یک کارآزمایی بالینی جدید نشان می دهد که خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر می تواند فشار خون را کاهش دهد و سلامت قلب را با کاهش سطح اسید در بدن بهبود بخشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث دی نیوز، نتایج کارآزمایی نشان داد افرادی که دو تا چهار فنجان میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کردند با کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی و همچنین بهبود سلامت کلیه مواجه بودند.

«مانیندر کاهلون»، سرپرست تیم تحقیق و دانشیار دانشگاه تگزاس، گفت: «این امر از توصیه ما مبنی بر اینکه میوه‌ها و سبزیجات باید درمان بنیادی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا باشد، حمایت می‌کند، زیرا ما به هر سه هدف سلامت کلیه، کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی با میوه‌ها و سبزیجات دست می‌یابیم.»

به گفته محققان، پزشکان ابتدا باید از مردم بخواهند که میوه‌ها و سبزیجات بیشتری قبل از شروع مصرف داروهای فشار خون مصرف کنند.

دکتر «دونالد وسون»، محقق ارشد و پروفسور پزشکی داخلی دانشگاه تگزاس، توضیح داد: «مداخلات غذایی برای مدیریت بیماری مزمن اغلب توصیه نمی‌شوند و حتی کمتر اجرا می‌شوند، زیرا چالش‌های زیادی برای وادار کردن بیماران به اجرای آن‌ها وجود دارد. با این وجود، آنها مؤثر هستند و از کلیه و قلب و عروق محافظت می‌کنند.»

وسون در ادامه افزود: «ما باید تلاش‌های خود را برای گنجاندن آن‌ها در مدیریت بیمار افزایش دهیم و به طور گسترده‌تر، رژیم‌های غذایی سالم را برای جمعیت‌هایی که در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی و قلبی عروقی هستند قابل دسترس‌تر کنیم.»

وسون گفت: «این کارآزمایی بالینی بر اساس مطالعات قبلی انجام شده است که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی باعث افزایش سطح اسید خون می‌شوند و سلامت کلیه‌ها از آنجایی که این اندام بیش از حد کار می‌کند تا آن اسیدها را از خون فیلتر کند، آسیب می‌بیند.»

وی توضیح داد: «ما فرض کردیم که یکی از راه‌هایی که میوه‌ها و سبزیجات هم برای کلیه‌ها و هم برای قلب سالم هستند، این است که میزان اسید موجود در رژیم غذایی و در نتیجه میزان اسیدی را که کلیه‌ها باید از بدن خارج کنند، کاهش می‌دهند.»

برای این کارآزمایی، محققان گروهی متشکل از ۱۵۳ بیمار مبتلا به فشار خون بالا و سطوح بسیار بالای اسید خون را به سه گروه تقسیم کردند.

یک گروه میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کردند، گروهی دیگر روزانه دو قرص بی کربنات سدیم مصرف کردند و گروه سوم مراقبت‌های استاندارد را دنبال کردند.

گروه بی‌کربنات سدیم نسبت به گروه کنترل از سلامت کلیوی بهتری برخوردار بود، اما فشار خون و فواید سلامت قلب گروه میوه‌ها و سبزیجات را به دست نیاورد.

علاوه بر این، افرادی که میوه‌ها و سبزیجات بیشتری می‌خوردند به دوزهای کمتری از داروهای فشار خون نیاز داشتند.

منبع: مهر