قرعه‌کشی باشگاه‌ها در بازی‌های آسیایی سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان انجام شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، لیگ نخبگان آسیا، دستپخت جدید AFC برای رقابت‌های باشگاهی در این قاره روز گذشته قرعه‌کشی شد و ۲نماینده ایران در مرحله گروهی با قرعه‌ای کاملا مشابه مواجه شدند. کنفدراسیون فوتبال آسیا که هر چند سال یک‌بار فرمت برگزاری رقابت‌های باشگاهی را تغییر می‌دهد، این بار از لیگ قهرمانان اروپا الگوبرداری کرده و قرار است روش جدیدی را که از امسال در اروپا به‌کار گرفته می‌شود در آسیا هم اجرا کند. اما نکته اینجاست که تیم‌های اروپایی پراکندگی خوب و مناسبی دارند و تعداد زیاد کشورهای حاضر، باعث می‌شود احتمالات زیادی در قرعه‌کشی به‌وجود بیاید. حال آنکه در غرب آسیا ۴کشور ایران، عربستان، قطر و امارات بار اصلی را بر دوش دارند و ازبکستان و عراق نیز هر کدام یک تیم را در گروه ۱۲تیمی غرب آسیا شرکت داده‌اند. به این ترتیب و با توجه به اینکه تیم‌های یک کشور قرار نیست با هم روبه‌رو شوند، احتمالات زیادی پیش روی باشگاه‌های ایرانی قرار نمی‌گیرد. الهلال، النصر و الاهلی از عربستان، الغرافه، السد و الریان از قطر، پرسپولیس و استقلال از ایران، الوصل و العین از امارات، پاختاکور ازبکستان و الشرطه عراق ۱۲تیم شرکت‌کننده غرب آسیا در نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا محسوب می‌شوند. ۱۲تیم در شرق و ۱۲تیم در غرب آسیا هم‌گروه شده‌اند و هر تیم در گروه خود باید ۸مسابقه برگزار کند تا نهایتا ۸تیم برتر هر منطقه راهی مرحله حذفی شوند. به این ترتیب هر تیم با ۸حریف مختلف بازی می‌کند که ۴بازی در خانه و ۴بازی خارج از خانه برگزار خواهد شد.

تقلب از روی دست رقیب

روز گذشته و در جریان قرعه‌کشی لیگ نخبگان آسیا مشخص شد براساس الگوریتم قرعه‌کشی ۲نماینده ایران با ۲نماینده امارات بازی نخواهند کرد. با توجه به اینکه پرسپولیس و استقلال با خودشان هم روبه‌رو نمی‌شوند بنابراین رویارویی با ۴تیم از ۱۲تیم غرب آسیا منتفی شد و فقط ۸تیم باقی ماند تا ۸حریف سرخابی‌ها حتی قبل از قرعه‌کشی هم مشخص باشد. در واقع قرعه‌کشی فقط برای مشخص شدن تیم‌های میزبان و مهمان بود که از قضا در این بخش هم روند بازی‌های پرسپولیس و استقلال کاملا مشابه است. هر دوی این تیم‌ها باید با پاختاکور ازبکستان، الشرطه عراق، النصر عربستان و الغرافه قطر در تهران بازی کنند و برای بازی‌های خارج از خانه نیز به زمین السد قطر، الهلال عربستان، الریان قطر و الاهلی عربستان بروند؛ یک قرعه کاملا مشابه و کاملا تکراری برای هر دو تیم! قرعه‌ای که مهم‌ترین نکته‌اش ۲بار میزبانی از النصر و کریس رونالدو است و همه را به یاد تقابل سال گذشته پرسپولیس با رونالدو و یارانش می‌اندازد.

پول‌های کلان در انتظار سرخابی‌ها

میزان پاداش‌های مشخص‌شده برای تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان نشان می‌دهد پرسپولیس و استقلال تا همین جای کار و بابت حضور در مرحله گروهی هر کدام ۸۰۰هزار دلار کاسب شده‌اند. اگر این تیم‌ها بین ۸تیم صعودکننده قرار بگیرند و به مرحله یک‌هشتم برسند ۲۰۰هزار دلار دیگر هم نصیبشان خواهد شد. برای صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی، پاداش ۴۰۰هزار دلاری درنظر گرفته شده و درصورتی‌که تیمی بتواند به مرحله نیمه‌نهایی برسد، ۶۰۰هزار دلار دیگر هم می‌گیرد. جایزه ۲تیم فینالیست هم به‌ترتیب ۱۰میلیون دلار برای تیم قهرمان و ۴میلیون دلار برای تیم نایب‌قهرمان خواهد بود. بازی‌های لیگ نخبگان از روز ۲۴شهریور آغاز خواهد شد و مرحله گروهی تا اول اسفند ادامه خواهد داشت.

در حد جام‌حذفی!

ساعاتی قبل از قرعه‌کشی لیگ نخبگان آسیا، قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ قهرمانان آن دو هم برگزار شد و تیم‌های حاضر در این لیگ که قرار است رقابت‌های درجه۲باشگاهی آسیا باشد رقبای خود را شناختند. فرمت لیگ قهرمانان شبیه بازی‌های فصل گذشته است و در غرب آسیا ۱۶تیم در ۴گروه ۴تیمی قرار گرفته‌اند. از ایران ۲تیم تراکتور و سپاهان در این رقابت‌ها حاضر هستند که قرعه تراکتور کمی آسان‌تر از سپاهان از آب در آمده اما در مجموع سطح تیم‌های حاضر به شکلی است که هر دو تیم حریفان نسبتا آسانی در مقابل دارند و رسیدن به مراحل بالای این لیگ برای آنها بسیار محتمل خواهد بود. تراکتور در گروه اول با تیم‌های الوکره قطر، موهون باگان هند و روشن تاجیکستان روبه‌رو می‌شود و سپاهان هم در گروه سوم با شارجه امارات، استقلال تاجیکستان و الوحدات اردن بازی می‌کند. در ۲گروه دیگر هم التعاون عربستان، نیروی‌هوایی عراق، الخالدیه بحرین و آلتین‌اسیر ترکمنستان (گروه۲) و شباب‌الاهلی امارات، نسف‌قارشی ازبکستان، الحسین اردن و الکویت کویت (گروه۴) حاضر هستند. به‌نظر می‌رسد تراکتور و سپاهان توانایی رسیدن به فینال این رقابت‌ها را دارند و حتی قهرمانی در این مسابقات را می‌توان از قهرمانی در لیگ برتر نیز برای آنها آسان‌تر دانست.

سخت بود، سخت‌تر شد

قرعه‌کشی نخستین دوره از لیگ نخبگان آسیا برگزار شد و پرسپولیس و استقلال به‌عنوان ۲نماینده ایران، رقبای خود را در این بازی‌ها شناختند. سر و شکل این تورنمنت بدیع و تا حدی عجیب است. ۲۴تیم در قالب ۲گروه ۱۲تیمی غرب و شرق آسیا به رقابت خواهند پرداخت. هر تیم با ۸تیم از گروه خود بازی می‌کند و با ۳تیم دیگر کاری ندارد! ۸مسابقه مورد نظر به‌صورت تک‌بازی برگزار می‌شود که ۴تا از آنها براساس قرعه در خانه خواهد بود و ۴تای دیگر بیرون از خانه. الان قرعه‌کشی انجام شده و عجیب اینکه با وجود قرار گرفتن پرسپولیس در سید اول و استقلال در سید دوم، قرعه هر دو تیم عینا یکسان است. سرخابی‌ها باید با پاختاکور ازبکستان، الشرطه عراق، النصر عربستان و الغرافه قطر در تهران بازی کنند و در خانه رقبا به مصاف السد قطر، الهلال عربستان، الریان قطر، الاهلی عربستان بروند.

فرمت و فرمول برگزاری بازی‌ها واقعا عجیب است و خیلی از مخاطبان هاج و واج مانده‌اند. به هر حال اینجا آسیاست و ما به این قبیل کشف و اختراع‌ها عادت دیرینه داریم! با این حال چیزی که به‌صورت کلی می‌شود مطرح کرد این است که با این سبک و سیاق، کار تیم‌های ایرانی برای قهرمانی در آسیا سخت‌تر هم خواهد شد. اول اینکه لیگ نخبگان محدودیت خرید بازیکن خارجی ندارد و می‌بینید که دوستان در کشورهای عربی چه ستاره‌هایی جذب می‌کنند. نکته دوم هم تبدیل شکل بازی‌ها از جام به لیگ است. در فرمت قبلی، تیم‌های ایرانی معمولا از گروه خود بالا می‌آمدند و در جدول حذفی هم بخت و اقبال خیلی اثرگذار بود. شما ممکن بود یک‌بار به الهلال بخورید و شکستش بدهید. در فرمت فعلی اما مسابقات به‌صورت لیگی و دوره‌ای برگزار می‌شود و از سهم شانس و اتفاق کاسته خواهد شد. اینکه اغلب تیم‌های گروه با هم بازی می‌کنند، باعث می‌شود درنهایت تیم‌های قدرتمندتر و شایسته‌تر در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرند و این مسئله، بدون تعارف کار را برای نمایندگان ایران سخت‌تر خواهد کرد. به امید موفقیت آنها.

منبع: روزنامه همشهری