تلاش اراذل و اوباش حکومتی و همدستی آنها با عوامل دربار به قصد سرنگونی دولت مصدق از مهم‌ترین اتفاقاتی است که سرنوشت کودتای تاریخی ۲۸ مرداد را رقم زد.

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی:با اوج گرفتن اعتراض ها و خروج محمدرضا پهلوی از کشور درباری ها به ترفندهای مختلفی متوسل شدند تا خیابان های تهران را ناآرام کنند و این ناآرامی در نهایت به سقوط دولت مصدق منجر شود. آنها برای اینکه به مقصودشان برسند زنان بدنام تهران را هم به کار گرفتند، بلکه آنها مسیر بازگشت محمدرضا پهلوی به کشور را فراهم کنند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

اردشیر آل عوض، محقق فرهنگ عامه درباره نقش یکی از زنان بدنام تهرانی در ماجرای باز شدن پای شعبان جعفری به کودتای ۲۸ مرداد می گوید: «فردی به نام میرزا عبدالله جندقی که شاهد زنده همه اتفاقات ۲۸ مرداد بوده مشاهدات عینی‌اش را روایت کرده و علی رهنما در کتاب «پشت پرده کودتا» به صحبت های جندقی استناد کرده تا یکسری از ابهامات تاریخی را برطرف کند. برخی منابع مکتوب غیر موثق مدعی شده اند که شعبان جعفری از ۲۴ مرداد وارد میدان شده اما جندقی روایت موثق تری را نقل کرده است. به گفته او، شعبان جعفری، یکی از سرکرده های اصلی اراذل و اوباش تهران، ظهر روز کودتا از زندان قصر آزاد شده و در ماجرای آزادی او پای یکی از زنان بدنام شهرنو در میان بوده است.»

آنطور که در برخی از منابع مکتوب مثل کتاب «پشت پرده کودتا» آمده، رقیه آزادپور، معروف به «آجودان قزی»، مامور می شود که به زندان قصر برود و نامه مهر و موم شده ای را به شعبان جعفری برساند. آجودان قزی روز ۲۷ مرداد پیام حسین مسگر را می رساند و یک روز بعد شعبان جعفری و دار و دسته اش وارد ماجرای کودتای ۲۸ مرداد می شوند.

یکی دیگر از افراد بدنامی که در بطن اتفاقات ۲۸ مرداد ۱۳۲۸ قرار داشته زنی به نام «ملکه اعتضادی» بوده که نقش یکی از لیدرهای جریان مخالف مصدق را رهبری کرده است. آل عوض او را هم جزو دسته اراذل و اوباش حامی محمد رضا پهلوی می داند و می گوید: «ملکه اعتضادی در رشته طراحی و مد تحصیل کرده بود و گفته می شود به واسطه حشر و نشر با برخی از افراد حکومتی وارد جریانات سیاسی شده بود. او بعد از اشغال رادیو تهران در میدان ارگ روی ماشین جیپ می ایستد و در حمایت از محمدرضا پهلوی بیانیه می خواند و بعد به سمت خانه مصدق در خیابان کاخ می‌روند. بعد از کودتای ۲۸ مرداد همه افرادی که در سقوط دولت مصدق نقش داشتند پاداش های هنگفتی گرفتند. ملکه اعتضادی هم با پول های کلانی که دریافت کرد کسب و کارش را توسعه داد.»