیغات پوشالی

بارسایی‌ها در سال‌های اخیر خیلی روی لاماسیا مانور داده‌اند و هرازگاهی برخی محصولات این آکادمی را بیش از حد بزرگ کرده‌اند اما هیچ‌کدام از این بازیکنان به گرد پای نسل طلایی دهه۲۰۱۰ نرسیده‌اند، نسلی که نفراتی نظیر مسی، اینیستا، بوسکتس، ژاوی و دیگران را در ترکیب بهترین تیم تاریخ خود داشت. در این مدت بازیکنانی مثل منیر الحدادی، کوئنکا، بارترا، مونتویا، بویان کرکیچ، کریستین تیو، هلیلوویچ، ریکی پوچ، نیکو و... به‌عنوان ستاره‌های آینده مورد استقبال قرار گرفتند اما هیچی نشدند. در این بین آنسو فاتی صاحب پیراهن افسانه‌ای شماره۱۰ تیم و وارث مارادونا، ریوالدو، رونالدینیو و مسی شد.

برند تجاری لاماسیا

لاماسیا به قدری شهرت یافته که باشگاه بارسا از این برند برای اهداف تجاری استفاده می‌کند. با همکاری نرم‌افزار Rappi، سرمایه‌گذاری جدید بارسلونا در صنعت غذا آغاز شده. این نرم‌افزار که مخصوص تحویل غذاست، با کمک بارسلونا منویی را در اختیار کاربران خود قرار داده است که شامل برگر ۱۲۵ساله و ساندویچ مرغ لاماسیا می‌شود. این فهرست غذا در حال‌حاضر در ۷شهر مکزیک در دسترس قرار دارد. لاماسیا اکنون به اندازه یک باشگاه بزرگ شهرت دارد و مهم نیست که در لیگ دسته سوم اسپانیا حضور دارد.

عملکرد بهتر لافابریکا

با اینکه نام آکادمی رئال‌مادرید موسوم به لافابریکا، در مقایسه با لاماسیا کمتر شنیده می‌شود اما رئال در ۵ لیگ معتبر فوتبال اروپا چهارمین باشگاهی بود که فصل پیش به بازیکنان آکادمی‌اش میدان داد. به‌طور متوسط بازیکنان محصول لافابریکا در ۳۶درصد دقایق بازی‌های فصل پیش به میدان رفته بودند. بیلبائو با ۶۸.۹درصد، لیون با ۴۵.۶درصد، رئال‌سوسیداد با ۴۵.۴درصد، رئال با ۳۶‌درصد، فرایبورگ با ۲۵.۷درصد، اوساسونا، والنسیا، رن و بارسلونا با ۲۹.۱درصد به‌ترتیب بیشتر از بقیه از این بازیکنان استفاده کرده بودند.

فابریکا پولسازتر است

از لحاظ درآمدزایی هم لافابریکا نسبت به لاماسیا اقتصادی‌تر است. پارسال مرکز تحقیقات سایس در گزارشی اعلام کرد که رئال‌مادرید صاحب بهترین آکادمی در اروپا است و بارسلونا در رده دوم قرار دارد. این برخلاف تصوری است که عامه از تفاوت کیفیت میان لاماسیا و لافابریکا دارند. این ارزیابی با درنظر گرفتن تعداد محصولات آکادمی هر باشگاه در ۵لیگ بزرگ یعنی انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا انجام گرفته بود. برای این ارزیابی بازیکنانی که بین ۱۵تا ۲۱سالگی حداقل به‌مدت ۳سال در یک باشگاه بوده‌اند، به‌عنوان محصول آکادمی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. رئال‌مادرید با ۴۴بازیکن در ۵لیگ بزرگ رکورددار است و بارسلونا با ۴۰بازیکن در رده بعدی است. لیون با ۳۱بازیکن سوم است و والنسیا برای پنجمین سال پیاپی در میان ۱۰تیم برتر است و با ۲۹بازیکن در رتبه چهارم قرار دارد. ۱۰آکادمی برتر باشگاه‌های اروپایی از لحاظ میزان صادرات بازیکن: ۱- رئال‌مادرید ۴۴، ۲- بارسلونا ۴۰، ۳- لیون ۳۱، ۴- والنسیا ۲۹، ۵- پاری‌سن‌ژرمن ۲۸، ۶- منچستریونایتد۲۶، ۷- اتلتیک بیلبائو ۲۴، ۸- هوفنهایم ۲۴، ۹- چلسی ۲۳ و ۱۰- بایرن‌مونیخ ۲۳.

رئال ضداسپانیا

اصولا فلورنتینو پرس میانه خوبی با اسپانیایی‌ها ندارد. او یک دوره تلاش کرد رئال را اسپانیایی‌تر کند تا تیم ملی دربست دست بارسلونا نباشد اما موفق نشد. لوکاس واسکس اگر به‌خاطر ملیتش و سهمیه بازیکنان اسپانیایی نبود و البته به‌خاطر روابط خوبش با همه تیم و کادر فنی، این همه سال نمی‌توانست با آن کیفیت متوسطش در تیم دوام بیاورد. دنی کارواخال شاید بهترین مدافع راست دهه اخیر باشد و تنها بازیکن بومی ترکیب اصلی. سرخیو راموس تا پیش از ناز کردن مهره کلیدی بومی دیگر تیم بود اما از سوی پرس کنار گذاشته شد. دنی سبایوس بارها فرصت حضور در ترکیب را پیدا کرده اما کیفیتی را که در آرسنال به نمایش گذاشته بود، تکرار نکرد. براهیم دیاس می‌توانست یکی از سهمیه‌های بومی تیم باشد اما ملیتش را به مراکشی تغییر داد. فران گارسیا که برای رقابت با فرلان مندی در پست دفاع چپ خریده شد، بازیکنی در حد تیم کاستیا نشان داده است. ناچو نزدیک به ۲دهه در رئال‌مادرید دوام آورد اما او هم کیفیتی متوسط و رو به پایین داشت و شاید اگر خارجی بود، یک فصل هم نگه داشته نمی‌شد. ناچو به‌تازگی به تیم القادسیه عربستان پیوسته است. خوسلو و کپا یک فصل قرضی در تیم بودند و کم و بیش فرصت بازی پیدا کردند اما خوسلو به قطر رفت و کپا هم احتمالا به چلسی باز خواهد گشت. خسوس وایخو تنها بازیکن اسپانیایی دیگر تیم اصلی در فصل آینده خواهد بود. او آمده تا یک سال دیگر وقت تلف کند و آنگاه بتواند به‌عنوان بازیکن آزاد به تیمی دیگر برود. کیفیت این بازیکن در حد لیگ ایران است.

با توجه به ترکیب پرستاره اما جوانی که در رئال فعلی حضور دارند و شاید یک دهه دیگر این تیم را بیمه کنند، حالا حالاها تیم ملی اسپانیا یا تیم المپیکی، رئالی نخواهد شد و احتمالا دربست در اختیار لاماسیا و بارسلونا می‌ماند.

آینده نگران‌کننده

شاید این نسل آخرین نسلی باشد که در لاماسیا رو می‌شوند. لاپورتا در راستای سیاست‌ها یا به‌عبارت بهتر ریاضت اقتصادی، بودجه لاماسیا را محدود کرده و حتی سرویس اتوبوس را هم تعطیل کرده است و از والدین بازیکنان خواسته که خودشان فرزندان‌شان را سر تمرین ببرند. بودجه تغذیه آنها هم کاهش یافته. ادامه این وضع باعث می‌شود به برند لاماسیا خدشه وارد شود. این را هم درنظر بگیرید که تقریبا همه محصولات آکادمی بارسلونا در سال‌های اخیر آینده نامشخص و سیاهی داشته‌اند.

دوران حکمرانی اسپانیا

۹قهرمانی فوتبال ملی اسپانیا در ۱۵ماه اخیر؛ فوتبال مردان المپیک۲۰۲۴، یورو۲۰۲۴، جام‌جهانی زنان۲۰۲۳، لیگ ملت‌های اروپا (مردان و زنان)، یورو زیر ۱۹سال (مردان و زنان)، لیگ قهرمانان اروپا (مردان و زنان توسط رئال‌مادرید و بارسلونا).

المپیک فرمین

فرمین لوپس در المپیک۲۰۲۴در ۶بازی، ۶گل زد، ۱۶شوت، ۹شوت به سمت چارچوب، یک‌پاس گل، خلق ۲موقعیت بزرگ، ۶.۳دوئل موفق در هر بازی، ۲.۷تکل موفق در هر بازی داشت با ۸.۰۲میانگین نمره. فرمین فصل طولانی و موفق فوتبالی خودش را با ۱۸گل زده و یک‌پاس گل به اتمام رساند؛ ۴۸بازی، ۱۸گل، یک‌پاس گل، قهرمانی المپیک۲۰۲۴ و یورو۲۰۲۴.

متخصص فینال‌ها

اسپانیایی‌ها عادت کرده‌اند همه فینال‌ها را ببرند. از سال۲۰۰۴ هیچ فینالی نبوده که یک پای آن یک تیم اسپانیایی باشد و قهرمانی به آن تعلق نگیرد، البته غیراز المپیک دوره قبلی در توکیو که در فینال به برزیل باختند.

لاروخا اما طلایی

با پیروزی ۵ بر ۳ اسپانیا مقابل فرانسه در وقت‌های اضافه، دومین مدال طلای لاروخا (قرمزها) در ادوار المپیک به‌دست آمد. با این مدال اسپانیا از لحاظ تعداد طلا به رکورد شوروی، آرژانتین، برزیل و اروگوئه رسید. فرانسه هم همچنان با یک طلا در کنار چک‌واسلواکی، نیجریه، کامرون، کانادا، بلژیک، سوئد، ایتالیا، مکزیک، یوگسلاوی، لهستان و آلمان‌شرقی قرار دارد. جالب اینکه تیم ملی آلمان هرگز به طلای المپیک نرسیده. پرافتخارترین تیم‌های تاریخ المپیک در رشته فوتبال هم مجارستان و بریتانیا هستند.

منبع: روزنامه همشهری