کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بیان مضرات استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا پرداخت.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سمیه سلیمانی مهر با اشاره به عوارض و خطرات جدی نوشیدنی‌های انرژی‌زا بر سلامت بدن، گفت: این نوشیدنی‌ها با وعده افزایش انرژی، بهبود تمرکز و عملکرد فیزیکی به بازار عرضه می‌شوند، اما پشت این وعده‌ها، حقایق پنهانی درباره محتوای کافئین و شکر در این نوشیدنی‌ها وجود دارد که می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت داشته باشد.

وی محتوای بالای کافئین را یکی از ویژگی‌های اصلی نوشیدنی‌های انرژی‌زا عنوان کرد و افزود: کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که می‌تواند باعث افزایش هوشیاری و کاهش احساس خستگی شود. با این حال مقدار کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا معمولاً بسیار بیشتر از مقدار موجود در قهوه یا نوشیدنی‌های معمولی است.

سلیمانی مهر مشکلاتی از جمله اضطراب، بی‌خوابی، تپش قلب، و افزایش فشار خون را از عوارض مصرف بیش از حد کافئین برشمرد و گفت: یک قوطی معمولی نوشیدنی انرژی‌زا ممکن است حاوی ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین باشد، در حالیکه یک فنجان قهوه به طور متوسط حدود ۹۵ میلی‌گرم کافئین دارد.

این دکترای علوم و صنایع غذایی مشکلات جدی سلامتی مانند افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را از عوارض مصرف زیاد شکر دانست و افزود: برخی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی ۲۰ تا ۳۰ گرم شکر در هر قوطی هستند که برابر با پنج تا هفت قاشق چای‌خوری شکر است و این مقدار بسیار بالاتر از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای مصرف روزانه شکر است.

وی در ادامه با اشاره به اعتیادآور بودن این نوشیدنی‌ها تصریح کرد: ترکیب شکر و کافئین می‌تواند اعتیادآور باشد و افراد را به مصرف مداوم این نوشیدنی‌ها سوق دهد. مصرف مداوم و بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم می‌تواند پیامدهای بلندمدتی برای سلامت داشته باشد که افزایش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت را می‌توان از جمله این پیامدها عنوان کرد. همچنین مصرف مداوم این نوشیدنی‌ها می‌تواند به مشکلات گوارشی، مشکلات خواب و حتی آسیب‌های کلیوی منجر شود.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، سلیمانی مهر با بیان اینکه می توان به جای استفاده از این نوشیدنی‌ها برای افزایش انرژی از روش‌های طبیعی‌تری مانند خواب کافی، تغذیه سالم و ورزش بهره برد، افزود: متاسفانه برخی افراد جذب تبلیغات نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌شوند و این تبلیغات فرد را تشویق به مصرف این نوشیدنی‌ها می‌کند، اما باید دانست که مصرف این نوشیدنی‌ها به دلیل محتوای بالای کافئین و شکر موجود در آنها می‌تواند تأثیرات جدی بر سلامت افراد داشته باشد.

منبع: ایسنا